|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Ja, då är det dax att riva ut DSP-skräpet. Tänkte be Tex. Balmgren om lite råd eftersom han verkar kunna systemet till max! Har införskaffat ett Alpine 5-kanalssteg (MRV-F450), en baslåda. Får förmodligen bli 4 set högtalare till dörrarna med, t.ex. 4 x 5" Coaxial. Så, tanken min är att: 1. Ta bort DSP helt 2. Montera steget och ta följande signaler direkt från "radioenheten". LF, RF, LR, RR. Dessa går in på var sin kanal och LR, RR kopplas dessutom till bas-kanalen (har två kanaler in till sub men en högnivåutgång från steget) 3. Montera nya högtalare i dörrarna och koppla dessa på vars en kanal på steget. 4. Montera baslådan och koppla denna till sub-kanalen på steget. Mina frågor är följande: A. Vilka kablar/kontakter på Radioenheten ska jag koppla in mig på? Tele-mute? Remote? osv.. (vet att det säkert finns i andra trådar men det hade kännts skönt med en sammanfattning) B. Kommer ljud från telefon och Navi kopplas in på ex. framhögtalarna automatiskt? Har hört något att de ligger på en separat talspole nämligen... C. Min tanke är att allt ljud (radio, cd-växlare, navi, tele, tv) ska komma ut genom alla högtalare eller i alla fall radio, cd, tv fram/bak och tele/navi endast fram. D. Har tänkt att byta ut växlaren till typ Dension Ice-Link eller något liknande för mp3-spelning så småningom så cd-växlarens ljud är mindre viktigt... Dock måste det finnas ingången till radioenheten kvar till Dension. Kanske Balmgren har lust att sammanfatta sina erfarenheter? Hade tänkt fota och dokumentera det hela och lägga samman det på en sida till hjälp för andra i framtiden! |
| Denna tråd säger en hel del om hur det är uppbyggt, och länkar till ett par andra bra trådar har jag för mig. Länk | |
|
1. God idé 2./4. Inga problem 3. Det är ett ledningspar per element, dvs 3 par till framdörrarna A. Köp en sådan här: Länk B. Navi-ljud och mute för telefon sköts genom radion och existerande kablage. Ljudet ut från telefonen är kopplat direkt till DSP-steget... Nivån ut är fullt tillräcklig för att driva normala dörrhögtalare med fullt nöjaktig ljudnivå. Jag kopplade den till bakdörrarnas bashögtalare men i detta fall får man nog överväga typ polisradiohögtalare undangömt någonstans. Det där med separat talspole stämmer säkert men jag tror bara om man inte har DSP. C. Med ovanstående undantag skall det inte vara något problem. Du får koppla in de nya slutstegen till multikontakterna för DSP'n som går till högtalarna men det var inget större problem. D. Se Länk ang bygge av adapter Lycka till! Mvh Björn |
|
Ras.mus |
En fråga... Ditt råd på punkt A. Den du rekommenderar mig att köpa, är det bara en adapter så man ska slippa kapa kablarna? Alltså, kan jag kapa kontakterna och koppla ihop det själv istället? Känns onödigt att ge 69€ för något jag kan ersätta med lödning och krympslang... Dessutom står det på deras hemsida att den inte funkar på DSP system. Men det är nog för att man inte kan köra med adaptern och DSP tillsammans... Din tanke är bara att använda den för att komma åt signalerna utan att kapa i kablaget? B. Får kanske fundera på att slänga ut telefonen också och montera in en dold bluetooth-handsfree till min sonyericsson så slipper man den luren! Känns roligare att ta bort luren mellan armstöden och ersätta med nån snygg hållare till mobilen är att börja dra kablar och dölja nån högtalare nånstans.. Men om jag förstått allt rätt bör man i alla fall kunna få ut ljud ur cd, radio, tv, navi genom radion? Alltså allt utom telefonen. Och detta endast med hjälp at lödkolv, kabel samt avbitare.. :-) rätt? |
