|
|
|
|---|---|
| Tittade på en riktigt fin 525-01 idag med 9000 mil på mätaren, svensksåld från bmw i Alingsås från början. Handlaren i Surte begärde 164 000 med nya fina 19" MEN SLÄPPTE 10 000 i rabatt utan inbyte, oljeservice lampan lös..dax för service så jag kollade boken men där var deb servad senast vid ca 4600mil sen var det blankt, inga andra kvitton. DET ÄR JU FRI SERVICE I 8000 MIL ELLER 3ÅR ÄVEN BEKRÄFTAT I BILENS LEV.AVTAL. hANDLAREN HADE INGEN INFO MEN SKULLE RINGA FÖRRA ÄGAREN SÅ FÅR VI HÖRA IMORGON HUR DET LIGGER TILL.. Någon som känner till service intervallerna på 525-01, tror det är 1800mil ca?? | |
| 2500 mil är väl intervallet? | |
|
Service intervallet är 2500 liter bensin så beroende på körsätt och typ av körning kan det variera ganska kraftigt med miltalet mellan servicarna Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Bilen är ju registrerad 01/2001 vilket innebar att fri service gällde fram till 01/2004. Frågan är ju dels när 4600-mila servicen gjordes och dels vad bilen hade för mätarställning strax innan 01/2004. Risken är ju att bilen hade för många mil till nästa service och då godkände inte BMW en gratis service. Sen tycker jag det är konstigt att handlaren har bilen utan skyltar i hallen... ___ //Ulf |
|
| Tack, då ska vi se vad jag får för info imorgon.. det e nog läge att pruta lite till samt få en fri insp II service.. eller så tittar jag vidare. Hittade även en fin 525i-01 med skinn å m-sportpaket med 6900mil för 179000 med full servicebok, är förmodligen ett bättre köp kanske. | |
| I boken var servicen gjord 02 i aug om jag inte minns fel.. regnr SEL 800, det är det som verkar idiotiskt med fri service... Handlaren verkade inte ha någon koll innan jag tog upp det. Byter man in bilar hur som helst, visserligen en auktoriserad Honda handlare ( Magnusson bil i surte ) | |
|
Inte hört detta tidigare när det gäller BMW men hört om flera Saab Aero med 6-7000 på mätaren som är helt slut eftesom de som köper dem nya räknar med att det är problemfritt fram till de säljer dem. Därefter är det någon annan som får problemet. Har de tillräckligt med pengar så kan man göra på det viset. Handlaren frågar ju bara: "Och serviceboken är skött?" Svarar man ja på den frågan så kollar de inte.. (så var det när jag bytte in 523an med 16200 på mätaren) T |
|
|
Saab Aero är väl lämpligt att serva var 500:e mil?:o) Mvh Ulf |
|
|
typ.. :-) T |
|
| Bilen kanske är servad men verstaden har missat att fylla i serviceboken, det hände min far iaf. Om bilen haft samma ägare kan man gissa att bilen är servad på samma ställe hela tiden. Prova ring verkstaden och kolla, borde finnas i deras dator vad dom har gjort för rep och servicear på bilen. Annars kan man ju undra vad det är för nisse som inte servat bilen trots att det varit gratis... | |
| Ringde verkstaden idag, Inges bil i Alingsås men där fanns ingen service som var gjord efter 4300mil / 021024.... stämpel fanns i serviceboken. Nuvarande ägare som är bilfirman fick tag i ägaren som dem tog bilen i inbyte av och han sa i telefon medan jag lyssnade att han inte servat den på 5000mil och 3år!!! Idiot..både förra ägaren å handlarn som inte ens kollar något så enkelt som en servicebok... vågar jag köpa om jag får den för ett bra pris samt en fri insp II service som bmw gbg gör?? i övrigt är bilen i kanonskick men det som inte syns....vem vet i framtiden. | |
|
5000 mil?!?! Herregud, vilken jubelidiot! Jag börjar få dålig samvete för att jag snart har kört 1000 mil på samma olja och att oljan är av 10-60 modell, med dålig kallstarts viskositet. Fy för honom och riskokarhandlaren. Spola den bilen säger jag i alla fall. Tycker 2500 mil är långt men 5000?? Det är ju skandal. Det viktigaste och mest enkla & billiga man bör göra är ett enkelt olje & filter byte då och då, max 2500 mil då på de nyare bilarna. Nej du, jag skulle tackat för mig. |
|
|
Tragiskt.. Är du fortfarande sugen på bilen ,så pruta vad en total motorrenovering kostar på auktoriserad BMW verkstad + "låt säga" 10-15' ytterligare :) Mvh Janne. |
|
| Varför fy för riskokarhandlaren? De sköter väl det hela ganska snyggt, då de i värsta fall bara kunde "fixat" serviceboken isf att låta cardox ha full insyn i det hela.. Sedan är det ju underligt att de inte kollat vid inbyte, men varför skulle man inte tro att fria servicear är utförda? Hade varit kul att veta hur den förra ägaren resonerade. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.