|
|
|
|---|---|
|
God afton gott folk! Har en 318 -89a på g nu som lite vinter/studentbil. Har inte hämtat den än men den står med rasad motor, gått 25 000mil. Ägaren hade fått olika bud på vad som var fel, antingen ett vevlager som skurit eller kammen. Dock medföljde det en annan M40motor, dock med förgasare istället för insprut. Lite beroende på vad som är det egentliga felet så får jag se hur ihopplocket av motor blir. Dock tänkte jag höra mig för vad som kan vara klokt att byta när man ändå har motorn isär? Notera att jag är fattig student och vill HELST slippa en helrenovering då jag vet att det skenar iväg rätt bra. Men vad kan vara klokt att byta? Tror den "nya" motorn gått en bit över 20 000mil den också. Ska man vara så seriös som o byta vev och ramlager? Kanske till o med kolvringar o horna cylindrarna? Finns ju en miljon saker man kan byta, men vad är absolut mest behövligt? Mata på med svar nu, hämtar bilen på onsdag. Mvh Peter | |
|
Kanske enklast och köpa en likadan motor som sitter i samt en kamremssats. Då slipper du krångel samt att den förmodligen inte går igenom besiktningen med förgasare. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Nä asså insprutningen ska jag ju ha kvar. Är den gamla toppen okej så byter jag bara blocket. Förutsatt att det nu var vevlagerras. Men hitta en annan motor för några tusenlappar som är i bra skick vet jag inte om jag lyckas med. Hur är det med kammar nu igen, såg en lite värre kamm till salu för 1500, o det är väl typ vad en original kostar också. Går det att använda de gamla överfallen eller hur gör man? Läst att smörjningen är dålig till kammen i M40, men det borde ju slita lika mycket på överfallen isf. Vart hittar man sånna renoveringsdelar billigast o enklast? Bmw original eller? Tips o trix gott folk... Vill ha bra med kött på benen innan jag börjar riva i motorn... |
|
|
M40 har väl aldrig sålts med förgasare? Åtminstonde inte i Sverige. |
|