AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.236

Tickande ventiler, E28 528

Br
54
Bråkis
528i -82
Hej!

Jag har ägt min 528 -82 (E28) i fem år.
Den har gått jättebra hela tiden men har alltid haft ett påtagligt ventiltick. Det är ett starkt tickande ljud - det hörs särskilt förstås när man har huven öppen och står framför. Bakifrån hör man mest bara avgasljud.

Bilen har gått 32000 mil. Den har trimkam - "vassare kam".

Nu börjar jag fundera på att helrenovera bilen... Blästra bort all ytrost, svetsa ihop några hål i motorrummet, snygga till kabelhärvan m.m. Kanske kan man peta in några små effektförhöjande attribut och luftfilter.

Ett steg är då motorn.
Den läcker olja nu och så tickar den som sagt.

Vad gör man för att bli av med tickandet?
Justerar ventilerna? Hur gör man det? Vad innebär det?

Jag är händig men har inte justerat ventiler eller arbetat så mycket i toppen på motorer förr. Jag ser det hela som ett vinterprojekt som jag kan lägga kvällar och helger på.

Jag tar alltså gärna emot tips på hur man gör för att "ta bort" tickandet och tips på andra saker jag bör åtgärda för att motorn skall hålla ett par tusen mil till.

Tack på förhand!!
/Bråkis
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Nu skriver jag inte så mycket om detta med ventiljustering just nu....MEN>>Kontrollera i sök inlägg här på sidan,finns massor med tips hur du gör en ventiljustering där på t.ex en 528i E28.

Kolla banjobultarna som håller oljesmörjningsröret...Viktigt i samband med dina ventiljusteringar som du bör göra var 2000:e mil..anser jag.

PS.Ett av det viktigaste göromålen på din motor är en ventiljustering/koll + koll av banjobultarna,så har du haft den i fem år är det hög tid för en koll/justering.DS

Lycka till!

Mvh Janne.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Normalt sett är detta tickande av karaktären skönhetsfel. Motorn kan gå mycket långt med tickande ventiler förutsatt att ventilspelet hålls kontinuerligt under kontroll.

5 år utan ventiljustering borde innebära att du har fel ventilspel åtminstone på några ventiler. Troligen och förhoppningsvis för stort. Justera detta och kolla därefter tickandet.

Här kan du läsa dig till hur man gör:
Länk
Länk

Om du fortfarande tycker att det tickar för högt så har du troligen efter 32.000 mil följande arbete att göra:
1. Byta ventilstyrningar
2. Slipa in ventilerna (ev fräsa in dom först)
3. Nya ventiltätningar
4. Nya vipparmsaxlar
5. Nya vipparmar
6. Nya excentrar till vipparmarna
7. Högst troligt ny kamaxel (om den inte bytts dom senast 10-15.000 milen)
8. Nytt oljerör ovanför kamaxeln

Kostnad minst 7500-8000 kr inkl packningssats (Motornord). Gör du inte arbetet själv tillkommer arbetskostnad med några tusen kronor!

Per L
Br
54
Bråkis
528i -82
Wow - tack för jättebra svar!
Skall ta det till mig och börja planera för en ordentlig genomgång.

Jag antar att ventiljusterings-förfarandet är samma på E38 som E34 som länken pekade på..

Kan bli en kul vinter det här.
Tack igen!
Mvh Erik
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Båda länkarna pekar på bilar med M30-motorer, dvs "gamla sexan" också kallad "stora sexan" (kom någon gång 1968-69 i BMW 2500 och slutade som 3,5-liter när 3 och 4 liters V8:an kom). Din 2,8-liters motor är en M30-motor!

Sedan kanske jag inte tycker att man skall lägga ner 10 lappar på en motor som skall gå "ett par tusen mil till"! Däremot kan du säkert köra många tusen mil till om bara motorn är skött ordentligt hittills. 50.000 mil skall inte vara några problem. Min 3.0S, med M30-motor, har hittills gått 68.000 mil (med tickande ventiler).

Den första länken här ovan är en verkstadshandbok till E3-modellen. Den delen som handlar om motorn kan du använda till din motor om du skall plocka isär och ihop den!

Per L
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tänk på att spridarna för en massa oväsen också. Kan vara svårt att särskilja ljudet mellan spridare och ventiler. Enklast görs detta med ett stetoskop.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.