|
"Men om jag förstått allt rätt bör man i alla fall kunna få ut ljud ur cd, radio, tv, navi genom radion? Alltså allt utom telefonen. Och detta endast med hjälp at lödkolv, kabel samt avbitare.. :-) rätt?" - Helt riktigt, har gjort det på min. B. Det är nog ingen dum ide', fast du kan kanske koppla in den till den s.k. subwoofern i hatthyllan som alternativ? A. Jo, det är i första hand för de andra läsarna här som också har tröttnat på DSPn men som kanske inte är lika förtjusta som vi är i att klippa i bilens kabelstam. :) Självklart går det med hantverk också. Du kommer att behöva två (eller var det fyra?) stycken 2.5mm stift till att komplettera kontaktblocket i radion med för att få ut LR & RR. Tror de är reservdelsnummer 61 13 1 376 191. Tro mig, det är ganska mycket knypplande och när du håller på kommer €69 te sig som billigt eller iaf prisvärt. Så här i efterhand om jag skulle göra om det skulle jag helt klart köpa adaptern. (jag har inga intressen i firmorna som tillverkar och marknadsför dessa) Mvh Björn |
|
Ras.mus |
Okej, det låter kanon det här iaf! Jag drar mig inte en sekund för att klippa i kabelstammen. Bara man gör det ordentligt är det ju ingen fara. Kan ju alltid återställa det med lödkolv och krympslang om man vill senare. Dessutom har jag för avsikt att behålla bilen tills den ska skrotas, får ju inget för dom ändå! Och jag tänker ju inte stoppa tillbaka DSPn... Tror säkert också att jag kommer ångra mig mitt i knypplandet! Men jag gillar det där småmeckandet och man känner sig mkt nöjdare efteråt om man gjort allt själv utan färdiga grejor. Dessutom tänkte jag mecka ihop det i helgen och leveranstiden är säkerligen längre än 3 dagar! Angående stiften... Är det alltså på så vis att i radions kontakt finns de bakre kanalerna ut men kablaget som kommer därifrån innehåller endast de främre? så att man så att säga får komplettera med de fyra stiften som behövs? I så fall är det in om bmw imorron och köpa stiften då... B. Tänkte köpa ett kit från sonyericsson som man kopplar in mellan lågnivå radio och steget. Det bryter sen vid telefonsamtal och kopplar in samtalet på högtalarna. Sen får man bara montera in en lämplig mic nånstans. Men telefonen är en helt oviktig sak, har bara använt den när man köpte bilen för att testa... Så egentligen kunde man bara kopplat ur de grejorna och öst ur dem ur bilen! Men men, jag tackar för all info hittills! Ska bli intressant och se om det reder ut sig i helgen! |
|
"Angående stiften... Är det alltså på så vis att i radions kontakt finns de bakre kanalerna ut men kablaget som kommer därifrån innehåller endast de främre? så att man så att säga får komplettera med de fyra stiften som behövs? I så fall är det in om bmw imorron och köpa stiften då..." - helt riktigt, så var det på min Ja då får man verklgen önska att det blir en trevlig helg då!! För den som inte vet så finns kopplingsschemor här: Länk - det är precis samma för E39 och E38. Jo ett tips till, om radion visar sig vara en RDS Business, köp en RDS Professional i stället och byt. Det är bättre ljud i den och kostar man på med riktiga grejor så är det ju synd om källan begränsar. Sista tipset - audiosignalen ut från radion är balanserad differential och måste hanteras därefter. Dvs ingen kortis mot jord eller någon annan ledare samt att ingångsteget måste klara detta. Tips på kalibrerings-CD: Länk Mvh Björn |
