|
|
|
|---|---|
|
Hej! Här kommer säkert en otroligt dum fråga till er som är lite bilkunniga. Jag har problem med att bilen börjar koka titt som tätt. Det är inga problem när jag kör normalt på landsväg utan problemet uppkommer endast när jag står mycket i tomgång t.ex i bilköer. Till saken hör att bakre röret från ljudämparen (det som sticker ut från bilen) har gått av och således är det bara ett stort hål rätt in i ljudämparen. Kan det ha något samband eller vad tror ni annars felet kan vara? Tacksam för all hjälp! | |
|
Hej och välkommen till autopower. Det underlättar om du kan ge mer information vilken årsmodell du har på din bil osv. Sedan finns det en funktion "sök inlägg" ovan i menyn där kan man söka i forumet. Det är svårt att säga vad som kan vara fel på din bil men kolla vattenpumpen, termostaten och topplockspackningen. MVH |
|
|
Oj ursäkta att jag missat fylla i vad det gällde för bil! Bilen är en 318 i 1992! Tack för tipsen Dubilidu! |
|
|
Nej hålet i ljuddämparen har inte med saken att göra. Förutom det som Dubiludu har påpekat kan det även vara fläktkopplingen. Mvh Janne |
|
|
Har precis köpt bilen och har blivit rejält blåst kan man säga. Nu blir jag lite orolig för topplockspackningen. Finns det något sätt att kolla på eller ska jag direkt lämna in bilen? |
|
parolof |
fläktkopplingen är mest misstänkt eftersom den inte överhettar annat än på tomgång och när du kör sakta, eller? |
|
Ja som sagt, felet har endast uppkommit i bilköer. Och då menar jag bilköer från stockholm. Ibland har den börjat stiga men sedan när trafiken släppt och jag kör iväg sjunker temperaturen igen. |
|
|
Läste runt lite och det mesta tyder väl på att det är fläktkopplingen. Tackar för alla snabba svar och ert trevliga bemötande till en nykomling! |
|
|
Börja dock med det allra enklaste: kolla så att locket till expansionskärlet är helt och korrekt. Vissa tidiga E36:or hade ett lock som hade fel på övertrycksventilen. De nya har 2.0 (för det tryck i bar som de släpper ut övertrycket). Om locket är otätt får du inte upp trycket i systemet och då kan det börja koka... Dålig viskokoppling, dålig vattenpump (plastskovlarna kan lossna från axeln) eller igensatt kylare är nog troliga orsaker annars. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bums |
jag har en 318i från 88. Vi har samma motor och jag har haft samma problem som du. När motorn bli varm drar du på full värme och öppnar elementen eller ? Full vattencirkulation kan kyla tillräckligt. Min viskosfläkt fungerade utan problem. Du ser ju om den snurrar om du kör igång motorn och spanar ! Stäng av motorn, Ta tag i fläkten dra i den uppåt ! vicka på den. om du kan göra det är kopplingen paj. Om fläkten verkar fungera bra och kopplingen inte glappar så är det inte fläkten. När du kör fort så får du ju in kalluft genom insugen och detta kyler motorn. Dock inget idiotsäkert tecken på att det just är fläkten som är trasig. Min fläkt var ju ok men jag hade samma problem. Du kan kolla om pumpen fungerar. Kör igång bilen, öppna motorhuven. skruva av locket till expansionskärlet. Dra i gasvajern så att du ger gas, ca 2000 varv. Om det strilar in vatten strax under öppningen till vänster är det nog inget fel på pumpen. Termostaten är lätt att byta och är billig, det kan ju vara den. Fast....Du har hål i avgassystemet. Kan mycket väl tyda på att du har sprucket topplock eftersom det oftast då kommer med vatten genom avgaserna vilket leder till rost. Kolla in om du får vatten genom avgasröret ! Mitt avgassytem var sönderrostat och jag hade som sagt samma problem som du och kände mig också blåst eftersom jag nyligen köpt bilen. Byta topplock och packning hos en mekaniker