|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag tar upp denna tråd igen för att detta är nu aktuellt för mig. Detta problem med mätaren, har precis diskuterats med min polare i en vecka nu. Om min mätare skulle stanna--- Vid det magiska talet 29 996mil För min 525 -89, stog för nån vecka sen på ca:29 970mil. Nu har det gått en vecka Och jag är nu har jag Passerat 29 990mil så man väntar med spänning på om den ska eller inte stanna. Jag hör av mig när jag har eller inte passerat 29 996mil *E34*en fin bil! |
|
|
sa77: Knappa in ditt chassinummer här: Länk Är bilen tillverkad före 2/89 kommer den att stanna, annars fortsätter den. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det behövs inte nu för den har stannat nu på 29 996. men det var ett bra tips så man vet i framtiden. Tack tack. *E34*en fin bil! |
|
|
det är ingen skröna, min gamla 525:a 89 stannade också på 29*** BmW - enjoy! |
|
|
Som jag har berättat i ett tidigare inlägg i denna tråd har min också stannat på 29996 mil. Var ute på en skrot idag och kollade lite, hittade en slaktad 525 E34 med instrument kvar. Samma årsmodel som min bil. Tog loss innstrumentet och klippte den bruna kontakten till till instrumentet. Har inte öppnat själva kontakten än men det går in sex sladdar i denna och sedan en svart sockel som är märkt A20126. Är det själva chippet? Om svaret är ja kan stoppa in denna i min bil förutsatt att den ser likadann ut som den i min bil. Kommer då att miltalet ändras till vad som står idet nya chippet eller?? Vet ju inte hur långt den slaktade hade gått. Den såg dock hyfsat fräsch ut det lilla som fanns kvar av den. Instrumentet var märkt med följande på baksidan. 62.11.8 364 749.4 VDO 993 558 131 E11 097 252 Program version 2.0 /3.4 Kan detta vara till någon hjälp. Många frågor blev det. Hoppas någon guru kan svara på detta. mvh Mackan |
|
| Även jag har en E34, 525-88 som milräknaren stannat på... 29960 mil, så det där med skröna går nog att avfärda ganska bestämt. | |
|
Hej, här finns mycket bra info: Länk Lars |
|
|
Börjar bli lite tjatigt kanske men igår stannade min mätare på 29996mil (allt annat fungerar dock) Tycker det borde vara gratis på BMW att få det åtgärdat. Var det någon mer än jag som för nått år sedan fick ett nytt kylarlock ifrån BMW med ett brev där dom förklarade att BMW bryr sig om sina kunder och hade kommit på att felaktiga kylarlock kunde orsaka för högt tryck i kylsystemet. Jag skruvade dit det nya locket och några månader senare gick topp packningen :-( Jag renoverade toppen (och trimmade lite såklart:-) men problemet kvarstod efter renoveringen. Lämnade in bilen på verkstad och dom kunde snabbt konstatera att det var fel på kylarlocket, "Det vart för högt tryck i kylsystemet" Vad i HE*VETE!!!!! (Tänkte jag) Skulle förstås bråkat med BMW Sverige men jag orkade inte men jag ångrar mig nu i efterhand. Verkstan tog 500:- för arbetet plus att jag fick betala ett nytt kylarlock som dom monterat sen gick bilen bra och toppen hade klarat sig. |
|
|
Börjar bli lite tjatigt kanske men igår stannade min mätare på 29996mil (allt annat fungerar dock) Tycker det borde vara gratis på BMW att få det åtgärdat. Var det någon mer än jag som för nått år sedan fick ett nytt kylarlock ifrån BMW med ett brev där dom förklarade att BMW bryr sig om sina kunder och hade kommit på att felaktiga kylarlock kunde orsaka för högt tryck i kylsystemet. Jag skruvade dit det nya locket och några månader senare gick topp packningen :-( Jag renoverade toppen (och trimmade lite såklart:-) men problemet kvarstod efter renoveringen. Lämnade in bilen på verkstad och dom kunde snabbt konstatera att det var fel på kylarlocket, "Det vart för högt tryck i kylsystemet" Vad i HE*VETE!!!!! (Tänkte jag) Skulle förstås bråkat med BMW Sverige men jag orkade inte men jag ångrar mig nu i efterhand. Verkstan tog 500:- för arbetet plus att jag fick betala ett nytt kylarlock som dom monterat sen gick bilen bra och toppen hade klarat sig. |