|
Ras.mus |
Tänkte ju byta ut högtalarna i dörrarna förresten. Vad är det för storlekar som sitter i? Tänkte byta fram och bakdörrarna till 10 eller 13cm koaxial typ pioneer eller något liknande. Men vilken storlek är det på hålet för bashögtalarna? Om man nu inte byter, är det ett MÅSTE att använda delningsfilter eller går det att (som man gjorde som liten) parallellkoppla bas/mellan/diskanthögtalarna som sitter i redan och köra dem som en kanal? Antar att impedansen blir låg men det kanske går iaf? Steget ska klara 4 och 2 ohm enligt instruktionsboken... |
|
Det är sk "13 cm" i både fram och bakdörrar. Med hjälp av en distansring/adapter i t.ex. plywood går alla högtalare jag provat in. Val av märke och typ på högtalare är ett laddat ämne. Här på forumet finns det massor med åsikter och råd om vilka märken och modeller som är bra. Tyvärr är en del av dem från mig och var inte alltid var så välgrundade även om de var välmenade. Sedan jag skaffade en spektrumanalysator och en DSP-baserad ljudprocessor/filter/kompressor/tidskomp/eq och börjat mäta in grejerna har jag ändrat min syn på vad som är bra och inte. Numera säger jag bara: 1) satsa på riktig kvalitet, dvs inte bara varumärke 2) Se till att högtalaren är gjord för att arbeta i den lilla slutna låda som sitter i dörrarna på E38 3) Dämpa Jo du MÅSTE använda delningsfilter, problemet är att annars kommer iaf diskantelementen och samt även högst troligt mellanregisterelementen att brinna upp. Basen måste filtreras bort, men det löses ju enkelt med en lämplig kondensator i serie. Impendansen som slutsteget ser lär knappast vara ett problem och då de tre elementen torde ha sina respektive minimi-impendanser vid helt olika frekvenser så blir det 4 ohm ändå. Skulle tro att du har betydligt mer effekt till ditt förfogande nu än som liten :) Mvh Björn |
|
Ras.mus |
Tja! Då har man läst på lite inför helgens inkopplingar. I länken nedan skriver du vilka utgångar som är lågnivå på radioenhetens kontakt. Du skriver dock bara "FR - 1, FL - 2, LR - 6, RR - 13". Måste man inte ha både plus och minus på lågnivåutgångarna? I så fall vilka är det som är minus till dessa? Länk Var inne på baso.no och tittade runt lite. Där anges bara front höger/vänster med voltagecontrol och groundcontrol vilket jag tolkar som + resp. - Dessutom anger de att det är 17-pins out, inte 16 som du skrev i tråden ovan. Det är på Radio TopHIFI Pinouts. Min bil har ett HIFI Professional DSP system vilket jag antar är hifi-radion. Kan du bringa klarhet i detta innan jag ger mig in i röran och kopplar? Hade varit skönt att veta! Inte så skoj o sitta och leta sig fram! |
Ras.mus |
Så, nu var det klart! Lätt som en plätt var det ju! Hehe, nä men det var faktiskt ett jäkla jobb med att koppla in sig på lågnivå och högtalarna. Men jag återkommer med en total redogörelse när jag sovit ut och sträckt ut den nu konstant böjda ryggen! |
Ras.mus |
