|
|
|
|---|---|
|
Har en 540 e39 med regnsensor men får inte den och fungera som den ska, spelar ingen roll hur mycket eller lite det regnar så är det samma intervall. Bruksanvisningen var väldigt kort om denna funktion så jag vet inte om jag gör rätt. | |
Njuren |
När spaken är i neutral-läge så tryck ner den en gång.Då torkar den en gång ju sen upp till torkarläge ett.Då är sensorn igång BMW - i nöd och lust? |
|
Känsligheten ska gå att ställa genom att vrida på spaken eller ett reglage på spaken (taskigt minne). /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Hej hopp. Börja med att ställa ner spaken till neutralt läge (som Njuren sa). Gör likadant med det lilla vredet på spaken (som Udo sa). Ställ sedan upp spaken ett snäpp, gör likadant med det lilla vredet bara ett snäpp. Sedan kliver du ur bilen och fuktar ett finger lätt som du sedan vidrör på själva sensor fältet på vindrutan. Voilá :) Nu skall torkarbladen gå igång. Om detta nu ändå inte skulle funka så kan du ha fått luftbubblor mellan vindrutan och sensorn (inte helt ovanligt fenomen, tyvärr). Då fungerar inte regsensorn som den skall. Värt att tänka på är att varje gång du slår av tändningen så tappar regnsensorn minnet och måste ställas in igen (lite dumt tycker jag). Lycka till. Vh/ Kermit. |
|
Njuren |
Ganska bra att den tappar minnet speciellt på vintern. BMW - i nöd och lust? |
|
...eller i en biltvätt..... /M Min bil: Länk |
|
| Min tappar minnet efter behov. Kanske har det met att göra med den italien inspirerade Imolarot kulören som min bil har... | |
|
Kolla även att regnsensorn är aktiverad. Går antingen att göra via programmering av bilens CarMemory med uppkoppling via DIS eller genom en manuell procedur som finns beskriven i någon tråd som jag inte hittar just nu. Med andra ord så är det möjligt att på bilar med regnsensor få den avaktiverad och då funderar läget som vanlig intervalltorkare och det lilla vredet styr intervallen. ___ //Ulf |
|
|
Regsensorn funkar så att det är en optisk ljuskälla som går över rutan och om ljuset bryts så kör torkarna ett varv. Om det är en stenskott eller en liten spricka i rutan kan det också bryta ljuset så att torkarna går igång. Det är ungefär samma teknik som används i optriska kablar man har mellan exempelvis dvd spelare och A/V recievers/förstärkare. Hittade den här länken efter en snabb sökning som kan förklara lite mer. Länk |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
| Sensorn kan behöva en initiering, det gjorde jag på min bil för 2 år sen och sedan har den fungerat. | |
|
Har fått luftbubblor i kanten på min sensor. vet ngn hur man åtgärdar detta? har demonterat helt så bara plattan som ligger mot rutan e kvar. försökt trycka och pressa på denna. Tog in en nål från sidan och in i ena luftbubblan så luften hade en väg ut. Fick bort en bubbla på det sättet men har två till i kanten som ej går ur på detta sätt. Får ut luften ur en men så fort jag drar ut nålen så återbildas den. Hur tar man av den plattan helt? Sen hade jag ett löst litet motstånd i min sensor som trillat av. Ej bra lödning. Sett var det skall sitta.... givetvis på den svåra sidan av kretskortet... skall köpa en tennsug så jag kan plocka isär så jag kommer åt att lödda fast motståndet riktigt. Sen är regnsensorn adaptiv tille n viss gräns. För att klara av försämrad vindruta och skador etc som kommer med tiden. Därför den behöver aktiveras varje gång så den gör ett svep och får "grundvärdet" på rutan så den kan anpassa sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.