|
|
|
|---|---|
|
Hej. Går i köptankarna kring en 528, 96-97. Har hört att det är vanligt med läckande toppar, stämmer det? I sådana fall, vad kostar reparationen det låter som en dyr historia. Finns det några andra problem som man bör se upp med? Vilken årsmodell bör man välja? Tacksam för svar. Hocke | |
|
Hej! Jag valde också mellan dessa två årsmodeller och frågade en kille på BMW verkstaden om råd. Han sade att han skulle välja den nyare p g a att det var en del barnsjukdomar som försvann på ett år. Naturligtvis frågade jag vad för sjukdommar. Lite kvalitetshöjningar i inredning och på andra ställen. Det var väl en del och han verkade inte veta eller orka tala om allt. Men generellt så är det så att de första modellerna inte är perfekta. Inte andra heller men i alla fall lite mer perfekta. :-) Det jag kommer på direkt är bakhjulslager och läckage i topplocket men om det är jättevanligt vet jag inte. Men BMW har åtgärdat detta på godwill garanti vad jag har förstått (gäller endast läckaget). Bakhjulslagerfelet beror på en konstruktionsblunder där tätningsringen rostar sönder på våra härligt saltade vägar (kan uppenbara sig vid vilket miltal som helst)! Detta byts ut för ca 3000:- (bak - båda sidor) och man får nykonstruerade tätningsringar (dessa nya ringar kom på -98:orna). Topplocksproblemet yttrar sig genom att kylvätska läcker ut mellan topplock och motorblock vid motorns bakkant. Det är gängorna till topplocksbultarna som är slut. Bultarna har på vissa bilar dragits åt för hårt från fabrik (sköts av robotar) där gängorna har skadats och med tiden släpper. På -98 är problemet sällsynt. Åtgärdas det inte i tid så är det kostsamt. Xenonljus på tidigare modeller än 2000 kan få problem och bilar blir mörklagda! Reparationskitt säljes för 5000:-. Så ju nyare desto bättre! Helst en -98 men den årsmodellen hade du inte med i budgeten ser jag! :-) Lycka till!! /NP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har kört 2300 mil sedan okt-00 (tot6400)E39-96 endast 2st glödlampor har bytts ut.Samt smörjninga av dörrlisten överkant då det gnisslade en aning i sommarvärmen. MVH Hasso |
|
Hr en e39 528.. Har kört 4000mil..på 2 år..inga problem... bytt skivor fram o belägg runtom..sen är det bara service o en telefon som la av men snart e fixad... desto nyare desto bättr.... |
|
| Var precis borta till min lokala BMW-verkstad (Autowåx Karlstad) jag hörde mig för om de beryktade topplocksproblemmen, de har haft en (1) 528 som de behövt plocka ner toppen på pga läckage och det var en av de första 96:orna. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Så sa Carlsson bil i Örebro också 1st 523 läckande i bakkant. de såg nästan oförstående ut?? MVH Hasso |
|
Färre än 3% av alla E39 523&528 96-97 som såldes nya i Sverige har tom 2000-12-31 haft felsymptomet med topplocket så av en fjäder kan det lätt bli en höna. Likheten med Aftonbladets februarislakt av volvo är slående, om än med större proportioner:) Hasso: Hittat något? Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Min första E39 var en riktig jävla HIV bil. Det var en -96 som jag köpte på firma här i Sverige,-Kungsbacka. Mätaren stog på 9000mil, men det saknades nog faktor pi framför det. Bilen drog kopiöst med olja (2l/100mil), bakhjulslager,airbagsensorer i stolarna, vattenpumpen, termostaten, AUTO klimaten funkade inte, stereons fader/ballans funkade inte mm. Bilen var då 3år gammal. Mina senare e39-or (-98,-99) har jag inte ens bytt glödlampor på. Så vad ja vill komma fram till.....köp ALDRIG den första årsmodellen av en bil!! |
|
sebbe_bmw |
Jag har kört 13000 med 528an sen juni -98 och har bytt: Bromsar Två ABS sensorer Länkarmbak Airbag kontakt förarstol Ränknar inte med däck osv nu... Alltid servad 540n har jag kört 900 mil med sen i november och inte bytt ngt än:) Sebbe |
|
Marin. Det skulle vara mycket intressant att få namnet på den där handlaren i Kungsbacka eftersom jag också haft problem med en riktig "Hederlige Harry" där... Oskar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.