|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har lite trassel med mitt kylsystem, nu vet jag inte riktigt var jag skall börja... Men, jag börjar med att redogöra för vad jag gjort hittills, sedan kommer de senaste problemen.. 1) Fyllde på systemet så mycket det gick, startade motorn med full värme och fortsatte att fylla på medan luftskruven (som sitter vid expansionskärlet) var öppen. 2) Körde bilen ett par kilometer och fyllde på allteftersom, öppnade även vid dessa tillfällen luftskruven 3) Under resterande vecka har jag ofta öppnat luftskruven efter färd för att ev. få ur mer luft, ofta flödar luftskruven över så jag har även öppnat expansionskärlet för att släppa ur tryck 4) Till slut åkte jag till den brantaste backen jag känner till och körde på tomgång med öppen luftskruv, tyckte jag fick ur ganska många bubblor Nu till mina problem 1) Innan start ser nivån ut att vara bra i kärlet, när jag startar motorn så sjunker nivån nästan till botten! (För att efterhand öka till normalt igen) 2) Jag tycker inte att jag får full värme i kupén vid tomgång, håller jag lite gas känner man en tydlig skillnad på till-luftens temp. 3) I morse tänkte jag "Äh, jag varvar motorn ganska mycket på vägen till jobbet, kanske kan jag flytta på ev. luftfickor som jag blir av med om jag sedan luftar när jag kommer fram". När jag kom fram öppnade jag först exp.kärlet för att kolla att nivån var ok (den var nästan i botten efter start i morse), då forsar det ut vätska ur expansionskärlet!! Öppnar luftningen också snabbt och samma där! Ungefär som jag skulle ha 2 liter för mycket vätska i systemet helt plötsligt! Så där, det var väl en ungefärlig beskrivning på det jag varit med om senaste veckorna... Det jag undrar nu är, finns det några andra sätt att lufta? Finns det fler ventiler man kan öppna? Andra tips? Mvh Marcus | |
Paap Reeder |
Darklight! Gör så här: - tvångskör den extra värmepumpen - starta med avtaget exp.lock - stabilisera nivån med efterfyllning - sätt på locket och kör Är den inte då normal med värmen till kupén ... lossa v.ventilerna och kolla efter klegg som kan ha lossnat sedan tidigare ..."mek". Lossar du explocket med varm motor kommer ca 1 lit att rinna ut. MVH /// Paap R |
|
Paap: ett par frågor bara "tvångskör den extra värmepumpen" - pratar vi webaston nu? Sedan har jag måånga gånger lyft locket till expansionskärlet med varm motor (och motorn igång) utan att för den delen råka ut för att det skulle överflöda, å andra sidan kanske det är felaktigt beteende? /Marcus |
|
|
de sitter en extra cirkulationspump under värmeventilerna,kolla att den fungerar. Länk |
|
|
Hejsan,,, läste om ditt problem. OBS. Öppna aldrig lock eller avluftning med het motor för då har du garanterat övertryck i systemet och har du också luft där så blir det ännu värre, har du kollat att du får värme till bägge sidor inne i bilen ? Om inte så kan det vara värmeventil som inte öppnar och då får du inte ur luften, jag hade nämligen detta fel på min 740 som visade sig efter att jag hade bytt termostathuset, men efter byte av värmeventilerna så var det inga som helst problem att få bort luften ur systemet. Mvh. Urban |
|
|
En stilla fundering bara UrbanP: Visst blir det övertryck i systemet men borde inte det göra att man lättare får ur luften om man öppnar luftningen med varm motor? Jag tycker det känns som värmen kommer jämnt fördelat på höger/vänster förresten, så förhoppningsvis fungerar ventilerna... WAN: Mmm, och det testar man genom att mata den med 12v direkt på eller finns det andra sätt att kontrollera den? /Marcus |
|
|
koppla rätt på eller ta bort pumpen,annars så känner du nog på pumpen om den går. Länk |
|
|
byt vatten pumpen där har du felet |
|
| js seppo: Helt fel. Vattenpumpen är bytt för 2 veckor sedan. | |
|
Hej igen... Att öppna avluftning när motorn är varm så kommer garanterat vattnet att komma ut pga. övertrycket som finns i kylarn och då är du bara tillbaka till ruta ett igen, en liten annorlunda och kanske konstig fundering är om det går att sätta drivremmen till vatten-pumpen fel så att den går åt fel håll, jag har nämligen sett detta på en Ford Mondeo och på den blev det knappt någon värme alls inne, men det ser du om fläkten går åt rätt håll. Vad visar motorn för temp efter att du har åkt en längre sträcka? När man skall fylla på vätska i kylaren så skall motorn helst vara helt kall och absolut inte helt varm. Mvh. Urban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.