AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
610

fel på motorn E34 -89, Hjälp!

Do
26
Dopply
523i(E39) -96
Har nu fått problem med motorn..
när jag köpte bilen så gick den inte alls bra, den ryckte och hade inten ork alls, men det avhjälptes genom en rengöring av luftfiltret(öppet). Bytte även bränslefilter(som va MYCKET skitigt)

Men nu har jag fått större problem, efter att bilen har gått bra i c:a 100 mil, bilen går bra på tomgång när man precis har startat den.
När man sedan ger lite gas och släpper igen så dör den oftast(tomgångsmotorn?). Men det är mera.

Om man lägger i en växel och ska köra iväg, dvs belasta motorn, så dör den direkt..

Jag har nu kollat LMM och Lambda, men dom är hela. Jag mistänker att det är bränslesidan som spökar.
Oljan är inte heller bytt sedan förra ägaren hade den, och den är mera brun än svart, vad betyder det?

Snälla kan någon vänlig rackare hjälpa mig nu!
om bränslefiltret var väldigt skitigt så kan det ha fastnat mera skit på vägen nånstans så det täpper igen, tycker också det låter som bränsleproblem.

jag vet inte om Injection cleaner funkar men det kanske är värt att testa iaf?
Bruna kan vara allt från skit, avlagringar, vatten en blandning.
Vad fick du betala för bilen, låter som att det där kan bli en dyr historia.
Att oljan är brun är väl inget fel .. eller verkar den grumligt brun eller mera knäckfärgad är den gyllenbrun och ser klar o fin ut så är det bara ett tecken på att den är bra men om den är grumlig så kanske det inte är så bra tyder ju på vatten i oljan hur ser den ut i oljepåfyllnings locket

Bimmer
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
HAr du kollat av felminnet?
JAg hade samma symptom på min 528'a -97, då var det spjällägesgivaren som var kass.

Freude am fahren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.