|
|
Min stanna på 30.000 nu i min 735a -89. Kan man köpa ett mätarhus från tex en -90 och få den mätarställningen som den bilen hade. Har man tur kanske man hittar en som gått 31 eller nåt. //Olle |
|
|
power_1333: Läs mina tidigare inlägg! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Helga |
Ingen skröna, Min 535, E34, -90, milmätaren stoppade vid exakt 29.996 mil. Körde sedan på 3 år över 13.000 mil med den innan jag sålde den till en äldre herre. Mao så hade den gått över 43.000 mil. Och samma goa muller vid 4.000 rpm. MVH Helgas man från västkusten. |
|
Helgas man> Är du säker på att det var en -90´a? Problemet åtgärdades ju efter februari 89. Min är en -89´a från juni och jag har inga problem med mätaren. Verkar skumt det där... *BAWORAK* |
|
Helga |
Yes Svante jag är säker. Tillverkad maj -90. Reggad 30/11 -90. I Sverige. Men det hör till saken att bara en vecka efter köpet så strejkade hela instrumentrasket och bilfirman fick sätta i ett utbytes. Mätarställningen då var under 10.000. Enligt verkstaden så fick instrumentet sina miluppgifter från ett chips så det vara samma miltal efter bytet. Men bilfirman (Toyota) ville ha en självrisk av mej på 2.000. Efter en vecka!! Och skyllde på att det skulle kostat 6.000 annars. Självklart fick de inte en krona. Att ha mage och kräva på 2.000!! Garantin sa dom, gällde bara trafiksäkerhet. Och jag gav 160.000 kr. för 535.an. Det blev inte fler bilar där av förståliga skäl. MVH Helgas man från västkusten. |
|
Attans vilka ogynnare! Men tror du inte att de kan ha blåst dig och satt ditt ett nytt instrumenthus från en äldre bil än din? Chips eller ej, men sätter man dit ett nytt instrumenthus så lär det väl stå den tidigare bilens körsträcka eller hur? Eller har jag missuppfattat det hela? *BAWORAK* |
|
Helga |
Tror nog efteråt (efter all info här) att de satt i ett instrumenthus från 88-89. Var chippet sitter nånstans vet jag ej men förmodligen har de tagit mitt "gamla" och satt över för att miltalet skulle stämma. Det andra chippet visade kanske mer. Hela insatsen var (såg jag) väldigt lätt att plocka ur. Bara en skruv där uppe och sedan vinkla ur det. MVH Helgas man från västkusten. |
|
stopp det stämmer att dom fixade felet feb -89 men det är tillverkningsnummret på kodchippet som säger det inte när bilen är ihopsatt. instrumenteringen är inte samma på den med riktigt kodchip annat kopplingschema,annan layout på kodchippet. har stött på en 91 med mätarstopp på 29996mil vargen |
|
|
Som jag berättat i tidigare inlägg i denna tråd så hade min också stannat vid de magiska 299996 km. I våras plockade jag en code plugg från en skrotad 525 89 med okänt miltal. Bytte codepluggen idag, gick ganska smärtfritt. Spänningen var ganska stor när jag vred på tändningen för att se vad kilometerräknaren skulle visa, om den över huvudtaget skulle visa någonting. Den visade 256668 km. Körde en sväng och kollade så att allt verkligen snurrade. Allt verkar snurra förutom en liten konstig detalj. När trippmätaren visar 0.4 km, 1.4, 2.4 osv då räknar sista siffran i kilometerräknaren, dvs den snurrar framåt en km. Någon input någon? Bägge codepluggarna hade samma märkning förrutom att min gamla var stämplad 3.89 och den nya är stämplad 1.89. Dvs. att nya codepluggen är två månader äldre än min gamla. Mackan |
|
|
Hej, Hur gjorde du när du bytte kodplugg? Gjorde instrumentet helt strömlöst under bytet? Br Lars |
|
|
Felet är fixat. kalibrerade trippmätaren ihop med kilometerräknaren och nu snurrar allt. Lars, Jag lossade dom 2 stjärnskruvarna som håller instrumentet i överkant. Sedan kan man vika fram instrumentet så pass att man kommer åt att lossa dom 4 kabelkontakterna som går in. Code- pluggen sitter i den bruna kontakten. Litte bök att få ut codepluggen från kontakten innan man kom på hur man skall göra. Mackan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.