|
|
|
|---|---|
|
Halloj Grabbs!! Jag tänkte köpa mig en bmw 525i executive årsm 95. Denna bilen är Techno violett... Finns det gott om 525or i sverige som är Techno violetta? Jag hittar inte en enda sedan e34 som är technoviolett. Lite fakta om bilen jag tänkte köpa. kanske någon vill ge mig tips om det är ett bra köp... Bmw 525i Executive Techno violett årsm 95 21600 mil Nyservad Helskinn Nybesiktad utan anmärkning ac stolsvärme import 97 3 ägare elhissar fram fina vinterdäck medföljer förmodligen på plåtfälg. Finsa sommar däck på orginal fälg. Gick superbra vid provkörningen. Bussningar och stötdämpare var helt ok. Förövrigt så finns det inget att klaga på invändigt. (nyskick) Jätte fin i lacken förutom några stenskott i huven och sen lite lite rost innanför luckan till tanklocket. Det är en bmw firma som säljer denna bilen med 1000 mils garanti. Dom begär 45000:- Värt att köpa? Tacksam för snabba svar!!!! Grabbar som vet vad som gäller, Dom kör bil med Propeller! (BMW) =) | |
| Om bilen är som du beskriver så e de ett trevligt köp. Bjud 40 och klipp till. Vad gäller technoviolett så e det en ganska ovanlig kulör fanns bara på dom senare e34 om jag minns rätt. Lyck till !! | |
|
Jo det är en senare 525... det är därför den heter executive. Det är bla lite andra lister å sådana grejor. Grabbar som vet vad som gäller, Dom kör bil med Propeller! (BMW) =) |
|
|
Min 520 -95 har den färgen...har även sett ett par stycken andra. Vad jag vet så är det de två sista årsmodelerna som har den färgen. -95 vad nog sista året för E-34....sen kom E-39 E-39 är en mycket trevlig bil....värt att köpa.....visst är det de. Men som pruta...det går. |
|
|
Fanns inte Technoviolett enbart på bilar som var M-utrustade från fabrik? Kärran Länk |
|
|
Hur vet man om en 525 är m utrustad?? Är ju inga m5 kjolar eller något på den??? Grabbar som vet vad som gäller, Dom kör bil med Propeller! (BMW) =) |
|
|
Technoviolett var inte en M-färg, den var inte ens en ordinariefärg om man valde M-paket, 1995-96 års E34 "Sedan inga Touring" fanns i färgerna Daytonaviolett, Avusblått, Cosmossvart, Arktissilver, Alpinvit III och Hellrot, och ja E34 finns som 1996 årsmodell, tillverkningen stoppades för sedanen slutet av 1995, början av 1996, Touring hade stopp juni-96, bilar byggda i Sydafrika stoppades senare, exakt när har jag ännu inte hittat siffror på. Om bilen saknar M-trösklar har den inte Executivepaket, om den är av Europamodell vill säga, Nordamerika 525i-95 har M-trösklar som standard, det har även alla V8:or av modellår 1995, tillverkning startade i maj-94, samt bilar med Executivepaket av 1995 årsmodell, 94 års Executive saknar M-trösklar, för att se hur M-paket ser ut, kika på mina bilar, en har, en saknar. Ingen rost runt regbelysning, insidan av dörrarna, dörröppningarna? Normalt på bilar som rullat i Sverige sedan 1997, om dom inte varit avställda på vintern. Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: Den 525an som jag funderar på att köpa ska enligt försäljaren vara en sen 95a. Den saknar M trösklar men försäljaren påstår att det är en executive. Han påstår att vissa lister och plastdetaljer är annorlunda på executive. Är det ingen executive eller? Vad ska jag kolla på för att få reda på det? är bilen värd mindre om den inte är en executive? Mycket tacksam för svar! Grabbar som vet vad som gäller, Dom kör bil med Propeller! (BMW) =) |
|
|
Det Tyska E34 med Executivepaket har är följande; Nedlack fram/bakstötfångare samt M-trösklar, 4-ekrad läderratt, uppvärmda backspegelglas, yttertemp, Vogelaugenhornträ, elhiss fram "redan standard på 525i" plyschmattor, automatisk avbländbar innerspegel, Alufälgar, Metalliclack, armstöd fram, dimljus, lastnät bagageutrymme/passagerarplats fram, plyschklädsel, radio BMW reverse, paketet kostade 4550DM till 525i, det gick att ändra detaljer som ratt, träsort, uppgradera till färddator/läder etc. Mot extrakostnad. Nu gör det nästan inget på priset, sig 500-1500kr, det handlar mer om skick/skötsel, men vad man själv vill ha kan göra att en Executive är mer rätt, och därmed avgör att bilen köps, innan jag köpte min andra 540i/6, letade jag även svagare E34:or, men med krav på 2xairbag, klimaautomatik, färddator, ASC+T eller diffspärr, V8 nos, M-trösklar, trä, 4x elhiss men jag hittade ingen 520i/525i med dom kraven, min 540 uppfyllde alla kraven och mer därtill, alltid roligt att ha mycket prylar;) Så den fick det bli. Mvh Stephan |
