|
|
|
|---|---|
|
Kan man montera en 325ix -87 motor på en 320 eller 325 -88 - -90? ///Micke | |
| Ja det kan man antagligen..på min är det så är att jag har bytt ut min 320i motor mot en 325i i en 320 kaross...men då tror jag att inte framdjulen inte driver alltså blir det endast bakdjulsdrift... | |
| Tråget måste du byta i sådana fall till ett vanligt från en M20. | |
|
Det gör du inte i en handvändning. Som Stensth skriver så måste du byta till ett tråg från en vanlig m20. Det är det lilla problemet i samanhanget att få tråget att passa på ix blocket. Det är bara någon enstaka eller två bulthål som måste tas upp i blocket. (De som håller tråget på plats, tror det är M5) Nu kommer de lite större problemen. Eftersom du byter tråg så måste du ha oljepumpen från en vanlig m20. I ix olje pump sitter reduceringsventilen inbyggd, däremot inte på vanilg m20 rwd. På dessa sitter reduceringsventilen monerad separat ingängad i blocket. På ix sitter det ett 8mm oljehål, och där fäster man en del av pumpen. På vanliga block måste det sitta ett M20x1,5 gängat hål där man fäster reduceringsventilen. Du behäver alltså gänga upp 8mm -> M20x1,5. sådana gängtappar är inte särskilt vanliga, där får man gå på industrikontakter. Sedan har drivningen till oljepumpen växlad rotationsriktning mellan ix och rwd motorerna. Det löser man genom att ta drivningen från en rwd. (två axlar med snedställda drev) Jag använde ett ix block till min M20b27, så det går att lösa... Dock hade jag hellre köpt ett rwd block om jag vetat om detta innan jag byggde motorn. Det är väl ingen prisskillnad vad jag vet? Det blir enklare om man har et ix och ett rwd block jämte varandra och kan jämföra rakt över. Min bil: Länk "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.