|
|
|
|---|---|
|
Jag vet absolut ingenting om denna snurra, annat än att den har kamkedjor istället för remmar & är uppskrämd till 140 hk, är det en maskin att räkna med? Tar gärna emot lite tankar & tips om denna modell. Tack! | |
sise |
har en sådan ,, fin motor gansaka pigg också för o bara 1,8l går billigt kanske 0,7 landsväg , |
|
Ok, tack! :) Har bara kört BMW:s underbara sexor...men alla snurrorna är väl bra antar jag! |
|
|
Varvvillig och busig motor, egentligen helt fel i en komfortinriktad bil som e36, snål som bara den om man klarar att hålla igen på gasen. Körde min fyradörrars 318is under 0.7. Underbart drag över 5000 varv. M42an i e36an har bland annat ett annat insug än diton i e30 modellen och därmed mer vrid på lågvarv. Finns två versioner, en på 1.8 liter och en på 1.9 liter med något mer vrid. Kräver bra olja (oljekylda kolvar och ingen oljekylare) och tolererar inget slarv med servicen. Annars en mycket hållbar motor. En spännande version av är den av BMW Motorsport bygga 318is limited edition som bland annat har lättad inredning (tunnare glas och mindre ljudisolering), M-paket och "Motorsport Limited Edtion" emblem. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Tryggve...anledningen att jag frågar är denna bil.. Kan det vara en sån modell du talar om? Länk |
|
|
Vilka fel har ni som har M42 motorn råkat ut för? Läste på ett amerikanskt forum om följande fel på tidiga e36:or(före -94): "A rubberized gasket (officially known as the "Timing Case Profile Gasket", often incorrectly referred to as the Head Gasket) measuring approximately 10 inches long and approximately 1.5 inches high that resides between the cylinder head and timing case is defective." Detta skulle leda till att man förlorar kylarvätska. Stämmer detta, är det något att oroa sig över? |
|
| Instämmer med "tryggve" du får inte slarva med oljan får då börjas det ticka under motorhuven, det gäller ju alla motorer men M42 är speciellt känslig för det. | |
|
elhe: Jag har haft det haveriet på min bil. Vattnet rinner rakt ur kan man säga, inget dropp utan mer som en mindre stråle. Det man får göra är att lyfta toppen och byta en packning för 40 kronor... Det sura är att man åker på att köpa övriga packningar i sotsatsen för cirka 2000 spänn också plus arbetet det medför om man inte lämnar bort det hela. Det är för övrigt det enda felet jag har haft på de två M42 motorer jag har haft. /Anton |
|
| Det som är bra att dessa motorer är lättare att meka med och billigare att reparera. Finns ju hur myckt plats som helst och inget pill med vanos eller liknande. Det är ju bra dock saknar den ju självklart ljudet av en 6:a och prestandan... | |
|
för att vara en liten 4:a e den nog riktigt fin........... chris76 Länk |
|
|
Kan man kontrollera denna "Timing Case Profile Gasket"(svenska?) eller är det bara att byta i förebyggande syfte? Har ju vart med om att bilar gått varma förr och det är inge vidare. Är toppen på M42 lika känslig för värme som andra alu-toppar? Vad gäller tickande ventiler, kan jag rekommendera Wynn´s Hydraulic Valve Lifter Concentrate. Fick tystat ner mina gamla 316, som har ännu känsligare lyftare. Den ena bilen fick två behandlingar. Låt det verka till nästa oljebyte och använd därefter en bra helsyntetolja. Jag använde Valvoline 5W-40. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.