AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.812

Vad heter bromsoks hållarna till CSL?

Sida 2 av 3
RS2
Lockena till luftkanalerna har jag tagit bort, det är förövrigt få som vet att dom sitter där, jag tog bort dom åt många m3 ägare på banträffar och alla blir lika förvånade, inklusive Thed Björk;-)
Skivorna var slitna men det blir helt enkelt för varmt tror jag. Har kört slut på 4 omgångar bromsbelägg i sommar, varav 3 omgångar har blivit överhettade och smält så dom blivit plåtrena. Orginalbeläggen smälte snabbast sen ebc redstuff, sen pagid gula rs19 och bäst höll pagid svarta rs14 (ett par av två har smält av rs14) Skivan hade småsprickor innan den gick av, som tur va gick den av på ena sidan bara så den lossnade inte och slog sönder en massa saker.

Nu kan man ju tro att jag åker med bromsen i hela tiden, men thed har åkt med och jag har frågat honom om mina problem att få bromsarna att hålla och han säger att jag absolut inte har fel bromsteknik, utan att jag kör en hård distinkt inbromsning. Kan hända att jag kör för långa pass och lite för hårt men jag har ju inte en m3 för att glida runt banan. Tyvärr har jag inte fått pröva dom nya bromsarna på bana ännu så det blir att vänta till våren innan jag kan ge en fullständig rapport hur dom fungerar, men det lilla jag testat så känns dom bra (och nu kör jag på porsche orginalbelägg över vintern, sen har jag pfs belägg)

Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

ryk330:

vad har du för skivor på din? M3 CSL?

Performanca friction skivor. Janne som monterade åt mig har kört med csl-skivor men bytt till pfs-skivor och sa att dom var mycket bättre.
Länk dom skivorna som är på dom tre översta bilderna. PFS-skivorna är inte hålborrade utan bara försänkta så förhoppningsvis slipper man problem med sprickbildning mellan hålborrningarna som annars är ett vanligt problem. Dessutom kan man byta skivan då den är bultad i navet.
Hm jag har skrivit PFS, men performance friction borde nog förkortas PF, vet inte vart jag fick det ifrån
För ett par veckor sedan monterades PFC (Performance friction) skivor fram och bak samt deras bromsbelägg PFC 01 på min M3:a. Angående förkortningen PFC är det den Per Stacke (PEAN Sweden) använder. Jag har - i varje fall tillsvidare - behållit originaloken.
Spännande att se nästa säsong vad det innebär jämfört med ryk 330xi Porsche ok.

Mina erfarenheter är att originalskivor och belägg inte håller för bankörning. Inte ens om man tar bort locken till luftkanalerna. Har samma erfarenhet som ryk 330xi, original bromsbeläggen fram blir överhettade och smälter ner. Plåtrent är bara förnamnet...

Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Jag kör själv med Carbontech belägg ifrån PEAN just nu. Hoppas det räcker ett tag i alla fall.

MVH Patrik
Vi är nog rörande överens om att original Textar bromsbeläggen inte är något att ha. Jag åker omkring med Pagid Sport (blå) vilket fungerar bra då jag inte kör min E46 M3a något på bana. Däremot vet jag många som har Pagid RS29 (gula) på sina CSL utan problem. Men jag tror det varierar mycket beroende på vilken bana och körsätt också. Så egentligen behöver jag inte 996 monoblock men det är kul med projekt ibland. :-) Vad använder ni för bromsvätska och har ni monterat stål omspunna bromsslangar på era bilar? Jag gillar StopTech bromsslangarna då de har ett skyddande yttre plasthölje. På andra bilar så har jag endast använt Porsche eller Brembo bromsskivor vilket har fungerat mycket bra.

/RS2
Da
43
David E
M5 -94
730d -11
X5 4,6is -02
Ser att det är fler som delar mina erfarenheter ang. bromsarna på E46-M3.
Mina orginalskivor gick rätt av på Knutstorp. Sprickbildning längs hålborrningen som på de flesta andra. Då körde jag med PF-97belägg fram, orginal bak och Motul RBF600-vätska.

Nya skivor från Performance Friction och nya PF-97:or fram samt Carbotech Panther XP bak gjorde susen. Lite vassare belägg bak gjorde stor skillnad som avlastning för frambromsarna.
Efter detta har det fungerat klanderfritt på Anderstorp och Ringen iaf.

Nya ok fram (Brembo 4-kolv) är planerat under vintern för att slippa den flex som finns i orginaloken.
Eg. är det underligt att BMW håller fast vid stenåldersteknik med enkolvs glidok på högprestandavagnar som M3 mfl.
Bilder på de havererade skivorna finns i min banaåkabilstråd på rejsa.

