AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
789

behöver lite hjälp vid köp av m535.

larre
va och kollade på en m535 igår, vart helt såld på den! så jävla sköna och snygga bilar! bristerna på denna bil var: rost på bakskärmar(under kjolen) sliten förarstol och en dålig bakdämp. och lite småpul överallt, annars fin i karossen, inga bucklor lr dylikt. mycket fin i motorrum inga missljud mm, inget läckage nånstans från nånting.

den andra bilen är en från småland, den har jag inte kollat på då det är en bit att åka, felet med den är iaf att pedalen sjunker i botten, läckage på en dämp och dåliga silentblock. annars skriver han att den är väldigt fin i lacken och enda rosten som finns är lite på framskärmarna. denna bilen har 22ägare och gått 24k mil. den förstnämda (vita) har 11ägare och gått 25kmil.

det är säkert en del jag glömt nämna, men vad tror ni om bilarna?
här har ni annonserna på dem:
den vita jag varit och kollat på: Länk
den svarta:
Länk

sen är det 7,5tusen i prisskillnad också.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...Den vita verkar ju iaf vara "mindre utspökad" från originalet s.a.s...Så jag förstår att han vill ha mera för den än killen med den mörka vagnen vill ha för sin.

Ok..

Troliga kostnader för den vita>>>Byta si-batterier i instrumenthus,eget arbete+nya Ni-mh batterier ca 50kr,Rostfix...Tja,gör du det inte själv så är sådant aldrig billigt,3-4'kanske+lack..
Dämpare:Bilstein ca 1800kr/st(man byter då naturligtvis på båda sidor=3600kr.
Sliten förarstol>>>Nya "kuddar" på instegssidan+tyg kanske går på i bara mtrl ca 1500-200kr kommer inte ihåg exakt vad kostnaden var när jag frågade BMW sist om detta+montering..

Mörka bilen>>>Vad det beror på att pedalen sjunker i botten på den kan väl bero på dåliga packningar i bromscylindern,ev en renovering där med nya packningar mm kanske kostar "en tusenlapp" +jobbet då,ev något läckage "någon annanstans utefter systemet"..

Silentblocksbyte är ju ett "smärre h-vete" så det är inget kul fel alls egentligen..Men ca 300kr*2=600kr för mtrl+ jobbet som inte är "gratis" om man vill/måste lämna in detta jobb..Kanske 3' för bägge sidorna.

Dämpare som sagt i runda slängar ca 3500-4000kr.

Framskärmarna måste nog dessvärre bytas vilket kanske går på ca 800kr/st + lack+ montering om du inte vill göra det själv vilket iofs är ett simpelt jobb som "alla" klarar av,se då bara till att du inte "tar sönder" skärmbreddarnas bultar när du demonterar dessa DÅ springer kostnaden iväg om du ska handla nya på BMW kostar ca 1150kr/st(jag betalade det vill jag minnas :))
Svårigheten är att du nog måste räkna in den kostnaden pga att de ALLTID är fast/sönder rostade när bytet skall ske..

JAG tycker det är en värdesänkningsgrej det där med att mörka bilen ej har BBS Split RS fälgarna...Iofs så speglas det ju redan i utsatt pris s.a.s...Jaja.

Lycka till!

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tillägg>>>Bör ju skriva att t.ex däck kostnad på t.ex den "mörka" osv inte är med men det kan man ju räkna ut bäst själver ;)

MM..MM..i kostnader som inte är uppräknat som kan komma vid närmare titt på båda bilarna....

Återigen>> Jag skulle vara mer intresserad av den vita om jag "så här spontant" utan att kollat på någon av dessa vagnar skulle vara tvungen att välja bara "via annonserna" utan att veta dess mer..

