|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
wendtan: Det gäller visst bilar utan keyless entry /go, bilen kan nog rulla så länge ingen stänger av den mer än 15-30 sekunder.?? Vad enkelt allt vore med en nyckel som man bara behövde vrida på för att starta :) ///MVH Hasso Länk |
|
Hehe, ja en nyckel känns lite säkrare på alla sätt och vis :) Systemet finns till volvo med, men den tekniska delen av min hjärna sade nej till den optionen :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det skall vara så säger det jag kollat. Med anledningen av bilkapningar och tilltvingande av nyckel och risk för personskador så ligger den spärren inne. Nästa gång man slår av bilen går den inte att starta. Sen om det är rimligt eller inte det vet ej sjutton men det låter ju rimligt. Mvh Asken |
|
|
Ni kan bortse från mina experiment, då jag inte behövde ha nyckeln i från början ;) Jag får ursäkta mig med att det är en lånebil.... |
|
|
Jaa Hasso, tänk så rätt du har...:) /Fredrik |
|
|
Har fått ett snabbt och ganska vettigt svar från en 'säker källa' på BMW Sverige. Det är helt i sin ordning att det går att starta bilen med knappen eftar att nyckeln tagits ur. Kontruktionen är medvetet gjord så, av säkerhetsskäl - om man exempelvis skulle råka 'fibbla' ur nyckeln när man står illa till, på en järnvägsövergång eller liknande, ska det gå att snabbt starta om bilen utan att behöva rota efter nyckeln som kanske fallit ner på golvet. Har man öppnat och stängt dörren, eller låst bilen, går det inte att starta. Bilar med 'keyless entry' går f ö inte att låsa så länge nyckeln befinner sig inne i bilen, för att det inte ska gå att låsa in nyckeln. Omvänt går inte bilen att starta när nyckeln finns utanför bilen. Dessa funktioner, och några till 'klurigt uttänkta' lösningar, finns inte beskrivna i instruktionsboken - dels skulle det ta en jäkla plats att beskriva precis allt, dels skulle säkert ett gäng nördar (inte är AP-medlemmar såna väl..??) ge sig på att 'toktesta' allting för att hitta ännu fler dolda funktioner, alt. missar i konstruktionen. /// Gunnar E. |
|
|
Ok, Gunnare: Om du kör ner fönstret och ber en kompis stå utanför och hålla nyckeln i sin hand inne i bilen och du kör iväg. Stannar bilen då så fort nycklen lämnat coupen? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan, du är inte 'funktionstestar-nörd' va? Jag förutsätter att du talar om bilar med 'Keyless Entry', för på min E87 med 'vanlig' elektronisk nyckel lär inte bilen ha en susning om huruvida den urtagna nyckeln finns i bilen eller ej. Ska jag våga mig på en gissning fortsätter bilen att gå om du slänger ut din 'Keyless Entry-nyckel' genom fönstret efter att ha startat bilen - såvitt jag förstått är det bara vid start nyckeln kollas av. /// Gunnar E. |
|
|
Hehe, nej de hoppas jag inte :) Jo jag tänker på bilar med keyless entry. Det innebär i praktiken att går det att simulera kodlyckeln som nyckeln sänder ut så kommer bilen gå att starta. Detta lär ju vara ett "cirkulerande" system som byter kod varje gång den används men det öppnar en lucka för personer som gillar utmaningar. Sen brukar de göras "master keys" som fungerar till alla exempelvis E87 inom Bmw koncernen. Pysslar man med busssystem och diverse trådlösa löningar varje dag så blir man lätt lite miljöskadad. Jag ser iaf fler nackdelar än födelar med systemet ur säkerhets synpunkt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Keyless Entry bygger såvitt jag förstår på en 'passiv' avkänning av nyckeln, med någon form av transciever av liknande typ som i såna där passerkort som man håller framför avkännaren. Alla tekniska system går ju att knäcka, men just transciever-system anses allmänt ganska säkra eftersom man enkelt kan bygga in t ex kryptonycklar med envägskryptering. Samma princip som t ex tillämpas för krypterad överföring av websidor på Internet, med privata och publika nycklar. För att knäcka t ex en 1024-bitars RSA-kryptokod behövs ordentligt med datakraft och ganska mycket tid, men det går ju om man ger sig tusan på det! Tror f ö inte det är någon skillnad på kodningen med Keyless Entry mot den 'vanliga' elektroniska nyckeln. Säkerhetsrisken torde vara ganska likartad oavsett om du måste stoppa nyckelbrickan i slitsen i panelen eller kan ha den kvar i fickan, det enda som skiljer är räckvidden på bilens avkännare. /// Gunnar E. |
|
|
