AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.431

Pixeltvätt och kondensatorbyte på kombi-instrument 518 E34 -94

be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Jag håller på och försöker få bättre fart på kombi-instrumentet i farsans 518 E34 -94 och har lite frågor kring det.
Jag har ar lagt upp lite bilder på länken nedan. Instrumentet är inte utrustat med färddator utan har bara digital trippmätare men även den lider pixeldöden...

Länk

Fråga 1: Går det att tvätta den oranga plattan på bild 3 med "Oxyclean" för att få liv i döda pixlar? Ser inte ut som den kontakterar mot någon platta som det är beskrivet på bimmer.se? Kontakterandet sker väl i sladdhärvan från glasplattan?

Fråga 2: Tänkte prova med att byta kondensatorerna på kretskortet för att kanske få fart på bensinmätaren. Det finns tre stycken. Se bild 4 o 5. De två mindre är märkta med 220uF/6.3 volt och den större med 100uF/16V. Behöver jag byta de två minsta?
Finns det förresten någon vänlig själ som kan hälpa mig att hitta rätt artikelnummer på lämpliga utbyteskondensatorer på www.elfa.se? Jag är helkass på el men bra på maskinmeck!
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Jag har inte detta instrument i min bil men jag har tagit isär min checkkontrol och gissar att konstruktionen är snarlik.

LCD-displayerna är själva glasplattan. Pixlarna är antingen svarta eller genomskinliga. Att det sen lyser oranget, grön eller rött är bara beroende på en färgad plast i olika färger som man belyser från baksidan med lampor så att man får en jämn matt färgplatta bakom glaset.

Jag gissa att det till galset sitter en eller två kontakter till elekroniken. Det är möjligen där som man bör göra rent!?

/Gunnar
/Länk
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Så du menar att det sitter lampor bakom den oranga plattan?
Isåfall kanske jag skall kolla dem för det är typ medre raden som är kass.

Ingen som är grymm på att välja vilka kondensatorer jag ska köpa på Elfa?

Si
22
Silber
525TDA-93
Hej.Elfa nr på dom små ellyterna är 67-195-04,den större 67-233-65(120uF-16V)ska nog funka.Tänk på att vända dom rätt streck=minus.Bytte själv bara den större och har fortfarande tankmätare med eget liv.Pixlarna fick jag ej heller igång demonterade iof inte lika hårt som du har gjort.Instrumentet är identiskt med ditt så skriv gärna om du får fart på det

be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Tjenna Silber!

Var på Elfa med hela intsrumentet och de var RIKTIGT hjälpsamma! Trodde man bara kunde köpa saker utan att få någon service men ack vad fel jag hade.
Fick med mig tre nya kondensatorer för sammanlagt 17 kronor! Det är ju så man skämms nästan... De passade som handsken på de gamlas plats. De hade verkligen kollat så att alla mått stämde.
Artiklarna var:
67-010-98 på den stora
67-195-04 på de små

Den stora satt fast med något klet men det gick att värma bort med frugans hårtork. Lödningen var en barnlek!

I alla fall: Jag bytte dem men fick tyvärr ingen fart på tankmätarn i alla fall. Pixlarna är inte heller bättre. Det sitter i och för sig två lampor på undersidan av den stora vita klumpen på bildernaovan men de var hela.
Tror jag ger upp nu, på instrumentet i alla fall. Ska kolla om man kommer åt tankgivaren på ett enkelt sätt ifall den har pajjat.

Fortsättning följer...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.