|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad är det för skillnad på DSC I / II / III ? MVH JoMu | |
|
Hej Jomu. Enkelt förklarat kan man säga att DSC I och II har "antispinn-" och MSR-funktion. Kom först på E31 (850), dock ej på första årsmodellen, tror det var -92/93. Bara antispinn, ASC, kom på E32 (750) -87. Antispinnfunktionen bromsar spinnande drivhjul + ev cylinderavstängning typ 850. MSR = Motor Schleppmoment Regelung, motorbromsreglering, som vid nedväxling/motorbroms och halt underlag ger automatisk/erfoderlig varvtalshöjning "motgas" för att bibehålla greppet på drivhjulen. DSC III har även "antisladd-" funktion, m a o aktivt bromsingrepp vid över- understyrning. DSC III känner av sidoacceleration, och vridvinkel i förhållande till bilens centrumpunkt, sensorer. Styrvinkel (rattutslag) avgör var bromsingreppet skall utföras för att ekipaget skall gå åt det håll föraren tänkte sig från början! Styr jag åt vänster och bilen understyr, blir bromsingreppet, i huvudsak, på vänster framhjul. |
|
| DSCIII = ESP? | |
|
Om du menar Elektroniskt Stabilitets Program, Ja. Det jag inte vet, har jag ingen aning om! |
|
|
Hej, tack för svaren. När blev DSCIII standard på 5-serien och hur vet man vilken version av DSC man har ? |
|
|
2001-09 (årsm 2002) blev DSC III standard på alla BMW (bilar). DSC III kom först på 750i -97, gick att välja som SA fr o m -99 på övriga modeller, först 328. M a o alla efter 1997 med DSC-brytare har DSC III. Obs! ASC-brytare fanns således fram till -01. Du kan försiktigt testa det genom att "provocera" fram under-/överstyrning i lägre hastighet (på trafiksäkert område! typ grusplan) om du hastigt vrider ratten höger-vänster känner du att DSC griper in och bromsar något hjul. Denna funktion har inte DSC I/II Micke Det jag inte vet, har jag ingen aning om! |
|
|
Hej Micke, tack för dina utförliga svar. Är på gång med en 528 iAT i dagarna. Väntar bara på reg.bes och plåtar. Jag skall testa ditt råd lite försiktigt när jag fått bilen. MVH Joachim |
|
|
Jag har en DSC knapp i min kärra. Är det DSC III jag har då? |
|
|
Jag har en DSC-knapp i bilen där jag sett andra ha en ASC. Tar jag en snäv kurva hårt, där man skulle kunna tänka sig att röven skulle släppa i vanliga fall så blinkar lampan i instrumentpanelen och bilen "saktar in" tills den har full kontroll. Detta borde innebära DSCIII? |
|
|
ravve: samma som jag har då. |
|
|
Joachim, lycka till. Spajjs, Ja det är det. ravve, ja DSC III. DSC I/II gick bara att välja till på 850Ci och 750i fr o m 1992 till 1997. Där efter är DSC = DSC III. Hjulbroms-ingreppet är inte så kraftigt på tidigare modeller. Micke |
|
|
Mik: Så du menar att det är DSCIII från produktionstart på E46? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Inte förrän -99 gick det att välja till. Men de E46 som har DSC har alla DSC III. Micke |
|
|
DSC fanns som option från produktionsstart 1998. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Vad är det för skillnad på ASC och ASC+T?` MVH//Anton BMW - Der Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
|
Vid bakhjulsspinn med ASC minskas hjulspinnet genom gasspjällsstängning. Med ASC+T bromsas även spinnande drivhjul vid behov för att öka drivkraften, upp till ca 50 km/t. Micke |
|
|
Bra att veta: På bilar med DSC III går det inte att lufta bromsarna själv, där måste man ha BMW´s diagnosutrustning inkopplad vid bytet. |
|
|
De va bra att veta för jag tänkte byta vätska och slangar om ett tag. Vad är det man behöver göra med diagnosen? Går det med Carsoft? |
|
| är det samma på M3 också ? när jag bytte till mina vinterdäck så va jag tvungen att hålla i båda padlarna bakåt och sen åka iväg i minst 50km om jag inte minns fel så att den skulle ställa om sig antar jag, om jag inte gör samma process efter att jag har satt på sommardäcken , vad händer då ? kommer DSC att bli mindre känslig då ? | |
|
Detta var på en E46 318 eller 316 Compact som min handledare luftade 2 ggr men pedalen var svampig ändå, då tog han fram instruktionerna där det stog att man var tvungen att koppla in diagnosen vid luftningen. Kopplade in den, följde instruktionerna på skärmen, luftade, kvitterade på skärmen och på slutet hördes nåt ljud från ABS-enheten? sen var bromsarna "stumma" och bra. Möjligtvis var det nåt special för Compacten hade DSC men inte ASC har jag för mig, detta är 3 år sen så det är inte glasklart längre... |
|
|
Ska koppla upp Carsoft imorgon och kolla om där är något om detta. Trist om man måste låta BMW byta bromsvätska och slangar. Eller kan man byta grejerna själv och sen köra till BMW för att få den sista justeringen gjord, blir bromsen tillräckligt bra för att göra detta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.