|
|
|
|---|---|
|
har en 3,0 cs konverterad med 535i-motor fr -87. bilen har varit avställd i några år men startats varje år. i våras när bilen skulle igång startade den ej, läkte bensin, trasig kallstartventil, köpte en beganad och trodde mina startproblem var lösta, men icke,...startade ibland började med att kolla bränsletryck, tryck finns. har rengjort jordkablarna till styrboxen. kollade om jag hade nån gnista på tändstift, hade jag inte. kollade om jag fick nåt överslag direkt från tändspolekabeln, glimmade till 2 gånger i slutet på starfrekvensen en gång sen dött. har fulladdat batteri, 13,8 v+ startaggregat... hur ska jag gå vidare med min felsökning? | |
|
Hej! fortsätt genom att mäta upp tändspolen på följande sätt: mät motståndet mellan primärstiften(alltså mellan + och -) på tändspolen det ska ligga ungefär på 0,50 ohm... sedan mät sekundärmotståndet mellan + och sedan till högspänningsuttaget alltså där tändkabeln sätts...där ska det ligga på 5000 till 6000 ohm... återkom med värdena... Mvh Andreas |
|
|
hej Bostedt! tack för din medverkan. mätte upp 0,7 ohm mellan + och - och 5300 ohm mellan + och högspänning..... |
|
|
Det får man väl antagligen säga att det är ok...har faktiskt ingen aning om gränsen för primärvärdet... nästa sak är väl att mäta upp tändlägesgivaren sitter bredvid ventilkåpan tillsammans med hastighetsgivaren,lägesgivaren har grå kontakt och hastighets svart eller vit mellan stift 1(gul tråd) och stift 2(svart tråd) på givarsidan ska motståndet vara 860 till 1060 ohm.. kontrollera även motståndet mellan stift 3 och endera 1 eller 2 det ska ligga på 100000ohm. Mvh Andreas |
|
| sprang ju genast ut å mätte, svart hade jag nog referensvärdena.. men givaren under den grå kontakten gav inget utslag alls!!?? | |
|
har samma problem som du! fast på min m535. får inga värden alls på grå kontakt.. Mvh Oliver Vit m535! |
|
|
där emot har ja på den andra(hanen) som man kopplar i den grå kontakten(honan) väden som e helt okej anser jag, 960 och 1094ohm. Mvh Oliver Vit m535! |
|
| har du inte heller nån gnista? | |
|
nope ingen gnista. ingen soppa heller, men folk säger att databoxen går i nödläge å pumpar ingen soppa p.g.a ingen gnista. förövrigt har min bil stått 6 år! Mvh Oliver Vit m535! |
|
| jag har ju soppatryck iallafall, alltid någe :-) men du, det sitter ju 2 givare, har du samma värden på bägge givarsidorna, stiften? | |
|
hehe somsagt alltid nått :) japp 2 givare på stödet till insuget. har mätt båda. båda honorna ( som antagligen går till givarna ) ger inget utslag. och hanarna ger utslad som 960 och 1094ohm. om vi säger såhär! en hona e den man stoppar kontakten I, den som e helt grå. motsvarande har en grå stripe. antar att de e rätt? annars blandar ja ihop de. Mvh Oliver, som e trött! Vit m535! |
|
| nån som vet om man kan använda en tändlägesgivare från en 528I? | |
|
monterade en ný pulsgivare, bilen kickade igång på en gång!! :-) tack för hjälpen! christian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.