|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
tja! min 528i - 87 går lite ojämt vid högre varv, typ hugger till lite mellan 4500 - 5500rpm, sen så går den bättre igen, pluss att tomgången e skit kass, ja har stält ner spjället på min, men endå ligger tomgången på 1800rpm, har skruvat lite på tändningen men då tomgången blir bra så gär den skit istället, kan de va nått me tändniongen som gör att den går sämre på vid höga varv me ? /matte | |
|
ingen som har nån ide om va de kan va för nått ? |
|
| Tja, har samma problem på min, orolig tomgång och är slö som ett åsna.. Förmodligen så är de ett vakum fel, men på vad? Eller så är de kamkedjan som e fel eller ventilerna? ..får du reda på va de e för fel så vore jag tacksam om jag får veta. | |
|
Ideér kan man ju ha :) Kolla/byt rotor'n+fördelarlocket+ ev.luftmängdsmätaren(mht "tappet" vid ca5000rpm)+prova att byta/kontrollera tillsatsluftsliden(mht den höga tomgången)...t.ex. Mvh Janne. |
|
| Kolla om den tar tjuvluft! Det behövs inga stora läckor för att tomgången ska bli kass... | |
|
Det satt en luftmängmätare som dom hade fifflat med. (ohm mätte den och en orginal och de e stor skillnad) ..men iaf så satt jag dit en org. luftmängmätare och den blev sämre. Före de var den bara lite slö och kom vid 3500rpm men när jag bytte så blev den heldöd och dör av vid 4000-5500 varv. + att den pendlar mellan 500-1100rpm på tomgång. Men nu lägger den igen stiften hela tiden och går aldeles för fett. (tomgång) Nån som råkat ut för samma problem? |
|
|
ja har kollat rotor å fördelaren, ser nya ut, kollat så den inte drar tjuvluft har ja åxå gjort.. men nu när den har stått stilla i 3 dar så går den bra på tomgång helt plötsligt, men har inte kunnat ut å provköra pga, att ja ska byta bakaxel.. men hur kan den ha blivit bättre heltplötsligt utan att ja ens har rört den, :S .. |
|
| Fick ett liknande fel på en kompis E30 318i det visade sig vara kabelstammen som var felande vid databoxen, satte man dit plastkåpan som skulle vara där så gick bilen piss, tog man bort kåpan gick bilen bra, kan juh vara något sådant som du råkat ut för. men vad vet jag | |
|
oke, ska undersöka saken i allafall, man vet ju aldrig.. |
|
| Har kollat min och den drar inte tjyvluft. Bytt stift och kablar samt kollat fördelarlock och rotor (verkar nya). Nån som har haft liknande problem där kammen varit problemet? | |
|
nu har bilen börjat gått cp igen, fattar inte va fan de kan va, de kommer å ågr lite när de känner för de.. låter ju nästan som om de skulle va nån glapp kontakt eller nått sånt ? |
|
|
Bytt bränslefilter? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
nope de har ja inte gjort, men har köpt ett iaf, hade tänkt å byta nu i helgen, får se om de blir bättre då :) |
|
|
Kolla även skicket på stiften och att de är av rätt typ! BMW kan vara kinkiga för fel/slitna stift. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
okej, ska kika upp de med.. vad ska man köra me för stift på en sånn då? å vilket avstånd på elektroden ska de va ? |
|
|
Bäst är att köpa stiften hos BMW, då blir det garanterat rätt. BMW är inte dyrare än andra, de kostar ca 40kr/st hos BMW. Skall vara Bosch W8DC enligt BMW, men jag vet inte elektrodavstånd (lär stå i din instruktionsbok!). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
oke, tack , men tror inte ja fick med nån bok me bilne, han hade noll koll på allt han ja köpte den av.. |
|
|
..de finns en liten kontakt längst fram på toppen (termostat) kolla så inte kablarna är glapp på den (tror de e brun-röd och gul men minns inte riktigt) ..men jag vet fortfarande inte vad som är fel på min. =( |
|
|
oke. ska kolla upp de.. måste endå byta temostaten me nu, den kokade tvåå ggr idag, första gångne trodde ja bara att den inte orkade kyla som den ska när man lekkör må lite varv,för vattenpumpen känns lite slut.. men sen andra gången då kände ja på alla slangar å skit å märkte att termostaten inte öppnar. så hoppas bara att man inte har fått skev topp nu åxå :( |
|
|
okej, ja de skulle ju kanske inte vara så lyckat. Men det sitter 2st kontakter bredvid varann så du borde hitta dom iaf. =P |
|
|
oke. ska kika efter dom, va gör dom för nått? kontaktsladdarna ? sitter de för givare där ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.