AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.150

Sista tillverkade 540 E34 i världen..

Sida 1 av 2
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
...iallfall enligt annonsen

Länk

Kommentarer Stephan735i? :)

Min Bil - Länk
Visa användare
94
hogman
540I -93
Det må va den "nyaste" 540 E34, men det var definitivt inte den finaste eller fräschaste...

Min bil:

Länk
fjamsetramsa
fula hjul....
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Varför nedvärdera bilen med dåliga inlägg?? Stämmer berättelsen i annonsen är det ju ganska unik kuriosa som medföljer bilen.

mvh
fjamsetramsa
vad är det för unikt med den då?
Om det är en absolut sist tillverkade 540iA E34 så är den ju unik på sitt sätt. Förstår inte riktigt heller meningen med kommentarer om "Fula fälgar" och "Inte den fräschaste"... trist.

Jag tycker att bilen verkar vettig, och med lite kärlek kan den nog bli riktigt fin. Men priset, snälla nån, priset :-(

Mvh,
Kalle

Racebilen: Länk
Visa användare
94
hogman
540I -93
Dutta & Kalle Hansen: Håller med om att bilen är unik på sitt sätt. Men jag tycker inte den är speciellt fin på bilderna. Men som du själv skrev Kalle: Jag tycker att bilen verkar vettig, och med lite kärlek kan den nog bli riktigt fin. Men priset, snälla nån, priset :-(

Länk
Det är den sista LHD Europamodells 540iA, samma månad byggdes GF34681-GF34686 av Nordamerikamodell, jag saknar utrustningslistorna till dom bilarna, vilket innebär dom kan vara byggda efter, men i och med att GF08410 är byggd den 18/12 så har den god chans att vara sist.

I högerstyrtutförande "RHD" ska det finnas en byggd i jan-96 underligt nog kommer inte jan-96 upp på Länk när man söker på 540i E34, ett exempel är villfarelsen att M5 Touringens sista månad är juli-95, det är det inte, en bil är byggd aug-95, det kommer upp på sidan.

Mitt förslag; varför inte äga dom sista LHD Europamodells BMW 540iA, den sista Touringen är även den till salu, dock inte i bra skick, men inte omöjlig att få till, mer detaljerad beskrivning kan fås.... Länk GK01749 byggd i juni-96, sista månad för Touring.

En festlig detalj, båda dom sista LHD Europamodells 540i Sedan 6vxl/aut är Orientblå och båda 540i Touring 6vxl/aut är Svart II, en slump? Troligen.

Fälgarna är originalutrustning till 540i, i mitt tycke dom snyggaste 15".

Finast 540i E34 är den Britishracinggröna sista M540i med komplettläderinredning i Britishracinggreen/Arizona Sun, den är/var lite dyrare, begärt pris från första ägaren tidigare i år US $30000!

Mvh Stephan
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
misstänker att de rör sig om samma 540 som omnämns i dessa trådar
Länk
Länk

BMW CS #5139
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
alldeles för högt pris hur som helst anser jag..

BMW CS #5139
hu
76
huttyr
540iA -93,motorras
Stephan 735i

Du verkar ha bra koll på det här med produktionsdatum.

När kom sista förändringen på E34:an?

Och har alla E34 540 exakt samma komponenter, kollade på RealOEM och samtliga bilar av den modellen(Europa, LHD) har samma benämning, nämligen Production Code: HE61, batch ID: 47384?
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Län Halland
Stad Skåne
Undrar om man skulle hitta dit för en provkörning. :-)
Priset är verkligen helt åt tjuttablängar'n!

Antalet samlare som vill ha bilen för dess tillverkningsdag torde vara extremt litet jämfört med det totala antalet E34-spekulanter. Och då är antalet spekulanter på E34:or över 50 000 kr är väldans få. Rör det sig dessutom om en bruksbil i bruksskick så är det naturligtvis ännu färre, om ens någon. Ska den bli såld så måste priset ner minst 30 000 i mina ögon, kanske t o m 40 000.

