AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
948

Alcatra inredning, är den bra eller dålig!?

Hej,
Jag tycker att alcatra inredningen är snygg, mocka... :)

Men är det någon som har erfarenheter kring denna, är det bra eller dålig. Slitage och om man spiller jmf med andra material?

//J
Bilar med skinn är högre värderade än med alcantara. Även om alcantara också är en sorts skinn.
Tycker personligen att alcantara gör att man sitter bättre i stolen, man glider inte lika mycket vid hård körning, som med skinn.

Hade dock själv hellre en bil med skinn

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Alcantara är ett konstmaterial,läckert och ser ju ut som sagt som just mocca :)

Mvh Janne.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
O Jag trodde att det var äkta mocca!

MvH Bmw 4-ever
trodde jag med :(

Är den kanske överskattad?
Nej, Alcantara/Amaretta är inte skinn, utan ett syntetmaterial (grovt sagt: en sorts plast).

I en bilstol är Alcantara ett utmärkt material eftersom det har en ganska "sträv" men ändå mjuk och följsam yta som gör att man, precis som Rolex påpekar, "sitter fast" i stolen. Alcantara är ett tåligt material som inte går sönder speciellt enkelt.

De flesta föredrar nog emellertid skinnklädsel, så en bil med Alcantara bör värderas lägre än motsvarande med helskinn.

Mvh,
Kalle
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Alcantara är inte "överskattat"..Det är ett microfiber(extremt tunna syntetfiber oftast i polyester(en härdplast) som används relativt frekvent i bl.a då möbler såklart..Exklusivt mtrl.

Dammsug detta mtrl. regelbundet så får man inte problem med "fläckar" efter en tid...
Finns rengjöringsdukar+även rengjöringsmedel vid grövre rengjöring, specialanpassade för just alcantara "ute i handeln".

Hör med en bilvårdsfirma/möbelaffär om lämpliga "prylar" att inhandla för bästa rengjöringsmetod på alcantara kan väl vara ett bra tips här.

Mvh Janne.
Sonax har tagit fram ett speciellt rengörringsmedel för bil-alcantara. Väl värt ett försök!

Annars rengörs Alcantara lämpligen med en fuktig luddfri trasa, damsugare, eller något av de medel Janne nämner.

Mvh,
Kalle
parolof
helt suveränt material, mera hållbart än mocca och man halkar inte omkring som en smörklick i en stekpanna heller
M-paket med Alcantara-sportsolar är ett måste i mina bimmers. Att halka runt på iskallt eller svettigt skinn hör inte till mina favoriter. Speciellt inte om skinnet är småsprucket och insmetat med stinkande valrossfett. ;)
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
hörtalats om sportstolar?? har sj det i skinn å jag åker inte runt som en smörklick i en stekpanna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.