|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Jag har hittat en fin bil hos en försäljare. Han säljer på uppdrag. Problemet är att bilen är en importbil där briefet saknas. INTE BRA Har någon råkat ut för detta? Går det att reda ut? Hur? Kostsamt? | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
kan det kanske vara den 740iA -96 som valsat runt på blocket ett bra tag? mitt råd är att glömma den bilen, om du inte är tysk eller bor i tyskland. det är såvitt jag vet väldigt krångligt och ta flera månader att fixa nytt brief. om det skulle vara enkelt så skulle väl säljaren göra det själv? för värdet utan brief är ju inget annat än skrotvärdet, kanske 20-30000 kr. mvh Johan |
| Alltså tar inte reg-besiktningen hand om briefet? Isf kan ju inte bilen ens vara regbesiktad.. | |
|
är de den bilen jag tror är den inte reg. besiktigad.. breifet försvann innan de.. så bilen är ju i princip värdelös. en bekant till mig boende i tyskland lyckades bli av med sitt breif till sin porsche.. visst gick de att ordna ett ersättningsbreief men de var ett smärre helvete innan allt blev klart.. bor man inte i tyskland är de nog tyvärr bara att glömma.. BMW CS #5139 |
|
| Kan man inte återexportera en sån bil igen? Eller behövs "briefet" till det också? | |
Scheckheft |
Hej Inget Fahrzeugbrief = ingen återexport. Som Johan skriver:"värdet utan brief är ju inget annat än skrotvärdet, kanske 20-30000 kr." Mvh Scheckheft E9:Länk Letar M5E34 |
|
Rätt gjutet också om man pungar upp pengarna för bilen och sedan dyker någon upp med briefet och äger därför fordonet... MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
HEj Är tysk själv,skaffa ett nytt brief är väldigt svårt och kostsamt i byrokrat tyskland tro mig glöm den bilen!!! Mvh wve7 |
|
|
Men kan man inte fråga tyska vägverket om bilen är stulen eller så, som i Sverige? Eller är regbevis i tyskland en engångshandling? |
|
Scheckheft |
Hej Mustang: så enkelt är det inte. Den som äger Briefet äger bilen. Det som man kan göra är att fylla i följande dokument (Unbedenklichkeitsbescheinigung)Länk och skicka detta till Bundesverkehrsamt för kontroll om bilen är stulen . Sedan fortsätter proceduren med att skaffa ett nytt Brief. Vilket inte är så lätt och kräver goda kunskaper i tyska språket. Frågan är om säljaren i det här fallet har ett köpekontrakt med personen/företaget som kan visas upp. Om inte så glöm bilen. Hur som helst är insatsen för att överhuvudtaget kunna registrera bilen avsevärd. Köper du bilen först och kollar allt annat sedan "köper du grisen i säcken". Kolla du upp bilens historik först så krävs som sagt goda kunskaper i tyska + att detta kostar pengar. Sammnafattningsvis pop: glöm bilen eller be säljaren fixa fram alla nödvändiga dokument. Mvh Scheckheft E9:Länk Letar M5E34 |
| Tack för all information. Nu är det såhär att jag har många goda kontakter i Tyskland varav en som är advokat och skulle kunna hjälpa mig. Bilen är alltså INTE reggad i Sverige. Troligtvis p.g.a. avsaknad av brief. Men jag läste någonstans (tror att det var här på forumet) att det Svenska V.V. kan kontakta det Tyska motsvarigheten, och därefter besluta om bilen kan reggas i Sverige. En förutsättning för detta är att bilens historia är OK. Alltså att bilen inte rapporterats stulen. | |
|
pop, Du gör förstås som du vill, men om du efter att ha läst inläggen här i tråden köper denna bil till annonserat pris får du vara beredd på en REJÄL penningförlust när/om du tvingas sälja den i delar. Förvänta dig inga sympatier när det går åt h-e :-) Scheckheft, Johan (Autopower) och J.L med flera är inte precis "rookies" när det gäller insyn i importvärlden. Snarare är det med all rätt så att deras ord är lag :) Precis som Johan så anser jag att bilen är värd 20-30 000:-. Lycka till, hur du än väljer att göra. Mvh, Kalle |
|
| Min tanke är inte att köpa den till annonserat pris! Precis som du säger: Dum vore jag då. Lite beroende på säljarens samarbetsvillighet hade jag tänkt mig någonstans mellan 15000-20000 kronor. (bilens värde som den står) Mycket arbete och även pengar måste läggas ner för att få bilen reggad. | |
| Vad är det annonserade priset? | |
| Tro det eller ej 60000:- För en oreggad bil utan FZB, samt en icke speciellt hjälpsam försäljare. Fins på bytbil.com pris 60000 | |
|
Tack för alla råd. Köpet avblåst. Främst på grund av en försäljare som inte kan ta fram en enda sida med dokumentation om bilen. Inget kvitto på att bilen blivit köpt och betald i Tyskland, samt en MYCKET otrevlig försäljare som blev förnärmad när jag bad om detta. Om det hade visat sig att allt är OK. så skulle det, om än med mycket jobb gå att få ett ersättningsbrief. Men jag kan säga att det luktar illa om denna bilen. |
|
Måsen |
Sedan kan man ju fråga sig vart breifet andvänts till. Har det försvunnit eller blivit stulet så är väl risken stor att det behövts på annat håll. Jag tror nämnda bil nu är nere i 45-50´, om det inte finns fler /Mattias |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.