|
|
Hej, verkar vara en fin kärra, kolla noga med rosten t.e.x. i hjulhusen baktill, skärmkanten längst ut så att säga. Jag hade nog inte gett mer än 25-30 000 med tanke på att den är några år samt att det finns ganska gott om 525or (så vitt jag vet) Dock så är det så att du verkligen gillar bilen ocg att den är i pedantskick samt fullservad så klipp till på 35 000. Fanns servicebok med från tyskland? Men som sagt är det en "pärla" så är den nog värt sitt pris, kolla kamrem osv när det ä'r bytt med mer. Lycka till! |
|
|
Tommyv6; Kamrem kan du leta efter tills då blir blå på 525i M50, den har ingen, 35-40tkr är helt okej för en 525i-95 med skinn, A/C i en attraktiv färg, från en handlare om inget behöver åtgärdas. Mvh Stephan |
|
|
Aaahh just det är ju kamkedja, missade året på den :-) Ok, alla är vi ju beredda på att betala olika ;-) Har ju själv kamkedja på 540:n. Visst kom kamkedjan på E34 år 1993? MVH Tommy beemoholist |
|
|
Det är sportstolar i skinn istället för orginal skinn stolarna i den. Jag har funderingar över ett väsande eller pys aktikt ljud som hörs mest vid grillen vid vänster framlyse när motorn står på tomgång. Denna bilen har haft 1 och samma ägare sedan import 97. Han har aldrig haft strul med bilen. inte ens stötdämpare bussningar eller bromsar är bytta på snart 9 år. Den har ändå rullat mellan 1500 och 2000 mil om året. komplett service bok är det. Mindre rostbubblor finns i nederkant på dörrar på vänster sidan och innanför tanklocket. Är lite rädd för att allt skit ska komma nu när jag köper den... har varken lust eller råd att reparera en massa. Grabbar som vet vad som gäller, Dom kör bil med Propeller! (BMW) =) |
|
|
En sak du kan kolla, var det automat? isånt fall så kolla den NOGA. Jag köpte min 540 i somras och åkte på reparation som kostade 17000kr, lådan höll i 5 dagar, sedan lade backen av. Detta gäller nog mest 540, men jag har hört att automatlådor brukar (pajja) runt 20000 mil. (rätta mig om jag har fel någon) Det var vad han som renoverade lådan sa till mig iallafall, men som sagt vet jag inte om detta nedast gäller 540 E34 karossen?! Om det är vid vänster framlyse så kan det vara vakuum slangen kanske, den sitter där på min 540 iallafall. går slangen ner under vänsterframlyse loch in mot motorn, slangen till luften så att säga? Man kan ju aldrig vara säker på att inte all "skit" ska komma då man har köpt bilen tyvärr :-( I alla fall så mitt råd är faktiskt, (håller ej med Stephan riktigt) Att du ska dra ner priset en del. Köpte min 540 -93 rostfri till ett mkt billiagre pris än den du ska köpa. Pruta! det är köparens marknad nu. Ett tips bara;-) Hoppas det går bra! MVH Tommy beemoholist |
|
|
Nu hade ju bilen vissa brister, är stötdämparna/bussningar inte bytta på 9år och 15000mil? Kan jag garantera att dom är dåliga, är A/Cn kollad? Rostlagning minst 5tkr, snarare 10tkr, är koppling bytt? Avgassystem? Mitt pris var för en bil i bra skick, det låter som du behöver lägga 20tkr för att få denna i vettigt skick, jag har höga krav, jag skulle troligtvis leta vidare, i Tyskland? Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i Bussningar,kopplingen,stötarna och bromsarna känns bra! Inga missljud eller liknande. endast lite vibrationer vid kraftig inbromsning. A jag vet i fan... Sänns som mycket pengar för en gammal 525... Den är manuell föresten Kanon i lådan! Grabbar som vet vad som gäller, Dom kör bil med Propeller! (BMW) =) |
|
|
Som sagt, jag betalade 30 000 för min 540 -93, dock så pajjade lådan efter 5 dgr. Den är helt rostfri :-) Mycket är bytt, spindelleder osv.. Hoppas det går bra.. mvh Tommy beemoholist |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.