Jag har provat keyless entry nycklar på mässa som man måste ha nära kroppen. Dvs. det blir en slinga ner till backen och in i bilen mellan nyckeln och bilen. Detta gör att även om du står riktigt nära bilen så kan ingen annan öppna den än den som har "nyckeln" på sig. Har för mig att den sedan scannar efter nyckeln i hela bilen inkl. bagagen sedan när bilen går. Wendtan: Har de en 128-bitars kod så kan det ta ett tag innan den cirkulerar. Vet inte hur många bitar det används men förhoppningsvis fler än 32. Det skall vara en kryptering emellan som inte är helt lätta att knäcka iaf. När den knäcks så borde ganska många bilar av det märket försvinna. /chni |
|
|
Clupsport, Bussigt om du kan memorera vad uppdateringen gäller (kanske ett flertal) och återkomma på forumet. Fick min mid September och kanske också är i behov av någon uppdatering? |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
gunnare: Dom hade inga synpunkter på om man hade klåfingriga barn i bilen, när man kliver ur för att köpa kvällstidningen lite snabbt och inte vill låsa in dom i bilen. :) testa och öppna dörren och starta utan att låsa. Som sagt vad faan ska man ha startknapp till ?? ,speciellt som nyckeln tydligen kan ramla ur : hade det på en Renault -65 när tändningslåset var felaktigt, jag blir rätt trött på ogenomtänkta onyttigheter som skapar påhittade scenarior som man måste lösa, men skapar andra oegentligheter som man inte tänkte på :) och måste du komma på några bra skäl för att inte stå med mössan i handen. Startknappen är där bara för det ska se fränt ut och för att andra har det är min uppfattning och för att skapa nått behov. ///MVH Hasso Länk |
|
Prisse: Det är en hel lista på grejer som dom uppdaterar. Ska be om en kopia. Keep Your Distance! |
|
|
Hasso, det ligger en del i vad du säger, tror också startknappen mest är en 'gimmick' för att det ser fränt ut. Jag tycker dock det fungerar bra i vardagsanvändning, har ju levt med den nu i 11 månader och 6.300 mil. F.ö. så är 'barnproblemet' du nämner inget problem, eftersom motorn inte går att starta efter att man öppnat och stängt förardörren. Dessutom måste kopplingen trampas ner. Ska förresten testa att starta efter att ha öppnat dörren och lämnat den öppen, det tror jag går. Dock finns ett par ganska bra argument för startknappen och helt elektroniskt styrda lås: 1) Betydligt svårare att forcera för tjuvar, eftersom själva låsmekanismen monteras ganska otillgängligt och dessutom inte har någon 'ingång' typ nyckelhål där det går att komma åt mekanismen. 2) Mindre risk för slitage och därmed relaterade problem, eftersom det är betydligt färre - och robustare- rörliga delar. 3) Enklare för människor med nedsatt rörlighet/styrka i händer och fingrar (och oss friska, starka med vinterhandskarna på) 4) Ingen utstickande nyckel på rattstången att slå knäna i vid en olycka 5) Inget nyckelax som nöter hål på min byxficka Dessutom skulle jag gissa att det blir billigare i tillverkning och i hantering av 'eftermarknadsnycklar', fast det är ju mest ett argument för BMW själva och inte för oss kunder. Hur som helst så har jag inga problem att leva med startknappen, tycker den varken är bättre eller sämre än en 'hederlig' nyckel. /// Gunnar E. |
|
I've just had the official response from BMW and they call this "a safety feature" I plan to send them a copy of my spoof home made video where i can prove the cars venerabilty and await their response. Its also a good point to raise about the kids, BMW's reponse to this was that the kids legs wouldnt be long enough to press the brake or clutch pedal!! I suggest they have a look around a primary school, they would be in for a shock. Apparently according to BMW, Thatcham are aware of this and have accepted that it presents no security risk whatsoever. it's left me thinking that i'm making too much fuss over nothing but the reality is imo these cars can be started without me or the key in attendance and however short the odds are the fact remains that someone could lose their car or that a child could accidently start the car It could and probably will happen. i wonder what would happen if a BMW dealer lost one of his cars to a knowlegable car thief. Imagine the saleman dashes to get the petrol card as he sees there's no fuel in the tank, but of course he takes the key. On his speedy return finds the car gone. Dont wish to put ideas into criminals heads but this and many other scenarios could happen. IMU wrote: Apparently it's no longer an issue because as soon as the driver's door is opened the 'feature' is disabled. Also, it was not such a big shock as it is described as a 'feature' in the owner's manual. Crisis averted. Oh how BMW will laugh at threads like this. Well i've got news for you here. The car starts without the key even if you open and shut the door. i've just tried it so their you go. Maybe another recent e60/61 owner could confirm this too. