AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
535

BMW 525I, -92, skum gång när bilen är halvvarm..

ka
49
kain
525I, -91
Ja, följande har jag problem med:

Det är aldrig några problem att starta.

När jag startar bilen när den är kall, och kör, krånglar ingenting.

Däremot, när man kört ett tag, och stänger av. Låter den stå en stund, så den blir "ljummen", startar fortfarande precis som den ska, går att köra med den om man kör lugnt, men om jag drar på ordentligt, då tappar den all ork, går ner till typ 500 rpm i tomgångsvarv och missar någon eller några cylindrar, eftersom all orken då försvinner är det bara att stanna, den kan antingen hålla på sådär i typ någon sekund eller upp till någon minut, ibland hjälper det att stänga av och starta igen.

När den gör sådär, går det knappt att torrvarva den över 1000 rpm.

När detta väl gett sig, går den som en klocka igen. Vad kan detta bero på ?

Nu blommar asfalten..
ka
49
kain
525I, -91
Ingen som har den minsta aning ? Någon speciell givare som kan vara känslig, eller liknande ?

Nu blommar asfalten..
Vill inte säga för mycket men jag har läst nått om detta symtom kanske det kan vara nåt med kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren.. men då brukar dom tydligen gå hackigt

Bimmer
ka
49
kain
525I, -91
Jag har också funderat på det, men då borde den gå jävligt sunkigt på högre varv tycker jag..

Nu blommar asfalten..
ka
49
kain
525I, -91
Hittade något som kan bidragit, iom att jag är en jävligt slö jävel, så när jag lyfte toppen på min 525:a, så tappade jag bort de där 3 bultarna/pinnbultarna som sitter i mitten på toppen och fungerar delvis för att dra åt ventilkåpan i mitten och som extra jordning för tändspolarna.

Det fattas två sådana tror jag vilket har medfört att olja har smugit ner i tändstiftsloppen, men det har inte påverkat något då olja inte leder ström, och alla tändspolarna legat an ordentligt mot stiften, problemet nu var nog att en mutter hade skruvat upp sig rätt mycket så en av tändspolarna låg inte an ordentligt.

Ja .. Än så länge så går det som det ska iaf, efter fixen. :D

Nu blommar asfalten..
kr
47
krrjon
525i -93
Låter nog troligt, mi polares BMW 525i 24V -90 gick precis som du beskriver, kändes slö, då var det en tändspole som gått sönder.

/Krister
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.