AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
937

hur mkt billigare är 318 mot 325?

Hej,

Jag kommer köpa min första BMW snart. Men har en fundering, jag ska köpa en BMW, årsmodell ca 2002, men mycket utrustning. M-paket, komfortpaket mm.

Hur mycket billigare är en 318 mot en 325? Dvs om man tar med motorskillnad, bensinförbrukning, försäkringar, service mm. Dvs med alla kostnader.

Ta också med i beräkningarna att tex en 318 maxutrustad är grymt ovanlig, kanske även en sådan sak gör prisvärd, dvs högt andrahandsvärde?

Hur ska jag tänka? Jag har kört sporthoj och tycker inte att snabb bil är så speciellt häftigt längre. Uppskattar mer BMWs kvalitet än just körglädje. Men om en 325 inte är speciellt mkt dyrare så kanske det är lika bra att köpa en sådan!?!?!?!

Alla synpunkter uppskattas!

//John
Er
151
Eric86
Bmw Ci ("min")
Bmw 120dM -07 (min mors)
Erfarenheter från att min mor bytte från en 318i (-99) till sin nuvarande 325xi (-02) är att kostnaderna steg ganska mycket, både i försäkring (nästan dubblades), bensinförbrukning (ca.0.7 till ca.1)och även servicen stack iväg endel, men visst är det skillnad på att köra dessa bilar, 325:an känns mer solid (andra instegslister mm, små detaljer som ger ett annat helhets intryck).

MVH Eric
Det är väl inte svårare för dig att räkna ut skillnaden på kostnader mellan 318 vs 325, än för någon annan här på forumet? Om du nu inte är intresserad av klös (som du skrev), så varför ens fundera på en 325:a? Är väl totalt onödigt isf?

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
bra synpunkter....
Jag ska väl tillägga att jag är 26 år och inte en gubbe. Klös är trevligt, men är det värt pengarna?

Om man jämför 320 mot 318 då?
Menar ni att det skiljer i detaljer kring en maxutrustad 318 mot bilar med större motor (320, 325)? Jag trodde att instegslister och sådana saker är lika när det tex handlar om alcatra inredning och komfortpaket???? Har jag fel?
Er
151
Eric86
Bmw Ci ("min")
Bmw 120dM -07 (min mors)
Det skiljer på små detaljer, min farbror har en 318i (-02) så det har inte med årsmordellerna att göra, sen kan det ju vara löjligt att ta upp dessa detaljer, men men..
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

di99pejo:
Det finns ju många här som förespråkar sexorna och visst har de en fin gång, det som däremot sällan kommer fram är att sexorna känns rätt tunga fram. Gå in lite snabbt mot en rondell och i alla fall jag upplever att fyrorna bidrar med något som saknas hos sexorna. Har du provkört båda?

en 02'a 318 har väl den "nya" motorn med 143(?) hk dessutom ett uppdaterat chassie jämfört med tidigare E46or.

Mitt tips är alltså att du tar 318i med valvetronic!

//Stenback
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

...ytterligare en fördel är att de är mer lättmekade. I alla fall till viss del.
Det är t.ex ganska smidigt att byta drivrem på en fyra som sitter i ett motorrum designat för att rymma en rak 6'a. Det blir helt klart trängre med sexa.

//Stenback
Härliga synpunkter, jag hoppas hitta argument för 318 :)

Det är 143 hk i den jag är ute efter. Det är en 2002:a med facelift och Nya M-paketet.... Men om det motsvarar valvetronic, som enligt dig är en nyare motor vet jag inte... Hur tar jag reda på det?
Ser man det på motorn?
Er
151
Eric86
Bmw Ci ("min")
Bmw 120dM -07 (min mors)
Argumenten för 318 är många, går faktiskt otroligt bra i de allra flesta vardagliga situationer, min rekomentation är 318 , effektöverskottet mellan 318 och 325 skulle jag mest beskriva som "kul"..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.