är skitdyrt !!! Om din bil kokat är risken mycket stor att toppen gått. Tur för mig då att det finns motorsvets i form av wondarweld. Kolla in det för det kan hjälpa dig ! Inte alls särskilt svårt att använda. Kolla in om du har gråvit sörja på oljepåfyllningslocket och/eller oljestickan. Kolla också om du har olja i kylvattnet eller om oljenivån ser ut att höjas. Finns några av dessa symptom hos sjuklingen ? Ta kompressionsprov ! Går snabbt och är inte dyrt. Eller kolla om du har kompressioner i kylvattnet. ( avgaser ) Visar om toppen är sprucken. Sist men inte minst. Du kan ju ha vanlig luft i kylsystemet. Prova att lufta det ! |
|
Var precis ute och kollade fläkten. Tog tag i fläkten och vickade den. Har ett spel på kanske 3-5 mm alltså den är inte helt stum! Har också kollat avgassystemet som verkar vara nästintill rostfritt förutom just vid sista ljudämparen. Borde inte avgassytemet var mer skadat även längre fram ifall topplpckspackningen gått? Har heller inte upptäckt någon olja i kylvattnet. |
|
parolof |
glöm att en trasig topplockspackning får avgassystemet att rosta sönder, kanske på 5år, men då har man märkt att topplockspackningen är trasig på annat sätt:-) |
| Har inte haft råd att laga bilen ännu så jag har låtit den stå. Idag hämtade jag dock frugan fr¨ån jobbet och märkte till min stor fasa jag har problem med kupevärmen. Den funkade stundtals men efter en stund försvann den igen. Tyder detta på att topplockspackningen gått? Någon som vet eller tror sig veta? | |
bums |
Jag tror det sitter en frostplugg där motorvärmaren går in i blocket. den kan ha gått sönder. Har du läckage av kylarvatten från högra motorfästet ? Jag har nämligen läckage där och har ju samma problem som du. Daniel |
bums |
Ursäkta men jag slarvläste dit förra inlägg jama 761. Jag trodde du hade motorvärmare som knövlade men så var det ju inte. Jag är ingen stjärnmekare men jag har ju samma problem som du. Jag har bytt termostat, vattenpump, kylare och jag har försökt med att motorsvetsa toppen med Wondarweld. Likt förbannat uppstår en läcka från högra motorfästet, det skulle ju kunna bero på den där frostpluggen. Dessutom spottar min bil vatten från avgasröret. Jag tror ju att jag har en spricka i topplocket eller packningen. Har hört att detta kan skapa övertryck i kylsystemet vilket leder till att slangar spricker, vattenpumpen rasar osv osv. I mitt fall tycks det ju stämma iallafall. Mitt råd är att du snarast försöker åtgärda dina problem med kylsystemet. Kan du inte själv så lämna bilen till någon som kan INNAN du får ännu dyrare problem. |
bums |
Kolla om du har en extra vatenpump, elektrisk som sitter vid vänstra torpedväggen. Du kan ha en läcka där alternativt att pumpen har slutat att fungera. Det kan vara orsaken till att kupevärmen strular. ca 1300, BMW original. Lätt att byta. Finns på skroten för någon hundring. |
|
byt fläktkoppling !!! garanterat den som är dålig !!! har bytt den på min,,, o den kokade enbart när jag körde i stan,,, motorn blir inte tillräckligt kyld..... men det blir den ju när du kör landsväg då det går lite fortare !! ingen större kostnad !! Ricard Hovbrandt |
|
Len |
Nästa förslag: Du kan ha luft nånstans i kylssystemet (inte riktigt luftat), vet du om/när/hur kylarvätskan är bytt? Len |
Hälge |
Precis som Len säger här..så kan det mkt väl vara kylarevätskan som klumpar sig p.g.a att den är mkt gammal. Byt förslagvis kylarevätskan samt SPOLA ur hela kylstemet mkt noggrannt innan du fyller på ny k-vätska. Och framför allt "GLÖM EJ ATT LUFTA" efteråt. Glömmer du luftningen kan det sluta med katastrof. (Lufta minst i tre olika omgångar) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.