AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.895

Varför trög växellåda

marw
Hej

Är snart trött på min växellåda. Bilen har gått 11450 mil och har en växellåda som ger mig en oerhört obehaglig kuggkänsla ibland. Ibland är växlingarna mjuka, men oftast blir det mycket drygt. Vad är fel?? Ny låda eller ny koppling eller kanske helt enkelt ny bil efter dessa ständiga reperationer?

Mvh,

M
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Testat att byta olja i lådan?

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
marw
Ja hällt i BMW:s egna Longlife olja för över 200 kr/liter = 0 skillnad.

Om man bytar bromsvätska i sin bil. Måste man lufta kopplingen då också eller räcker det att lufta bromsarna bara??

Mvh,

M
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
hmm? stämmer milen? så den inte gått som taxi i Bagdag..nä men prova redline.oljan..

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
marw
Hej

Ja milen stämmer. Fullt dokumenterad Svensk bil med fulla servicar på BMW i Sverige. Medelåldersfamilj förra ägare. Bilen har nybilskänsla förutom lådan.

Tror kopplingen är slut på den, men vill inte betala detta om jag senare får konstaterad att lådan behöver bytas.....
Hällde RedLine MTL i 318is' växellåda häromveckan. Det blev som natt och dag. Kan VARMT rekomendera denna växellådsolja!

Mvh,
Kalle

Racebilen: Länk
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Kolla oljan först men ingen olja i världen fixar dåliga synkringar om du har kuggkänsla. Koppling...kanske.

Håkan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kalle du hade knappast syntetolja i lådan innan ?? och då gör det skillnad, men en låda som det redan är syntetolja i från början lär du inte märka nån skillnad på oljebyte oavsett märke på oljan.

Att lådan skulle vara slut efter 11 t mil är knappast troligt.
Är kopplingen dålig så kan det mycket väl vara orsaken, du kan ju plocka bort CDV ventilen och byta olja i kopplingshydraliken till att börja med.

///MVH Hasso
Länk
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej marw:

Jag känner delvis igen detta. Jag har bara en trög 2:a och ibland litet svårdefinierade och diffusa lägen i övrigt men det räcker för att dra ner rejält på körglädjen, särskilt i stadstrafik!

Jag har testat både Red Line MTL och Castrol TQ Dexron III men upplevde båda som inte-ett-dugg-bättre än BMW original lifetime oljan (MTF-LT-1), ja kanske t.o.m. sämre. Om du överhuvudtaget skall byta till en Red Line olja då skall du enligt Red Lines egna rekommendationer ersätta original lifetime oljan i din BMW:s växellåda (fr.o.m. 98 och med gul etikett på växellådan) med deras D4ATF – inte med deras MTL olja! Jag har själv inte hunnit med att testa även D4ATF:n så i fall du tänker göra det är jag tacksam för att få veta om hur det fungerar.

Borttagning av CDV:n fixar inte detta problem utan enbart in- och urkopplingskänslan! Det är dock en god idé att du försäkrar dig om att ledningen från bromsvätskebehållaren och ned till kopplingsslavcylindern inte innehåller luft och att (broms)vätskan dessutom inte är för gammal. Det inte heller ovanligt att just själva slavcylindern är dålig. Den kostar betydligt mindre än en ny koppling!

Ha det gott

Ellinas
marw
Ellinas:

Ja precis samma problem 2:an är värst. Tycker även kuggkänsla på 5:an ibland. Idag gick det hela bra, men det kommer dagar då den segar sig. Läste lite i TIS och där stod det att fettet som ligger på drivaxeln är inte tillräckligt värmetåligt innan 00 och man måste plockan ner låda och smörja upp dom med ersättningsfett för att det ska bli bra igen. Ska dock testa D4ATF närmsta veckan och be få slavcylindern kollad.

Tack för dina goda råd.

Mvh,

M
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
vilken drivaxel är det som är infettad?
Har problem med returen från 5ans växel som fastnar. Skall plocka ner lådan ngn helg och smörja in returkolven riktigt. Denna smöjs visst ej av oljan i växellådan. Tänkte bara när man har lådan nere att man ej missar ngt.
Med själva växelväljare och så i lådan är väl smorda av oljan?
Måste säga att jag tyckte min getraglåda i 530 e34 var bättre än ZFs i e39.
Har iaf för mig det var getrag i 530 v8?
E lite besviken på e39ans låda... massa småklydder och skit. Känns ej helt fast och fin. Skall spana då jag tar ner den då vad där är för bussningar och så i länkaget som kanske behöver bytas för fastare känsla.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
skulle bara tillägga att min gått 12k mil svensksåld kollad mätarställning.

och då det är lite kallare lägger man i 5an en gång sen skjuts den ej tillbaka till grundläget 3,4an. utan drar man ner i netutral ligger den borta i femmans hörn.
Och man kommer ej åt det med lådan monterad.... e en baggis annars.
Mu
616
Mustang

540iat -94
stimpenbmw2
Den drivaxel som avses är nog ingående axeln till växellådan.
Det kan vara så att det blivit rost eller annat som gör att lamellcentrumet inte rör sig frit på ingående axeln till växellådan, detta gör att kopplingen ej frikopplar riktigt. Hade detta problem på min 91:a, men kan väl hända fler...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.