Ska strax skriva en redogörelse för byte från DSP till nytt steg. I mitt fall lyckades jag få tag på ett Alpine 5-kanalssteg plus baslåda till bra pris. Valet var nu mellan: 1. montera delningsfilter och behålla originalhögtalarna 2. montera nytt 3-vägs kit 3. montera 5" koaxialhögtalare i originalwooferns hål i dörrarna. Efter ett besök på BRC i malmö blev det val 1. Dock inte efter deras hjälp. Efter att jag specificerat mitt problem som att "jag ska byta detta pga felaktigt DSP-steg, vill ha ljud, inget superljud eller så... Bara så man kan lyssna på musik utan hörlurar" fick jag tipset att köpa ett DLS UP35. Det var enligt dem enda valet som de kunde få fram som skulle fungera. Detta är alltså ett DLS kit-system som kostar 4295:- för ett framsystem!!! Alltså 8600:- för fram & bak! Ganska nedslagen tackade jag för mig och åkte hem... Funderade nu mycket på om man skulle skita i det eller köpa billigare 5" koaxial. Körde runt lite och hittade inga som hade något vettigt hemma. Körde hem o började söka mer på internet efter delningsfilter. Hittade några olika, bl.a. 2-vägs MDS på Micro och lite andra ställen. Funderade på att bara sätta kondensatorer på diskant o mid.. Kollade lite i kjell o co och hittade där filter för 59:- stycket!! Både 2-vägs och 3-vägs! Tänkte att det ju kan va värt att prova... Köpte alltså dessa för 240:- samt lite kabel och satte igång! Är helt nöjd med ljudet nu!!! Visst, det är inget man spelar högt med eller tävlar med men det är fullt tillräckligt i bilen! Är ju ingen volvo 240 som man måste spela max i för att höra musiken... Alltså, mitt råd är att byta steg, montera billiga filter o se om man nöjer sig med ljudet. Sen kan man gå på framsystem om man ska ha bättre ljud... Och lita aldrig på att BRC ger dig råd efter de önskemål du har! De vill ju bara sälja dyrt som alla andra... Förresten, kommentaren som fick mig att skippa BRC: BRC: "vad jobbar du med?" Jag : "ingenjör på fysiklab" BRC: "men då behöver du väl inte snåla med ljudet? Har du nu en bmw 7-serie så ska du ju inte nöja dig med något billigt skräp. Tänk på mig, jag är en fattig säljare och jag hade inte snålat..." |
Ras.mus |
Då ska vi se om vi kan bringa klarhet i detta ämne! För att byta ut DSP mot andra steg gör man följande. 1. Plockar ut lågnivå fram/bak. 2. Monterar Steg. 3. Monterar delningsfilter. 4. Kopplar in allt. Detta ser ju enkelt ut! Det är det egentligen också men man får räkna med några timmar böjd ner i bagageluckan! 1. Lågnivåutgångarna tar man från utgången på Radio-enheten. Denna sitter givetvis längst in i bakskärmen. Alltså får man vackert montera loss alla enheter framför! Detta är dock ganska snabbt gjort och återmonteringen likaså. När man väl fått fram radioenheten, som sitter intryckt bakom ett metallstag längst ut mot plåten, ska manfå ut lågnivåsignalerna. Följande stift gäller: Fram Vänster + 1 Vänster - 8 Höger + 2 Höger - 11 Bak Vänster + 3 Vänster - 12 Höger + 6 Höger - 14 Bra att ha: Remote: +12V stift 16 Telemute ??? stift 4 Nighttime ??? stift 13 Radiojord: +-0V stift 15 (kan vara bra om man vill sammankoppla stegets och radions jordpunkter) Framstiften är redan inkopplade på kablar om du haft DSP. Har du haft det billigare steget är även bakstiften kopplade (tror jag). De stift som inte är kopplade ska kopplas in med stift som du köper på bmw. Det ska vara HONOR du ska montera då radions stift är hanar. Jag köpte förstås fel... De kostar typ 10-15:- styck. Det reservdelsnummer som Balmgren skrivit ovan är för hanarna verkar det som, annars har bmw gett mig fel. Se iaf till att få rätt! Själv fixade jag det med att vi hade mate-n-lock-stift på jobb som fick duga. 2. När nu lågnivån är inkopplad så kan man dra ut kablarna till steget och montera RCA-kontakter eller vad man nu ska ha. Man kan ju även montera steget om man vill. 3. I mitt fall valde jag att behålla