AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.013

ingen koppling efter motorbyte!

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Har bytt motor i min 325 -95. När jag var klar att ta premiärturen så upptäcker jag att det inte finns någon koppling alls!
det är väldigt lite mostånd i pedalen.
Vad kan ha gått fel???
Behöver bilen så snabba svar uppskattas!

//Jörgen
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

glömde lite.

Måste jag lufta kopplingen då det satt lammeler på den nya motorn?

//Jörgen
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Nä, men du måste lufta kopplingen om du lossat röret eller en slang som har med det att göra, precis som när du tar loss ett bromsok.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Det har jag inte gjort. Undrar vad det kan vara då?

//Jörgen
Hälge
Vet du hur skicket var på lamell och koppling..på den nya motorn? Kan ju vara ide' att kolla delarna noga innan man sätter dit dem.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Skicket var bra. det slirar ju inte ens

//Jörgen
Hälge
Prova med att lufta kopplingen, då bör du lufta via slavcylindern, tryck upp bromsoljan genom slavcylinderns öppnade luftnippel hela vägen upp till behållaren. (Du får pumpa med oljekannan i ca tio minuter) Se till att ha en mkt bra fungerande oljekanna med en bit slang på så du kan ansluta den till slavcyl luftnippel.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

typiskt ja har ingen oljekanna, finns det något annat sätt att lufta?

//Jörgen
Hälge
Nix, inget som fungerar optimalt. Dessutom är det mkt svårt att hitta en oljekanna av den gamla hederliga modellen: made in Germany. Det finns endast made in China skit. (läcker som ett såll) Har testat både Biltemas samt Mekonomens oljekannor, båda totalt odugliga för ändamålet.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Kan man inte pumpa med pedalen å sedan släppa någon nippel vid huvudbroms cylindern?

//Jörgen
Hälge
Man kan lossa typ: ena framhjuls okets luftnippel för att sedan sätta en fylld slang mellan bromsoket samt slavcylindern, dock så fungerade ej detta för mig, slangen lossade hela tiden p.g.a det höga trycket, man bör nog ha mkt små slangklammrar då. (Bättre med oljekannan)
parolof
varför inte lufta som "vanligt"?
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Vad menar du med som vanligt?

//Jörgen
parolof
Enklast är om man är två personer, en som trycker ned kopplingen samtidigt som en annan öppnar nippeln, när sedan kopplingen har trycks ned max så stänger man nippeln, upprepa proceduren till det kommer bromsvätska (kopplingsvätska då för att vara exakt).

Se till så att inte det blir slut med bromsvätska i behållaren!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.