För övrigt är det riktigt snygga fälgar! ;)
huttyr; Jan-95 blev passagerarairbag och startspärr standard, samtidigt kom tredje bromsljus som tillval, det är vad jag kommer i håg den sista förändringen, detta gäller Tyskland.

Prismässigt? För två veckor såldes en 540iA-94 för 60tkr, med långt i från denna dokumentation/omvårdnad, så att begära 80tkr för denna är inte att vara ute i det blå, vill man ha en välunderhållen bil som inte behöver repareras för 10 tusentals kronor, så är det värt att betala lite mer, att överhuvudtaget hitta en E34:a utan en mängd defekter är svårt, att dessutom få den till ett superpris är inte lätt, den skulle väl vara den 20 Jahre M5:an i Tyskland med 11900mil och ett pris på €6000 då, den är borta från marknaden nu, inte direkt oväntat;)

Om jag skulle vilja få upp min mindre fina 540i/6 till den finares nivå, skulle jag behöva lägga minst 50tkr och då är grundmaterialet mycket bra, så bra att den parkeras om ett par veckor.

Så frågan är vilken nivå vill man ha sin bil på, om GF08410 skulle kosta 40-50tkr, då borde en 27000milers 540iA-93 med diverse fel, dock inget som påverkar körningen kosta? 15tkr.

Som sagt jag är förvånad över den rätt stora inriktningen på pris, är det bättre att köpa en bil för 35tkr, lägga 25tkr på reparationer i stället för att köpa en färdig för 47tkr? Detta gäller allmänt på alla bilar, inte bara 540i E34.

Mvh Stephan
Stephan - Jag tror du är lite för frälst för att se det på samma sätt som jag. :) Visst, det är (troligen) den sista 540 E34:an, men ser man förbi det, vilket 90% av spekulanterna gör, så är det en tio år och två modellgenerationer gammal dussinbil i bruksskick med OK utrustning och 17 000 mil på mätaren. Att den skulle vara värd ens i närheten av 80 000 är inte logiskt.

För 80 000 får du utan problem en fin E39, glöm inte det. För att ta ett vettigt exempel från häromdagen: Länk

Angående en sunkig 540:a från -93 med diverse brister och miltal runt 30 000 så får man inte mycket mer än 20-25 000 för en sån idag.

Hade detta varit en 100% pedantskött bil med under 10 000 mil på mätaren och en ägare så kanske jag kunde gå med på att priset ska krypa åtminstone uppåt 65-70 000, men som den ser ut på bilderna och med de fakta som finns i annonsen - nej.

Jag kan ha helt fel och då är det bara att gratulera säljaren. Men jag tror verkligen inte att den blir såld för mer än 50 000.
Jag är lite mer "optimist" än Anders och tror att den omdiskuterade bilen kan betinga ett värde på runt 60-65 000:-

Mvh,
Kalle

En riktigt fin bil verkar det vara som säkert kan vara värt 60'. Bilderna gör inte bilen rättvisa alls, den är ju riktigt smutsig.

Mvh Johan
Jag läste precis trådarna som JL länkade till. De fick mig inte att känna att jag undervärderat bilen. :) Repor, rost, missljud i motor, behov av helrekond, nio ägare (fler nu?)...

Nää, jag står fast vid att den inte är värd mer än 50 000. :)
jag har inte sett GF08410 personligen, så jag reserverar mig på den punkten, visst dom många ägarna och att den varit dåligt skött är inte alls bra, frågan är vilken nivå har den kommit till nu, med dom investeringar som gjorts, men spontant om den klarade min granskning så är 70tkr helt okej, dock är det inte en bil för mig, jag vill ha manuell växel i 540, dock har den självklar plats i ett 540 museum;)

Mvh Stephan
Stephan - Ja, DÄR håller jag HELT med dig! Bilen hör hemma hos en 540-samlare. :)
Jahapp, med de nya uppgifterna om skick och historik så sänker jag min värdering ned mot 55-60.

Mvh,
Kalle

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.