Mvh - David E
BMW CS[Syd]#3624
BMW SC #116
Leif T
Är det du med den silverfägade M3? Som smälte beläggen på mantorp?

PFC ska som sagt förkortningen vara, jag tyckte att det kändes lite naket med PF men vart jag hittade S:et kan man fråga sig;-)

Jag har låtit montera PFC-skivor bak också men orginal oken sitter kvar där, hade tänkt montera boxters tvåkolvsok men det ville sig inte riktigt så det får duga med orginal där. Stålomspunna slangar sitter det också och PFC 01 belägg ligger i garaget och väntar in sommaren.

Kör man inte på bana så duger nor orginalskivor och ok mer än väl, byter man till lite vassare belägg så nyper bromsarna riktigt bra. Att fresta på bromsarna som man gör på bana är helt omöjligt att göra på allmänväg om man inte kör med en fot på bromsen konstnat ;-)
Sen om man vill byta ändå så är ju det okey, men jag menar inte att skrämma upp folk så dom tror att bromssystemet rasar om man gör en hård inbromsing vid ett rödljus.

Att bmw inte utrustar M3, M5 med bättre bromsar orginal tycker jag är både dåligt och märkligt.
ryk 330 xi
Stämmer, det var för mig det hände på Mantorp och lite senare en gång till på Anderstorp...

RS2
Det här sitter på bilen nu:
- PFC skivor fram/bak
- PFC 01 belägg fram/bak
- Goodridge stålomspunna slangar fram/bak
- Originalok fram/bak
- Donax UB bromsvätska.

För att slippa klapper från bromsbeläggen (kan upplevas som störande vid gatbruk) har clipsen från originalbeläggen punktats fast på PFC-beläggen (som alltså saknar clips).
Lite gnissel vid inbromsning i lägre hastighet/krypkörning finns dock men det upplever jag inte som något problem.

Leif

ryk 330xi
Är det du som har den röda M3:an?

Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Hur långa pass brukar ni köra på bana?

Har själv inte haft några problem, kört på Kemora i Finland (10-15 min långa pass med avkylningsvarv) och Superstage. Allt original. Förvisso kanske ni laddar hårdare, kör hårdare och längre pass.
Leif T
Jepp det är jag med den röda och kryckor :-)

Jante82
Passen jag kör varierar från 10-25min.

/Petter
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Är det någon som orkar mäta på sin M3 E46 och/eller m3 E46 CSL skiva, jag behöver lite mått.

Behöver mått från centrum av skivan ut till insidan av skivan på navet.
Så jag vet hur mycket skivan bygger in från navet.

Eller totalmått från innersidan på skivan ända ut till navets utsida.
Men då behöver jag måttet på hur tjockt gods det är på navet.

Eller om någon har en ritning på skivorna ?

Både std 325mm(M3) och 345mm(CSL) hade varit bra att få mått på.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
När jag väl bytt till Castrol SRF och Pagid Gul efter att ha provat Original, Green shit samt Blå Pagid med Motol 600RF så hade jag inga som helst problem med bromsarna.

Jag körde fulla pass hela tiden och de var iaf ingen som var snabbare med någon BMW på nnågon banträff. Så att bromsarna är så dåliga håller jag inte med om.

Stöd Team Schwedenkreuz!
Länk
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Just ja, Magnus Thomé var snabbare på Kinnekulle första gången jag var där.
Av en händelse körde han också med orignalbromsar, kommer inte ihåg om han hade Pagid RS19 eller PFC 97 just då.

Stöd Team Schwedenkreuz!
Länk
johann
jag vet att du kan köra bil bra. Troligen har du kört färre pass eftersom dom håller för dig, jag väntar kanske inte tillräckligt länge i depån så bromsarna kyls tillräckligt. Och självklart kör jag kylvarv efter ett pass.
Leif T: Bra ide ang flytta clippsen från orginalbelägg, mina Pagid RS19 bak saknar clips och jag gillar inte klappret över ojämnheter, får ta och fixa det under vintern.
Vad kostar framskivor från PF till som nämns ovan?
Jag har ju aldrig kört bana, men jag bytte bromsskivor 5 ggr fram och 3 ggr bak på min M3:a... Så jag kan bara tänka mig hur jobbigt det lär vara ifall man rejsar lite!
Harris
3700:- för nav och skiva. När sen skivan behöver bytas vet jag inte vad enbart den kostar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.