AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
905

Fungerar alla E36-prylar på en Z3:a?

2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Jag har funderingar på att köpa en instrumentpanelsram i kolfiber till min Z3 Coupé 2,8. Står att den passar M3 E36. Är det då samma till Z3:an dvs. E36/8 som min bil är??

Är det svårt att själv byta ut ramen kring mätarna i instrumentpanelen? Någon som har någon bra detaljerad instruktion för detta ingrepp?

/Bo-Erik
Länk
Instrumentpanelen i Z3 är samma som i E36 compac.
Det är alltså ingen "ekenomi" mätare på Z3 precis som på compacen.
Men även hela mätarhuset är samma som på E36. Även M3 ska ha smaam komponenter i mätarhuser, det är endast själva mätare som skiljer.

Nu vet jag inte vilken ram du menar men jag har byt till färgade mätartavlor och det var inte svårt alls.
2,
295
2,8 power
Ja, det är egentligen inte själva mätartavlorna utan ramen som omger de 3 mätartavlorna som jag funderar på att byta. Se länk:
Länk

"Ekonomi"-mätare? Vet faktiskt inte riktigt vad detta är. Indikerar ekonomikörning, eller...?

Hur gör man bytet??

/Bo-Erik
Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Bo-Erik: Det Tomas menar med "ekonomi"-mätare är mätaren för momentan snittförbrukning som sitter under hastighetsmätaren på exempelvis E46 och E36 (utom compact).

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
2.8 power: den där ska passa.
Du måste plocka ut mätarhuset ut bilen, Good news är att man behöver inte ta av ratten för att plockaa ut mätarhuset. Vrid ratten åt sidan, det sitter 2 st torx skruvar i övrekanten som du tar bort och lyfter hela huset uppåt, koplar bort 3 st kontakter och så har du tagit ut hela mätarhuset. lössa på dem 3 plast skruvar som sitter på backsidan och håller far "glaset" på plats. Ta bort glaset sätta ditt "kolifiber" panelen och skruva allt tillbaka.
oj jag glömde dem 5 skruvarna som håller ihop fram och backstycket.
2,
295
2,8 power
Tack! Låter ju inte allt för svårt!!

/Bo-Erik
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.