|
|
|
|---|---|
|
God afton gott folk! Har en 318 -89a på g nu som lite vinter/studentbil. Har inte hämtat den än men den står med rasad motor, gått 25 000mil. Ägaren hade fått olika bud på vad som var fel, antingen ett vevlager som skurit eller kammen. Dock medföljde det en annan M40motor, dock med förgasare istället för insprut. Lite beroende på vad som är det egentliga felet så får jag se hur ihopplocket av motor blir. Dock tänkte jag höra mig för vad som kan vara klokt att byta när man ändå har motorn isär? Notera att jag är fattig student och vill HELST slippa en helrenovering då jag vet att det skenar iväg rätt bra. Men vad kan vara klokt att byta? Tror den "nya" motorn gått en bit över 20 000mil den också. Ska man vara så seriös som o byta vev och ramlager? Kanske till o med kolvringar o horna cylindrarna? Finns ju en miljon saker man kan byta, men vad är absolut mest behövligt? Mata på med svar nu, hämtar bilen på onsdag. Mvh Peter | |
|
Kanske enklast och köpa en likadan motor som sitter i samt en kamremssats. Då slipper du krångel samt att den förmodligen inte går igenom besiktningen med förgasare. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Nä asså insprutningen ska jag ju ha kvar. Är den gamla toppen okej så byter jag bara blocket. Förutsatt att det nu var vevlagerras. Men hitta en annan motor för några tusenlappar som är i bra skick vet jag inte om jag lyckas med. Hur är det med kammar nu igen, såg en lite värre kamm till salu för 1500, o det är väl typ vad en original kostar också. Går det att använda de gamla överfallen eller hur gör man? Läst att smörjningen är dålig till kammen i M40, men det borde ju slita lika mycket på överfallen isf. Vart hittar man sånna renoveringsdelar billigast o enklast? Bmw original eller? Tips o trix gott folk... Vill ha bra med kött på benen innan jag börjar riva i motorn... |
|
|
M40 har väl aldrig sålts med förgasare? Åtminstonde inte i Sverige. |
|
| Det vet jag inget om. Var nuvarande ägaren som påstådde att det satt förgasare på. Men det finns nog M40 med förgasare för det hittade jag på realoem... typ -86 eller nåt... | |
|
M40-motorn debuterade under modellåret -88. Före fanns 318 endast som M10 vilket är en helt annan motor. Inga delar är utbytbara. Mig veterligen har det inte sålts någon BMW i Sverige med förgasare efter 1979. Tillbaks till ditt problem. Vad som behöver bytas beror givetvis helt på vad felet är. Är det vevlager/ramlager så kan du byta endast dessa. Med all säkerhet måste du då även slipa veven eller byta den. Förmodligen blir det då mer kostnadseffektivt att byta motor. Om det nu inte är M40 du har som reservmaskin så finns det ju gått om M40 med defekta toppar som du kan köpa och flytta över din topp till. |
|
|
Jag vet som sagt inte alls vad det är för motor som följer, bara vad ägaren, en äldre kvinna från huvudstaden, sagt. Jag har för mig jag hittade en M40 med förgasare när jag kollade på realoem, men det kan likagärna varit M10. Men kan man nästan inte anta att en topp som gått 25 000mil är rätt sleten? Ponera att jag får tag i mig en annan kam, såg orignalkammar för runt 16-1700 på nån sida, fast då låter en trimkam lite mer lockande. Hittade en beggad som gått typ 500mil för 1500. Men om man byter kam vad mer ska man byta? Är väl vippor o tjofräs på en sån topp? Har mest rivit i gamla volvoturbotoppar innan :-) |
|
|
Byt motor. Blir billigast. Hjälpte en kompis att göra det för ett par månader sen. Han hittade en komplett motor med insprut, lm-mätare, elektronik och växellåda för 1500:- Det är inga större problem att hitta dem billigt. Lägg sedan till 1000:- för en kamremssats som självklart byts i samma veva (om den inte är bytt väldigt nyligen) Om du får tag i en m40 från e36 så måste tråget flyttas över från gamla, utgående lager i motorn måste bytas (större axel på låda i e36, går alltså, men blir ett glapp), sen måste även temperaturgivaren flyttas över då den är tvåpolig på e36. Men alla dessa grejer har du ju på den gamla motorn, så det är fritt fram att leta efter m40 från -88 och frammåt. Lycka till! |
|
| Länk | |
|
Hmm, ja det låter väl som det billigaste alternativet kanske. Gör nog si som så att jag mekar ihop en fungerande motor bäst det går utav de två som följer. Sen får jag väl hitta mig nån bättre under vintern. Nån mindre begåvad kanske totalkvaddar sin 318 i toppskick som bara gått 9000mil i vinter :-) Funkar det med en motor från en 318is -90? Är väl lite starkare 16ventilaren i dem, M42 eller nåt? Såg en annons på blocket på en nyrenoverad. Fast har det inte snackats mycket om nån skojare i trakterna kring Växjö som inte har alla hästar i hagen och som säljer "renoverade" motorer...? Länk |
|
|
Har nu läst den 9 sidor långa tråden om hett Ingemar. Och för att slippa fortsatt smutskastande av stackarn i denna tråden så kan vi låtsas som jag aldrig nämnde annonsen i mitt förra inlägg. Dock blev jag nu lite nyfiken om Det går att få ner en M42 motor där det suttit en M40 original... |
|
| det går. Men det är nog en del jobb. Det är väl antagligen som vanligt elektroniken som krånglar. Han som min kompis köpte m40 av hade satt i en m42 i sin, därav sålde han sin m40. Kommer dock inte ihåg hur mycket jobb han sa att det var. Skulle tro att själva inpassningen av motorn går enkelt, men att sen få den att funka kan kanske vara svårare. | |
|
Ähh, det ska ju inte vara nån räser direkt så. Tänkte bara eventuellt lätta den ett par kilo och köpa en FK-sänkningssats så den ligger lite närmare marken. Sen hemmabyggt fjäderbensstag så borde den hålla sig rätt bra på vägen i vinter. Var ju synd att Limmets motor o låda var på fel sida Sverige mot mitt garage bara :-/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.