|
|
|
|---|---|
|
Kopplingen tog inte fastän jag hade pedalen trampad ända ner till botten. Inget synligt läckage från något av cylindrarna. Det gick inte heller att bygga upp något tryck i kopplingen genom att pumpa med pedalen. Så jag beslutade mig för att byta slav-cylindern. Jag hissade upp bilen och monterade ner kopplings-cylindern från växellådan och lossade på slangen (med bromsvätska) till cylindern, men jag tog inte loss den utan lät den sitta i löst för att hindra läckage av bromsvätska. Därefter tog jag en liten paus och drack en kopp kaffe. När jag kommer tillbaka ser jag att slangen har lossnat från cylindern och några dl bromsvätska har läckt ut. Jag skruvar fast slangen i den nya cylindern som jag monterar fast på sin plats vid växellådan. Jag fyller på med bromsvätska i behållaren i motorrummet, (nivån hade sjunkigt till mellan MÏN och MAX), därefter börjar jag lufta lite lätt, när det är klart så pumpar jag upp ett motstånd i pedalen. Fram tills nu har allt gått som planerat, det finns ett klart motstånd i kopplingen, (vilket inte fanns innan bytet) och det känns som att kopplingen tar som det ska. Dags för en provtur... under de första 30 sekunderna har jag en fullt fungerande koppling, men efter att ha hållt kopplingspedalen nertryckt ett tag så tar kopplingen väldigt långt nere. spelet mellan dragläge och helt nertrampad pedal är ca 2-3 mm, kopplingen tar alltså direkt. Men står man still med kopplingen nertrampad och ettans växel i så är det inga problem att stå still med bilen, bilen börjar inte att rulla eller så. Pumpar man med pedalen, så går det att bygga upp ett tryck i kopplingen som gör att man får "återställd" koppling, under någon minut. Innan jag bytte cylindern hade jag noll kopplingsverkan. Har jag bytt fel kopplingscylinder? Beror problemet på att det är luft kvar i systemet eller är det huvudkopplingscylindern som också är kass? ___ Läs begagnatguiden! Länk | |
|
Gissar på att det är luft i systemet! Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
| Ja du har bytt fel cylinder. Om slaven är trasig läcker den, vätskan kan helt enkelt inte ta vägen nån annan stans. I huvudcylindern kan vätskan läcka internt utan att rinna ut, den hamnar bara bakom packningen och går tillbaka upp i behållaren när man släpper kopplingen. | |
|
håller med isåkare! har exakt samma fel på min banbil...har ny slavcylinder men begagnad huvudcylinder, har testat ett par olika (alla lika begagnade från hyllorna i garaget) och luftat mycket, varenda gång får jag samma symptom som du...det funkar ju bra vid normal körning och bankörning, bara när man står stilla en längre stund som det ställer till det, dock löses detta genom att man lägger i neutralen istället...jag körde med det hela sommaren på min, dock blir det ny huvudcylinder nu i vinter i samband med allt annat som ska göras... byt huvudcylindern är även min rekommendation! MVH Johan K |
|
| Ett bra tips i sammanhanget om man byter slavcylindern eller bromscylinder/ok är att tampa ner aktuell pedal en bit och sätta en bräda eller liknade mellan stolen och pedalen så den hålls kvar där, då rinner inte vätskan ut, och det blir lättare att lufta. Glöm inte att ta bort den när ni ska lufta bara. | |
|
Jag misstänker själv att det har kommit in luft i systemet eftersom slangen lossnade och några dl bromsvätska rann ut. Men jag tror inte att luften i sig är vad som orsakar mina problem. Jag ska lufta ytterligare för att se om problemet försvinner. Min fråga är, om det nu är huvudcylindern som spökar. Hur kommer det sig att jag har gått från i praktiken noll kopplingsverkan till "nedsatt" kopplingsverkan efter att ha bytt slavcylindern? Jag har ju då bytt en frisk cylinder mot en annan frisk cylinder, det borde inte ge mig bättre kopplingsverkan eller? ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Precis som man kan förstöra en cylinder genom att trampa för långt när man luftar kan, man få den att fungera på samma sätt. Du har ju en kolv i gummi som åker i cylindern, den rör sig på samma ställe hela tiden och sliter på cylinderns väggar. När man luftar går den oftast längre i cylindern är normalt och åker då in på en yta som kan vara smutsig eller om cylindern är riktigt sliten, över en vändkant. Det kan göra att gummikolvens yta slipas av så den tätar bättre eller ha sönder den så den inte tätar alls. Vissa cylindrar har oxå backventiler i form av gummimenbran som det kan ha kommit skit imellan och har nu lossnat när du luftat. Det blev krångligt, men hoppas att du förstår. |
|
| kan vara svårt att lufta kopplingen på dessa bilarna ibland,man får lufta både med pedalen uppe och halft nere.eftersom huvudcylindern är i aluminium brukar den hålla länge,sen brukar den läcka så mycket till slut att där blir en pöl med olja på golvet(det kallas rostskydd)!!!slavcylindern finns både i järn o alu,det är speciellt cylindrar i järn som är känsliga för fullt nertryck(vändkant)har renoverat många cylindrar och aldrig kasserat en i alu,bara att byta packningarna och lufta ordentligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.