|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hastighetsmätare , milmätare och ekonomimätare har slutat fungera på min 520 i -85 vid 30.000 mil. Enligt Förenade Bil (och en del andra) är hastighetsmätaren inställd på att sluta fungera did denna milställning och man måste (enligt dom)köpa nytt kretskort och nya kodkontakter (sek 2.800) Finns det någon väg runt detta ?? Tack på förnhand , Rickard | |
|
Varför skulle den sluta fungera vid 30k??? Har aldrig hört talas om detta. Enda jag vet är att E32'an 88-90 kan stanna på ett visst miltal kring 28k , men detta är ett fabriksfel och inget "planerat". Låter nästan lite som dina batterier är slut. Fungerar serviceindikatorn bra? Prova att byta batterier först , fungerar inte det så är det väl bara att fara på skroten eller kolla i annonser efter ett nytt.. MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Det stämmer att de slutar att fungera runt 30.000 mil en BMW kille berättade det för mig! Min slutade vid 29.960 mil Det stämmer åxå att man kan få igång det igen men men dyrt. Jag skulle satsa på att få igång mätarna igen .. det måste ju vara roligare att se hur långt bilen kan rulla original! PH |
|
|
detta är ett välkänt fel som jag hört många gånger. Jag har för mig att man får byta codechippet eller nåt, sen kan man få igång paketet igen. Tyvärr så har jag för mig att du tapapr mätarställningen men du får ett intyg från BMW att den stod på XX km vid bytet Pris= ?? kanske ett par lappar. Surfa in på Länk |
|
|
Jo. Jag har nu fått det bekräftat. Den slutar vid 30.000 mil. Frågan är bara om man kan komma runt det dyra inköpet av kretskort och kodkontakter (sek 2800) Någon som vet ???????? Häsningar , Rickard G. |
|
| Min milmätare stannade också på 29996 mil men hastighetsmätaren och ekonomimätaren funkar ändå. Har kört så i flera år och tänker så göra tills bilprovningen säger nått. Har en E34-88. Har frågat på BMW och dom säger att kretskortet är gjort på det viset. Tycker att det är förbannat svagt att konstruera kretskortet på det viset. Har man en bil som gått 30,000mil så har man lagt många kronor på inköp, service och reservdelar. Då borde ett nytt kort vara gratis, eller hur? | |
|
På min gamla 530 -88 stannade milräknaren också på 29960 mil, medans hastighets o ekonomimätaren fortsatte att fungera. Mvh Jens |
|
|
FAAAAAAAAAANNNNNNN Min är ju snart uppe i 29000 å efter sommarn är det nog 30000mil.... //Cosmos E28 Registret # 160 o/_______\o Oo=00=oO []=****=[] |
|
|
Lugn Cosmos! Vi som åker E28 klarar oss.... har aldrig hört talas om ngn E28 som stannar vid 30´ LTK, kung i Alingsås |
|
|
Låter bra det... Men på rickards bil hade den ju stannat... //Cosmos E28 Registret # 160 o/_______\o Oo=00=oO []=****=[] |
|
|
Cosmos..... vänta bara ....he he he ;-) PH |
|
|
Tacksam för tips , inte skitsnack. Hälsningar , Rickard |
|
|
Ett tips är att höra med bilskroten. Köpte ett komplett fungerande instrumenthus med alla mätare (som funkade!) till min iS för 700:-. Blir i alla fall något billigare än de priser som disk. ovan! Kanske går det att få tag i bara "kretkortet" på skroten och det lär ju bli ännu billigare! |
|
|
Inte för att fuska men om man ändå byter instrumenthus,går det inte lika bra att skruva tillbaka mätaren på E28 där den är analog. Låt säga att man skruvar tillbaka den till 0. och dokumenterar det på något vis. Som sagt absolut inte för att mygla. Surfa in på Länk |
|
| Prova med att kolla kablarna till givaren på bakaxeln. | |
| På min e30 hade ena kabeln gått sönder så det var bara att löda dit den på kontakten. Jag var tvungen att skära lite i plasten på kontakten för att få fram kopparen. Men man kan ju alltid köpa en ny om man orkar vänta. Det har funkat i några hundra mil nu... | |
|
Min 518 slog över till 30000 på semestern för två veckor sedan. Mätarn rullar fortfarande! Är uppe i drygt 30300 nu... Mvh ///Pewe _______________________ BMW E28-registret #157 |
|
|
Lyfter denna tråd igen. Min kilometermätare nu också stannat på 29996 mil. Hasighesmätaren, trippmätaren och alla andra instrument fungerar dock än så länge. Min bil är en 525I 89:a. med checkkontroll och manuel låda. Om man köper ett beggat kpl instrumenthus måste det vara från 525I och samma årsmodell som min är eller kan man ta ett instrument från en annan E34 eller finns det något annat man kan göra, man vill ju helst ha en fungerande kilometerräknare. Vad säger besiktning eller polis om det upptäcks att kilometerräknaren inte fungerar. mvh Mackan |
|
|
Att mätaren normalt stannar på 30000mil på en E28 är inte sant.... Min M535:a mätare är nu på dryga 35000mil, and counting :) Mvh Janne. |
|
| Det är fullt lagligt att ha en icke-fungerande trippmätare... Dock så MÅSTE hastighetsmätaren fungera, annars blir det körförbud. | |
|
Detta bara måste vara fel, jag har sett ett otal 34:or med övewr 30'k på mätaren, ända upp till 55K faktiskt (540) har själv ägt ett par... Även en e30 med 32000 på mätare då endast 5 år gamal. Detta bara måste vara en skröna, kanske är det kontakten på bakaxeln som hoppat ur eller nåt ... har haft det felet.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.