|
|
|
|---|---|
Hälge |
Finns det någon här på forumet som har pulverlackerat sina lättmetallfälgar? Undrar över hur resultatet vart? Hur många pulverlager behöver brännas? ska det även klarlackas efteråt? Tacksam för tips och synpunkter... |
|
Jag har pulverlackat mina förra uppsättning M3 GT fälgar hos en industrilack i Bollnäs (Kesam). De gick igenom denna procedur : 1. Fälgarna blästras 2. Fälgarna pulvergrundlackas 3. Fälgarna bränns i ugn ca 210 grader med pulvergrundlackningen 4. Fälgarna färgpulverlackas 5. Fälgarna bränns i ugn ca 210 grader med färgpulverlackningen 6. Fälgarna pulverklarlackas 7. Fälgarna bränns i ugn ca 210 grader med pulverklarlackningen Bränntiden är cirka 40 minuter per lager Om du vill kan jag skicka bilder på hur dom blev. ///Foppa |
|
Hälge |
Oj, det verkar vara många procedurer, vad gick det där kalaset på? Verkar dyrarare än traditionell lackning. Är pulverlackningen mer hållbar mot tidens tand..? (på lång sikt) |
|
Man får bra resultat om man använder 2comp färg oxå. |
|
Hälge |
Tillägg: Finns det risk för att en gjuten lättmetallfälg kan slå sig (Skeva) av värmen på 210 grader..? |
|
Det var inte särskilt dyrt och det är väldigt hållbart! Priset var 2-300 kr per fälg. Kan rekommendera detta starkt då ytan är väldigt hållbar. Jag fick en demonstration på hållbarheten :) Den här firman kan kroma fälgar också och det inte mycket dyrare. Finishen blev väldigt bra men fälgarna fick ju inte sitt ursprungsutseende då mina fälgar hade polerad aluminium. Anledningen till att jag lämnade in dom var att dom var helt matta,gråa,repiga. Om dom kan skeva sig kan jag inte svara på men det kan nog dom på kesam göra. Länk ///Foppa |
|
Hälge |
foppa: Det låter otroligt billigt, jag var och kollade priser i veckan, en vanlig fälglack kostar: 800-1000:- st per fälg. Dessutom finns det ingen lackerare som innehar färgreceptet till den riktigt silvrgrå färgen, finns endast en smutsgrå nyans. (Enl uppgift är silverfärgreceptet hemligt.) Det priset du fick på pulverlack kanske var ett sk kompispris.... |
Hälge |
Här kostar det 5000:- att lacka fyra st 17" fälgar, Billigare att köpa helt nya fälgar... Länk |
|
Ja jag fick lite rabatt men i vanliga fall kostar det 1200-1500 kronor har jag för mig för 4 fälgar. Hur som helst så såg fälgarna ut som splitternya efteråt. Jag var riktigt nöjd med resultatet. Om du vill återställa fälgarna till utseendet då dom var nya så bör du nog vända dig till Fälgfixarna i Helsingborg. ///Foppa |
|
|
Jag betalade 700:- för att rätta och svetsa en av mina vinter fälgar. Klart värt. ------ Länk |
|
|
Hur som helst, så här ser resultatet ut av pulverlackeringen på mina förra fälgar : Länk ///Foppa |
|
Hälge |
Foppa: Jag förstorade bilderna på dina fälgar. Det syns mängder med små märken under pulverlacken? försvinner ej dessa normalt vid den inledande blästringen? Ser även ut som små bubblor på vissa ställen...Är det något som blir p.g.a pulverlacken. Tycker likaså att färgen är utan silverbettet, ser lite smutsgrå ut. Fanns det flera olika silverkulörer att välja på? Jag letar efter en SILVRIG kulör, typ: ljust silver, lite åt kromhållet. (Fanns det någon sådan att välja?) Tack för bilderna, en bild säger mer än tusen ord... |
|
Jag vet inte riktigt hur du menar men det är väl kanske någon form av väldigt liten apelsinskalseffekt. Isåfall är det nog pga klarlacken. Dom kan lacka i olika färger tror jag. Bilderna gör inte rättvisa, färgen såg annorlunda ut i verkligheten. Osäker på om silver finns men jag kan höra efter. ///Foppa |
|
|
Att foppa fått ett kompispris tror jag inte. Här i Borås finns det flertalet firmor som blästrar + pulverlackar fälgar för 2-300 kr / styck. Kanske är det mindre konkurrens på andra mindre orter och därför kan firmorna där ta hutlöst betalt? - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Är super intresserad av att lacka om mina fälgar. Är mycket tacksam om tipsare kan namge firmor som gör det billigt och bra. Rolex: Jag har inte långt till Borås. Namnge någon eller länka mig till nån firma please! Ps, är nyinflyttad till Göteborg men känner inte till nån som gör sånt här =/ |
|
|
Lyfter en gammal tråd. Tänker utföra en pulverlackering på mina M5-fälgar, är det någon som har gjort detta tro? Erfarenheter?? Har hittat en firma i Stenkullen som utföra detta för ca 500:-/fälg. Skall tydligen bli riktigt bra! Tänker byta från org (gun powder) färgen till mer silvrigt. Har sett ett par bilder på silvriga M5-dälgar på M5board och tycker att de blir kanon. I synnerhet i kombo med svart bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.