|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fabriksmonterad PDC... funkar perfekt när de är torrt väder. Vid regn eller när de regnat på bilen så flippar den kraftigt. Piper konstigt, oregelbundet och omotiverat. Ibland även konstant. Är det att sensorerna känner av fukten på sensorn som att något är i närheten eller tror ni de är fukt på kontakterna som gör att de flippar? | |
|
När det rinner vatten på sensorerna så är det ju närkontakt för systemet därav reaktionen. Asken |
|
| Det rinner ju inte konstant vatten på dom när man står still... det piper även när jag står still med backen i... | |
|
Så fort det finns vattendroppe på sensorn piper den. Asken |
|
| JAg har en svacka med vatten utanför garageporten som påverkar PDC även om bilen är snustorr. Inte alltid, bara ibland. Varför?? | |
| Lite väl känslig... då är ju PDC:n totalt värdelöst vid fukt, för att inte säga ett extremt störande moment vid backning. | |
|
Min PDC är likadan, men även i torrt kan den pipa omotiverat. Jag tror att nån av sensorerna är paj, för de kan ju knappast reagera på damm? Efter jag har tvättat bilen eller kört i regn så piper det antingen konstant vid backning eller piper till då och då. Det verkar däremot som att när man kommer tillräckligt nära något så börjar den pipa korrekt, även fast den pep konstant sekunden innan. Min bil: Länk |
|
| På vintern var PDC:n på min BMW värdelös, den pep konstant pga is & snö på sensorerna. Man ska undvika att tvätta med högtryck vid sensorerna annars kan de skadas. | |
| Tidigare ägare har maskintvättat så mina kan väl antagligen ha fått nån lusing då så dom är extra känsliga nu. | |
|
Mina sensorer funkar perfekt oavsett om det är torrt eller vått... Låter som om nånting inte är 100% i ditt fall. /Manray/ |
|
|
Har inga som helst problem med PDC vid regn. Håller med Manray, något funkar inte som det ska... kan ju vara att fukt kommer in och bråkar med det elektriska vid någon/några sensorer? Wilhelm Svenselius |
|
|
Får väl plocka av listen och sensorerna... rengöra och täta på nåt vis kanske... Vet nån vad nya sensorer kostar? |
|
|
Har för mig att en sensor kostade c:a 700:- till min e46:a, men det var ett tag sedan. Jag tror att det är bättre att du försöker lossa samtliga och ta in dem i värmen och försöka torka dem genom att lägga dem i ugnen över natten i max 50 grader. Jag provade att plocka ner min ena givare, men de är mycket lätta att fördärva om man inte är väldigt försiktig och medveten om hur de sitter ihop, ni kan säkert räkna ut med hur min PDC disikering slutade :-), ny givare. En annan enkel grej att prova skulle kunna vara silikon spray eller något annat vatten avvisande medel som får vatten dropparna att rinna av. Terorin om att högtryckstvätt/maskintvätt skulle sabba givarna tror jag inte på, då skulle ju alla bilar med PDC fram pajja direkt vid körning i regn eller ? Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
Självklart skall de funka även när de är blöta. Tekniken med ultraljudsgivare är gammal och används sedan lång tid tillbaka i utrustningar som mäter avstånd i rätt ruffliga miljöer, avloppstankar t.ex. Ekolod i båtar är en annan vanlig applikation, även om dessa givare är lite annorlunda kapslade, av naturliga skäl... Vanlig biltvätt och maskintvätt är OK men högtryckstvätt på nära håll är däremot nåt annat, då blir penetreringen lite väl häftig, alla som spolat sig t.ex på fötterna med högtryckaren vet varför.. FP |
|
|
har haft bilen på lite lack och demontering av bakre stötfångaren var nödvändig. Bilen har startats utan stötfångaen på (alltså utan bakre pdc inkopplad) ny blinkar pdclampan och den piper konstant med backen i. Enligt BMW kan den endast nollas via DIS, någon annan sa att det räckte med att koppla los batteriet "så nollas boxen" Jag vet att vissa saker kan gå men dock inte alla, airbaglampan blirman ju aldrig av med utan DIS eller motsvarighet. Tips?? Johan S #4079 & #4079A www.bimmer.se Länk |
|
| Eftersom det är väldigt enkelt att lossa pluspolen på batteriet så hade jag ju provat de först. | |
|
Har haft 4 bilar med PDC och har sällan haft problem med regn, däremot så funkar det lite sämre när det är snö och is. ___ //Ulf |
|
|
Kan DIS på något sätt diagnostisera vilken PDC givare som ger utslag ? Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
Har aldrig haft problem med PDC, varken vid snö eller regn. Låter konstigt att ett par droppar regn kan störa ut den. |
|
|
Min flippar i bland när jag lägger i backen. The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
Aj aj, nu vekar det som att någon/några sensorer gett sig bak :( Piper lite hur som helst oavsett väder. Antar att man kan kolla i DIS sensor för sensor och se vilken/vilka som felar? /Manray/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.