AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
621

Undersöka bilen - BMW eller M test?

va
82
vagabond
320d -02
Skulle vilja få bilen genomgången för att veta hur den mår då jag misstänker lite konstigheter. Är det bättre att gå till BMW verkstad eller göra ett M-test. Några förslag?
Hälge
Med ett M-test så får du veta "ALLT" om aktuell bil. (Dock så kostar det en bra slant)
Hälge
Det kan ju vara ide' att väga "för & emot" i detta fallet. M-testet kostar ca: 3000:- då får du alla felaktigheter dokumenterade på papper som underlag för en kommande rättsprocess. Tag gärna reda på i förväg om säljaren följer ev,utslag från ARN. Eller om det är ett röttägg du handlat av? i så fall är det bättre att spendera M kostnaden på rep av felaktigheterna.

Vad är det du misstänker är fel på bilen..? Har du nyligen köpt bilen?
va
82
vagabond
320d -02
Bilen köpte jag för drygt en månad sen av förste ägaren. Bilen är fräsch och bra utan tvekan men det som jag misstänker är att BMW-verkstan som servat bilen verkar dölja något (eller så är de inte pigga på att prata för mycket). T ex så sa förra ägaren att de hade bytt spridarna men när jag frågade verkstan om servicehistoriken sa de att bilen bara varit regelbundet servad utan några andra problem. Jag påpekade då det här med spridarna och han sa typ: "Ja, just det, det stämmer men sen har det varit bra". :)

Sen har jag lite problem med ratten som skakar vid inbromsning från högre hastigheter och efter idogt sökande och läsande här på forumet har jag konstanterat att det kan vara hela framvagnen som är problemet :).
Dessutom känns accelerationen lite konstig ibland (det pratas en hel del om HFM vid sådana fel) så därför vill jag ha en översyn av bilen men även veta skicket i övrigt.
Hälge
Be att få se kvittot på spridarebytet, verkstaden skall ha kopia på fakturan.
Det normala är nog att verkstaden endast ultraljudstvättar spridarna, de kostar ju ca: 1000-1500:- stycket.

Att bilen skakar vid inbromsning kan även bero på skeva bromsskivor..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BE dom om utdrag på alla servicefakturor. Fråga om bilen vart chippad det kan slita extra på allt. Det kan vara länkaramrna fram, BMW brukar ta det som garanti på iaf materialet upp till 5 år 8000k mil. Slår det bara när du bromsar är det framskirovra, börja med att balansera framhjulen och blaska av dom med högtryck på insidan så det inte är skräp.
Lycka till
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.