|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| I går förmiddag skickade jag iväg en fråga till BMW om det är någon skillnad på M-sportchassi och sportchassi. Ännu har inget svar kommit. Får jag inget svar som säger motsatsen ligger det klart närmast till hands att tro att wendtans erfarenhet skulle upprepa sig om samma koll gjordes på E90 eller E87. | |
|
Jag glömde nämna en sak, vi mätte även antal mm mellan däcket och skärmkanten och det var identiskt bilarna imellan(båda hade 18" Bmw orginalhjul med orginaldimensioner) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Kan ingen kolla med ETK vad som skiljer? Stöd Team Schwedenkreuz! Länk |
|
| Var hos BMW idag och frågade vilken skillnad det är mellan det vanliga och M-chassit. Var lite nyfiken för att min nya 118 kommer att ha M-chassit. Skillnaden var att i det vanliga sportchassit hade man bara bytt till hårdare fjädrar och på M chassit hade man bytt hela chassit för att det skulle bli optimerat till bilen. | |
|
Och med hela chassit menar dom? Dämpare med troligtvis. På E46 har sportchassit andra dämpare+fjädrar än standardchassit precis som m-sport bilar. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
M chassit = optimerat chassi + dämpare + fjädrar 15mm lägre så sa dom ... |
|
|
Ok, så då har dom börjat "sniksänka" bilar med sportchassit alltså :) Sportchassit är precis lika lågt som m-sportchassit för övrigt. Jag misstänker att det är likadant på E90 med tanke på det låga priset för sportchassi. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Det låter ju inte bra. 2900:- för fyra andra fjädrar framstår inte som så prisvärt. Verkar i så fall vettigare att skippa sportchassi och i stället se vad som finns av dämpare och fjädrar hos de som säljer sådana. Hellre lägger jag lite fler tusenlappar på exempelvis justerbara dämpare + fjädrar i så fall. | |
|
Jag tror man skall ta uppgifter ifrån en säljare på BMW med en rejäl nypa salt. Stöd Team Schwedenkreuz! Länk |
|
|
Johann: Jag instämmer till fullo. I ETK finns det inga separata länkarmar eller fjädrar/dämpare för m-sportbilar för E46. Har inte kollat för 1:an än. Men, med tanke på priset så misstänker jag att så är fallet som sagt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Coupén |
Har sportchassi på min 130. Har även provat en 130 med M-sport. Med största sannolikhet är det samma, kan inte känna skillnad. Tycker inte att det är speciellt hårt jftrt med andra bilar med sportchassi, skulle nog kunna tänka mig att ha lite hårdare. |
|
fick min bil igår och den har M-chassi och den är inte hård men jag tycker den var helt okej .. men vill man ha lite sport så fins de nog andra chassin att välja om man vill ha hårdare .. andra fabrikat som tex bilstein |
|
|
Kollade i ETK från 200412 idag. Där finns det två sorters dämpare, original och sportdämpare. Krängningshämmare är samma som original både fram och bak. Fjädrar framgick inte och det är möjligt att det dykt upp ytterligare delar (t ex M sportfjädring) sedan dess. |
|
|
Som jag nämnde ovan skickade jag iväg en fråga till BMW om skillna mellan M sportchassi och sportchassi. Frågan gällde i och för sig E90, men så här såg svaret ut som kom idag, efter mer än en månads väntan: Tack för ditt mail. M Sportchassi är något styvare än Sportchassit, sänkningen är dock densamma. Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag. Med vänliga hälsningar BMW Group Sverige Kundrelationer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.