AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
971

525 hackar vid accelatrion

Hej..

Min 525a (92a med 24v motorn) hackar kraftigt när jag accelererar. Värst är det på låga varv om jag gasar mycket.
Vad kan detta bero på??? Tändstiften är nya (BMW original)
Tacksam för alla tips

Mvh Daniel
Dlarsson_inc@hotmail.com
Bo
52
Borken
520i -90
Kan bla. vara lambdasonden som pajjat, funkar det bra när motorn är kall?
Testa å haka ur lambdan, så kan du utesluta den iallafall.

H Borken
Det är ingen större skillnad, om motorn är varm eller kall. Men det blir lite värre för varje dag som går..
St
65
Stjärten
3.0 csa -75
Prova några andra Tändkablar
mät motståndet i tändkablarna, blir säkter överslag när du gasar på!
IR
40
IRONBERG
523i -99
Hade samma problem på min 525iA. Ett kompressortest, byte av tändstift och 3 tusenlappar fattigare så konstarades det att det berodde på en av tändkablarna. Den gick på 5 cylindrar. hela framvagnen skakar lite lätt då. Speciellt när man försöker gasa på. Försök och lyssna och känn vilken det är som inte går. Det går & lossa på tändkablarna också. Då märker du till slut när du lossnar på den som inte funkar att det inte blir någon skillnad vare sig den sitter på eller inte. Sen är det bara & byta den. Dem är dyra som as dock. Tror jag fick pröjsa runt 800 spänn när jag bytte.
525i Touring -93
Hej!

Jag har samma problem på min bil, men några tändkablar har ju inte M50 motorn? Däremot har jag funderat på om någon av tändspolarna kan vara kass? Är det någon som vet om man kan testa dem?

Det med lambdasondern lät också intressant, min bil går definitivt sämre när den blivit varm, får väl testa att koppla bort den och så vad som händer.
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
ang tändspolarna kan man ju alltid köpa en ny eller låna en som garanterat funkar och sedan flytta runt mellan varje cylinder....
sen om man kan mäta upp dom vet jag inte men på bilar med enkla tändspolar mäter man ju upp motståndet mellan primärstiften och sedan mellan + och högspänningsuttaget och ohm värdet ska då ligga inom vissa ramar...kanske kan vara så att dessa är heljutna och inte går att mäta eller nått...

Mvh Andreas
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Kanske bränslefiltret, en enkel sak att prova med.

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.