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso och alla andra oroliga och 'felfinnare', om det kan vara till något slags lättnad, kan jag meddela att tidsfristen för 'omstart utan nyckel' är satt till exakt 10 s. Jag har testat och tagit tid. Funktionen finns där med avsikt, BMW betraktar det som en säkerhetsgrej. Jag tar dock, med skammens rodnad på kinden, tillbaka att det räcker att öppna och stänga dörren för att blockera 'omstartsmöjligheten'. Jag var helt enkelt inte tillräckligt snabb när jag provade och det hann gå mer än 10 s innan jag hade fingret på startknappen igen. Nu har jag övat, och lyckats ta ur nyckeln, kliva ur bilen, stänga dörren, öppna dörren, kliva in, trampa ned kopplingen och trycka på startknappen inom 10 sekunder. Det går, men det är satan så snärjigt! Vilket väl egentligen tar udden av kritiken lite, det är i praktiken omöjligt att någon obehörig (biltjuv eller klåfingrig unge) ska hinna in och starta om bilen inom 10 s efter att föraren tagit ur nyckeln. Är man orolig av sig kan man ju sitta kvar några av de där sekunderna för säkerhets skull..... eller låsa bilen med fjärrlåset. /// Gunnar E. |
|
|
Ja, och sitta och filosofera om lyckan att vara BMW ägare... Keep Your Distance! |
|
|
Ang. gunnare´s punkter ovan så "köper" jag den första.. ;-) Visst är det bra att tekniken går framåt, men tänk när dessa väsentliga "finesser" börjar strula! Det är ju inte som en fönsterhiss eller en klima som lägger av. Jag hade aldrig betalt extra för en enl. mig helt ONÖDIG funktion och jag kommer inom en överskådlig framtid undvika bilar med denna riskabla finess! Huh! "- Hur som helst så har jag inga problem att leva med startknappen, tycker den varken är bättre eller sämre än en 'hederlig' nyckel" Precis det jag menar så länge det funkar är det inga problem, men det känns som en lösning på ett problem som inte finns.. Som om de måste sätta ingenjörerna i arbete då det inte finns något annat vettigt att göra! ;-) //Henrik |
|
|
Nja, att påstå att starknappen är att 'lösa problem som inte finns' är väl att ta i tycker jag. Dåliga stöldskydd på bilar ÄR ett problem, och startknappen (eller snarare frånvaron av ett forcerbart lås med nyckel) är nog till viss del ett led i att förbättra stöldskyddet. Förresten, varför skulle startknappen krångla mer än ett mekaniskt tändningslås? Elektronik är i allmänhet betydligt driftsäkrare än finmekaniska konstruktioner. Och moderna stöldskydd fordrar i alla fall elektronik, det är i princip lika mycket elektronik som måste fungera för att du ska kunna starta en modern 'nyckelstartad' BMW (det sitter ett chip även i den nyckeln, som 'låser upp' motorelektroniken). För de konservativa finns ju annars Mercedes lösning på problemet - deras nyckel och startkontakt är exakt lika elektronisk som BMW:s startknapp, det är bara det att den elektroniska nyckeln sticks in i en vridströmbrytare på rattstången istället för i en slits på panelen. Så visst, vill man kan man 'simulera' det gamla invanda sättet att starta bilen, men teknologin är densamma och har samma för- och nackdelar, frånsett då själva manövreringen... Man kan självklart ogilla just lösningen med startknapp, men den här trådens ursprungsfråga - att bilen går att starta utan nyckel i slitsen - är egentligen inget som har att göra med startknappen, utan är en 'finess' som möjliggjorts av att man gått ifrån det mekaniska cylinderlåset som stöldskydd. Jag tycker elektroniska stöldskydd är en bra ide. Jag tycker startknappen är en kul grej, som i alla fall inte fungerar sämre än en 'vanlig' nyckel. Jag tror det elektroniska systemet är både säkrare och mer tillförlitligt än de gamla mekaniska. OCH... jag är tveksam till 'finessen' att bilen i vissa lägen går att starta utan nyckeln, men det är en 'egen' debatt som varken har att göra med startknappens eller de elektroniska stöldskyddens vara eller inte vara. Låt oss starta nya trådar om dessa ämnen ifall det behöver diskuteras! Så, åter till ursprungsfrågan: Jag blev förvånad över 'finessen' med att kunna starta bilen med nyckeln ur. Jag kan leva med det, men förstår inte riktigt motiven till lösningen. Jag är lite sur på att det inte finns tydligt beskrivet i handboken. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.