Mvh Janne.
larre
tack så mycket för ditt väldigt utförliga svar! =)
jag är också lite mer inne på den vita utan att ha kollat på den svarta, har ju provkört den vita och maskinellt är det absolut inga fel alls med den. vilket är ett stort plus! det är det där med rost som man drar sig för för det är ju nått man verkligen inte vill ha, men om det skulle visa sig vara mycket mer än man "ser" så har jag möjlighet att lacka om via en polare som jobbar på en lackfirma. då kan man ju passa på att dra på alpinvit 2 färgen! ;) annars fixar jag nog rosten själv.

förarstolen måste väl vara bättra att byta till bättre begagnat?
dämparkostnaden åker man ju självklart på.

om jag nu köper den vita så hade jag tänkt plocka isär allt och föröka göra den rostfri, hur gör jag då med de där fästena som verkar ruskigt dyra? har läst att är det rost nånstans så är det garanterat rost i fästhålen.
ska se om jag kan få ner priset på den också. då blir det nog ett köp.
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Har ringt och snackat me killen me den mörka m535an på blocket innan!

värkar rätt bra o övrigt, den hade väl stått inne?
å den e jue lite trimmad?

har du pratat me den mörkas ägare? e den manuell lr automat? glömde att fråga de!

men själv gav ja upp den för att då hade ja inte tillräckligt med pengar och lust att åka till Kronoberg!

hittade sedan min vita m535a i halland, stått i garage sen 99 och inte startat..

men ja e lika nöjd för de! bilen e jue e jättefint skick enligt mej

Lycka till me bilköpet!

Mch Oliver

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det jag menar angående priset på 1150kr är att detta är ca kostnaden för hela skärmbreddaren ny på BMW..
Dvs bultarna går av pga rost vid demonteringen,dessa sitter fast i själva breddaren s.a.s.
Visst går det att "modda" breddarna så att dem sitter fast ändå utan dessa bultar men det blir ju inte "original" isf :)

Rost får du nog räkna med finns i mer eller mindre omfattning i "alla" E28:or vid det här laget..
Visst finns det i princip "rostfria" exemplar...Men de är inte många,och dessa ska inte ha gått i vintertrafik "någe mycket" hur som helst.
Eller att de har varit rostskyddsbeh. emellanåt ända"från början".
Eller naturligtvis att de har blivit rostlagade på seriöst vis..

Svårt att hitta denna sportstol som begagnad som inte har skador på tyg och/eller dyna/or i "passande" färg..

Mvh Janne.

mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Den svarta är såld. Var själv lite sugen på den.
larre
då va det inte så mycket å tjaffsa om då =) köper den i slutet av veckan!
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
vilken tog du? Svarta lr vita?

en polerad vit e nog bland de porrigaste! :)

har en egen.

Mvh Oliver

Vit m535!
larre
ja den vita.de är enormt feta! :D
du har ingen bild på din?
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
jora ja har lite bilder på min!

lägger upp en länk till e28 forumet.

Länk

Länk bli även medlem här! bra som fan :)

Vit m535!
larre
aha så det är den som är din! kollade på den förut! =)
vad fick du ge för den? hur långt har den gått?

självklart ska jag bli medlem på e28 forumet! ;)
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Hejsan!

min har gått 17000 gubbmil? känns riktigt fin iallafall! har dock inte fått igång den än.. men de kommer..

betalade hela 9000 kr för den.. blev 11800 som allt.. men släp och soppa till Hyltebruk

Mvh Oliver

Vit m535!
larre
fan vilket kap! grattis! =)
Visa användare
123
Pimplaren
Turbohink:
m5e34 Turbo, 723whp
Ja, känns riktigt bra! tänker hålla bilen så länge ja kan..

finns lite rost enligt bilderna ja lagt upp och lite på motorhuv och rutram bak! max som en 1krona.

alltså inga svåra grejjer som kommer ätgärdas i vinter :)

bilen kommer hålla ett original utseende men bli vassare och ev lite lägre ( har en fräsch sänkning som kan behövas)

hur e statusen på din bil? den ser fin ut på bilden iaf!

Lycka till!

Vit m535!
larre
jo den ser fin ut, men det är ju en del meck med den.
men maskinellt är den klockren iaf. det andra går att diskutera, men man ska ju ha nått att göra i vinter också ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.