AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.429

Startproblem efter Däckbyte !

Hej !

Bytte till vinterdäck idag på bilen, märkte att bilen blev väldigt svårstartad direkt efteråt (Har startat på sekunden i alla år innan)
Fick igång den, backade den 10 meter för att parkera....kommer nu ikväll ut och den vägrar att starta !
Batteriet är bra, känner att det luktar bensin då jag "pumpar" på med bensin.... Har läst en del innslag om folk som har haft problem om bilen har stått i uppförsbacke.... Vad kan felet vara?

au
85
automania
M5 -92
M5T -95
Jag skulle tippa på att den helt enkelt har blivit sur.

Mvh
Ulf
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tror också på att du har surat ner motorn. Speciellt närdu säger att du pumpat med bensin och det till och med luktat bensin.

Har mycket svårt att tro att själva hjulbytet har någonting med startproblemet att göra, antagligen har du kört bilen en kort sräcka så den surat ner sig, sen när du skulle åka iväg, endast 10 m, så sura du ner dne ännu mer.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
M52 surar ned sig direkt om man startar bilen 2 gånger med kall motor tex ut och in i garaget så har du tändningsmissar dagen efter, flyttar du bilen ytterligare ett par gånger utan att den får gå ett tag så startar den inte alls oftast.

///MVH Hasso
Länk
Gôtt svar från Hasso (...så startar den inte alls oftast.. ) ....verkstad då ? ...eller skroten ?... :))

Har nu varit ute och testat med startkablar.......den bara fortsätter....och tugga......vill inte dra igång riktigt, men efter ett tag låt det som den började piggna till....ville hjälpa till lite så jag tryckte på gasen....och då luktade det gott om bensin.....och den blev lika trög så tidigare.....prövade igen med gasen efter ett litet tag...och bensin stanken kom tillbaka. Kansje lika bra att köra den till verkstad....Man kan väl boksera en automat i N läge....eller ?

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
gjorde samma sak med farsans 540. flyttade den från garageinfarten ut på gatan och dagen efter gick den inte igång. Fick tipset (av BMW verkstad) att köra på starten med full gas för att få in mer luft och till slut så hoppade den igång.

Prova annars med att byta stiften och då även låta den stå utan stift ett tag så bensinen i cylidrarna dunstar.
Hej !

Provade idag igjen, men icke sa nicke....på samma humör idag. Så nu har jag bokserat den till BMW (i max 30 km/timmen, som dom sa till mej )

Lovar att ni ska få svar på vad det var.

Tack för era tips !

62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kan bränsleledningen blivit klämd eller skadad vid däckbytet.

628csi
Mycket bra, Det kan ligga något i vad du säger..... ringde faktiskt till BMW och berättade vad du skriver, dom var inte så säkra på att det kunde vara det du säger...men dom skulle kolla upp saken.

så vi får se, svar kommer...

kr
47
krrjon
525i -93
Hade exakt samma problem med min bil, dock hade jag inte bytt däck eller så........

Bilen var lite svårstartad en dag jag skulle iväg, sen så var det ett par dar innan jag skulle ut igen å då vägrade den helt enkelt starta, stank bensin. Jag bytte tändstift å då gick den igång igen efter en stunds gnagande på startmotorn med full gas den gick MYCKET dåligt första sekunderna tills all bensin försvunnit ut men sen dess har den gått klockrent.

/Krister
Nu kom svaret från BMW Verkstaden:

Dom Bytte tändstiftena !!

Bytte tändstiftena ....hur är det möjligt att en bil startar ena sekunden, andra sekunden så är den helt död !! .............och det är tändstiftena !

Men, jag rök ju samtidigt på att byta bägge hjullagrena bak på'n......
kostnad i Norge......... 2500 NOK för 2 hjullager + 2500 för arbetet !!
sum= 5000 NOK

JIPPI, då blev det Ris och vatten till middag denna månaden !
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det var ju det jag försökte förklara för dig men det tyckte du var bara roligt :)

///MVH Hasso
Länk
Det jag inte förstår är följande:

Om ETT tändstift var kasst, det kan jag köpa, men att alla tändstift går till helsike samtidigt ! ........ Hur kan det rent tekniskt vara möjligt ?!

Och det som skrämmer mej ännu mer.......tänk om jag hadde stått i fjällena i 30 minus grader.......bilen vill inte starta för att den har ¨flödat" ......vem i hela världen skulle då tänka på att: " hmmm...BMW....ja,ja ....självklart är jag tvungen att byta alla tändstift, annars är det omöjligt att få start på den ! " ... Jag tycker som BMW frälst att det är lite .... kasst

Men, nu har man lärt sig detta också. :))
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Det är inte säkert att stiften är kassa för att dom har surat ner,
möjligen kan man torka stiften för att få igång bilen,
men på verkstan har man inte tid att prova den metoden så man byter ut alla,
du kan begära att få dom gamla stiften från verkstan,
för att prova själv.

628csi
au
85
automania
M5 -92
M5T -95
Det här problemet är väl inte specifikt för BMW, utan gäller de flesta moderna bilar med insprutning. Dessutom kan man ju undvika att flytta bilen 10m fram och tillbaka så slipper man problemet. Det här fenomenet uppkommer lätt vid sådana korta förflyttningar då motorn ej kommer upp i arbetstemperatur.

Mvh
Ulf
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Du gjorde nog inte saken bättre genom att pumpa på gaspedalen vid startförsöken. Det bästa brukar vara att ta bort relät eller säkringen för bensinpumpen och sen stå och mala en stund.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Ok, men vad tycker ni om priset för att byta bägge hjul lagrena då ?

Törs inte ringa til BMW i Karlstad (enligt min mening mycket bra killar)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hjullager bak kostar ca 600-650 kr styck bytestid ca 2 timmar a ca 1000 kr +25%moms=2500 kr

///MVH Hasso
Länk
hu
76
huttyr
540iA -93,motorras
Vet inte om det är samma sak riktigt.

Men om du startar en gräsklippare elller någon liknande småmotor och den dör efter ca 10-20 sekunder eller något sådant, så är det rent hopplöst att starta den om du inte tar ut tändstiftet och rengör det eller låter den stå till dagen efter.
Visa användare
51
Pekka Olson
Volvo V60 -12
Z3 Roadster -01
Var med om liknande problem i våras. Hade flyttat bilen ett par meter för att städa carporten. Sen var det lögn att komma igång. Efter att ha sökt på Forum efter hjälp gav jag upp och ringde Novation fredag em kvart i fyra. Innan jag hunnit berätta allt frågade kundmottagaren om jag gjort en kort förflyttning med kall motor. Då hade han en idé: Gasen i botten, kör startmotorn, ge inte upp, tar batteriet slut koppla startkablar och fortsätt. Gissa om jag blev glad när den till slut hoppade igång. Segt var det så jag fick ta hjälp av hustruns bil för starthjälp. Kundmottagaren menade att felet berodde på att datorn "missförstod" situationen. En bugg helt enkelt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.