AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.298

Elhissar e30 klämstopp?

ac
89
acreature
e30 320i -84
Hej då mina elhissar strular och jag har kikat runt på forumet och sökt men inte hittar svar på min fråga så undrar jag iaf nu ifall det finns någon automatiskt klämskyddstopp på en e30?

för mina hissar fungerade lite halvt då o då beroende på hur man kopplade sladdarna till knappen men sedan så kopplade jag rätt och körde upp hissen. Körde den hela vägen upp men nästan längst upp knaka det till men den la itne av utan körde färdigt hela vägen upp sedan sluta den fungera när ja försökte med den andra hissen o koppla likadant. sedan dess är den helt död. provat att mata motorn med direkt ström. Skulle ha smörjt upp dom men inte hunnit så därför undrar jag även ifall dom kan vara så uttorkade att det automat utlöser något klämskydd i motorn för att förhindra att dom brinner upp????

mvh Alexander. tack för eran tid
ac
89
acreature
e30 320i -84
ingen som vet ifall e30:s fönsterhissar har någonform av automatstopp vid förtungbelastning. tex ifall nån skulle råka klämma sig?
Hälge
Joorå..det skall normalt sitta en automatsäkring (Tryckknapp) på växelspakskonsollen precis intill el-hissknapparna, den kan även sitta mont intill fyrvägsblinkersen.
ac
89
acreature
e30 320i -84
redan testat att klicka på den.. den är som en huvudbrytare för mina hissar. och den får ström genom den så det är det icket :( tänkte mer ifall elmotorn i sig har någon säkringsmodul?

mvh alex
Hälge
Njaa...enl din beskrivning så tror jag mer på att rutan fastnat.
ac
89
acreature
e30 320i -84
Men borde det inte klicka eller något från motorn då? för den är som stendöd iaf vad jag kunde utskillja.

mvh Alex
Hälge
Sitter rutan fastkilad, så klickar det ej i motorn. Be en kompis att trycka på el-hissknappen samtidigt som du trycker rutan nedåt, med en hand på utsidan samt den andra på insidan, drag/tryck nedåt med all kraft..

Tryck ej på el-hissknappen upprepade gånger i onödan, då finns det risk för att motorn överhettas och brinner.(när rutan sitter fast)
ac
89
acreature
e30 320i -84
okej. tackar så mycket. skall prova detta så fort jag har möjlighet. (bilen på annan ort)

mvh Alexander
svintoleffe
Iannat fall, så får du skruva loss motorn, o känna så den inte har brunnit fast=((

Har varit med om motorer, som brunnit fast, men då klicar det.

Sen smörj upp alla glidskenor o gör riktigt rent.

Länk Bimmern
MVH Leffe
ac
89
acreature
e30 320i -84
jo jag hade tänkte det. men kan man på nå vis frikoppla motorn så man kan dra ut glidskenorna och smörja upp dom? och vad skall man smörja dom med?

mvh Alex
Hälge
Det finns en metallprofil runt rutan i dörren. inuti den profilen finns det en gummilist med tyg. Tag ut gummilisten och tvätta den ren i vatten. sedan kan man spraya den lätt med siliconspray. (inte smörja)

Däremot kan man smörja el-motorns axel, samt saxen (konsollen) som höjer och sänker rutan.
ac
89
acreature
e30 320i -84
okej tackar för tipset. Men kan man inte smörja dom här snörena som ser ut som piprensare på ett ungefär .alltså dom som motorn matar upp o ner med. skall man inte smöja dom för dom går trögt innuti metal skenor?

mvh alex
Ik
82
Iko
530xd -08
X1 s20d -10
Hej mina knappar lyser inte och el hissarna e helt döda. Fläkten ger inget liv ifrån sig heller. har kollat säkringarna men dom e hela.

Iko
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.