AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
554

Hej, Väldigt intresserad av BMW.

Hallå alla glada BMW ägare. Jag är väldigt nyfiken och intresserad av att köpa en 325 (E30) årsm 88-90 och undrar vad man bör passa sig för och titta efter när man provkör.
Har fått för mig att motorn har en tendens att säga upp sig vid typ 26 tusen mil, jag kanske har fel, men jag har hört det någonstans.
Hur som helst så är det krav att det sitter manuell låda och är en sedan. Helst heller inte 4 dörrars eller 325 IX.
Jo en liten fråga till, kan det på kompisens 325:a sitta någon form av Diff på bakaxeln original? Årsm 90 getrag låda mm. Är jätte tacksam för all hjälp jag kan få för jag e helt grön på BMW (har just upptäckt vilken underbar biltillverkare BMW är!!).

Ja ja, Burna på. Johan.

Tjena!
Motorn på en Bmw E30 brukar det inte va några problem med,dom är rent av superbra!(av min erfarenhet)min 325:a har snart gått 26 tusen mil och jag har aldrig haft nåt problem dom milen jag kört med den i alla fall..
Nåt du ska kolla när du köper är framförallt "rost",det kan sätta sig i skärmar och under bilen framför allt,sen ska du givetvis lyssna å kolla så motorn låter okej,att den inte knackar å konstiga ljud hörs.Finns säkert mycket annat man ska kolla men det är dom tips jag kan ge,det finns annars en lista på vad du ska kolla här på bmwpower.nu under fliken "köpguider"
Lycka till!

Jo
744
Jonhny
745 -85
Största felet på bilarna är tidigare ägarna. Och det kan ju vara 16 st...
Kamaxlen går åt skogen om de inte servas och körs vettigt när motorn är kall. Skitenkelt att få den att hålla för evigt egentligen. Fast om 15 av de 16 ägarna bara ska ha bilen ett år så servar ingen den och alla kör med fullgas från kallstart.
Rosten kan härja rätt friskt, som i de flesta äldre bilar.
Men ser man det ur större perspektiv så är de väldigt bra bilar. Är bussningar och stötdämpare friska så är de skitskoj att köra och sexan ylar rätt gött. Definitivt värda att hålla i skick, då det är svårt att hitta bilar med sexa, bakhjulsdrift, bra känsla i styrning mm och 1200kg att släpa på. (med en liten skvätt bensin)
Okej, då vet jag lite grann vad jag ska kolla efter.... Tillbaks till kompisen då, tror ni att bilen är diffad eller är det möjligt att det sitter någon sorts diff på original. Jag tycker den verkar diffad iaf, spinner först lite grann på ena hjulet sen kommer det andra oxå igång efter typ en halv sek.?
Tack för hjälpen MVH Johan.
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag har för mig att bromsdiff på 325:orna gick att få som extra tillbehör, men det är hur som helst inte ngn standardutrustning till 325:an, endast M-modellerna och Alpina har bromsdiffar monterade som standard. Om man lyfter upp bilen bak och snurrar på det ena hjulet och det andra snurrar åt det motsatta hållet så är det ingen bromsdiff.

Mvh Micke t
Tänkte på det här me diff osv. är det inte vid någorlunda stor hastighets skillnad på bakdäcken som båda hjulen ska börja "driva". Om det nu är så som jag skriver så borde väl hjulen snurra åt olika håll om man nu lyfter upp bilen och snurrar på ena hjulet för hand. Eller?

Visa användare
472
w9816
D7 -??
micke t har helt rätt angående "hjulsnurrandet".
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Börjar den spinna på ett hjul för att sedan övergå till att spinna på båda sitter det knappast lamelldiff (som fanns som tillval). Isf en rejält trött lamelldiff.

Möjligen har någon monterat en iX diff (viscobroms), den uppför sej så.

Mest troligt har den bara slitna diffdrev.

Kiip Spiiding!
Okej, då vet jag. Så då behöver jag inte oroa mig för om jag köper en 325:a och rejsar mot honom att jag lämnar lakrits en kilometer eller 2 bakom mig och han istället får fäste.... Jaja man får tacka för folks intresse!

Höres.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.