originalhögtalarna ett tag till. Därför monterade jag delningsfilter där DSP-steget suttit innan. Det som behövs är två filter fram (3-vägs) och 2 bak (2-vägs). Detta eftersom det inte finns mellanregister bak. De stift man kopplar in sig på är följande: DSPn har (minst) tre större kontakter. En riktigt stor med 15 stift samt två mindre rektangulära fast med fler stift. En av de mindre har 26 stift och denna ska användas. (När jag skriver 3(15) betyder det stift 3 i 15-pinskontakten.) Vänster fram: Tweeter + 14(26) - 15(26) Midrange + 5(26) - 10(26) Woofer + 1(26) - 2(26) Höger fram: Tweeter + 12(26) - 25(26) Midrange + 9(26) - 4(26) Woofer + 13(26) - 26(26) Vänster Bak: Tweeter + 19(26) - 16(26) Woofer + 3(15) - 11(15) Höger bak: Tweeter + 11(26) - 24(26) Woofer + 12(15) - 5(15) Subbar i hatthyllan: (alla i 15-pins) Sub1 + 1 Sub1 - 9 Sub2 + 2 Sub2 - 10 Sub3 + 13 Sub3 - 7 Sub4 + 14 Sub4 - 6 Detta är stiften jag fick fram genom att kombinera de olika pin-outs som fanns på länkarna ovan. Nu är det bara att klippa kablar och koppla ihop allt! Det tar sin lilla tid... Efter man monterat tillbaka allt kan man njuta av bättre ljud! Sen kan man senare byta ut sina delningsfilter och högtalare till bättre saker om man vill. |
|
Vilket hästjobb, tack för att du skrev ner tillvägagångssättet. Det är sånt här man vill se mer av här på forumet! Mvh |
|
|
Japp, kanonfin redogörelse! En fråga, hur gjorde du med woofersarna i hatthyllan - monterade du delningsfilter eller klippte du dom helt? |
|
| Just ja, i och med att du tog bort hela DSP steget blev dom urkopplade, och sen har du väl aldrig kopplat in dom..? Dom låter för taskigt... | |
Ras.mus |
Dom är inte inkopplade igen nä... Har en sub-låda nu istället med en 12" bas. Man hade ju kunnat koppla in dem på subkanalen i och för sig men det hade inte hjälpt mycket. Men vid låga volymer funkar de ju fint... |
|
Det är inte riktig lågnivå utan högnivå utgångar du kopplat rca-kontakterna till för original stegen är booster kopplade med radiomodulen. Det är samma radio moduler även i de bilarna utan originalsteg och då är högtalarna kopplade direkt på de utgångarna du beskrivit. En vettig grej är nog att montera en isolator emellan som tar bort ev likspänning och jordisolator. Läs mer på: Länk |
|
Ras.mus |
Som jag har förstått det är det lågnivå... Dock är det inte normal lågnivå utan balanserad sådan med spänning lite över normal lågnivå. Har läst om detta ganska mycket innan jag kopplade ihop det nämligen. Sen bör också nämnas att radioenheten är en box på typ 15x15x4 cm som kopplar samman rds-radio, navigering, cd, tv och skulle där även sitta förstärkare i den borde den väl vara något större? Fast jag kan ju ha fel... Dock funkar den utmärkt som lågnivå! Blir inte alls för hög insignal eller något sådant. Kan det vara så att på X5:an från 2005 som du länkar till är det annorlunda? |
Robsarve |
Den är inte balanserad. Ca 4,5 V, går utmärkt att kopla rakt in istegen. |
|
ras.mus:Eftersom bilarna med och utan original steg har samma radiomoduler så har dom inbyggt steg , 15x15x4 är ju inte direkt litet , inbyggda förstärkarna i en vanlig radio är bara på ca 9x4x2cm max. Heter din radio modul BM24 eller BM54(Becker)? eller vad har du proffessional eller business? X5 har i princip samma system som övriga modeller även äldre. Har du professional så har troligen du och jag samma modell dvs BM24. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.