AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.077

Knackande motor - hjälp!

dive
Ojoj, för 2-3 veckor sedan började motorn att knacka - högt! Knackande ljudet följer varvtalet. Det låter framme vid motrorn, ca bakom/över kylfläkten.

Ljudet hörs hela tiden och jag som skulle sälja bilen inför ett nyköp:( Någon som kan ana vad detta kan vara?
DEt är en 530-93 (V8).

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
har ingen erfarenhet av din motor men kanske en ventillyftare som inte håller trycket,eller nåt med kamkedjesträckaren,när bytte du olja senast?

dive
mm, bytte olja i år så... men jag är verkligen orolig över det höga knackande metallljudet

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
det finns säkert nån här som har erfarenheter av just din motor så det borde inte vara nån problem att få tips!!

Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Går motorn bra för övrigt(bortsett från knackandet)går den jämt på alla cylindrar?

:):):):)Iron Maiden:):):):)
Jo
9
Johan Leire
725TDSA -96
525TDS -92
525TDS T -93
524 -84
M5 90
530IM -93 (4.0L)
540IA Touring-94
Jag vet vad det är!!!!!!!

Parkera bilen omedebart om du inte vill att kamkedjan skall gå av. just det är på g. Kedjan är sliten och för lång vilket gör att spännaren e helt ute, o kedjan slår i höger bröstkåpa.
Förmodligen är motorn helt tyst när den är kall. Jag vet då precis bytt sådan på min M60 motor. kedjan sträckt sig från 1823mm till 1840 mm. det innebär att snart har länkbulten gnidigt igenom hylsan och sedan igenom länksidan o vips ,,, kedjan delad..

Detta är nog den största sannolikheten tiill alla döda M60 motoren på marknaden.
Felet inträffar ofta vid 20000 mila gränsen, även vid välservade bilar.
Alla M60 ägare!!!! Kolla kamkedjan för alllt i världen.

Mvh Johan L
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Kan också vara en av oljepumpsbultarna som lossnat och ligger och slår mellan kedjan och stora tråget... Lika illa i så fall. PARKERA tills du åtgärdat. Lycka till,

DANNE
Min bil: Länk
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Hej Johan Leire! du skriver att man skall kolla kamkedjan, hur då? måste man riva hela framsidan på motorn? är själv jävligt skakis gällande kamkedjan på min M 60 maskin,har skrivit ett par inlägg här..min motor går tyst,inget onormalt knackande(varm+kall).
Pratade med Jurgen Weise som är en Bmw guru här i Stockholm/Tyresö,han hade inte hört talas om att kamkedjorna lossnat/gått av e.dyl.
Va fan skall man tro,jag älskar min kärra,men jag har inte lust att lägga 8-9000 spänn i onödan!

dive
Min 530-93:a låter så där illa vare sig den är kall eller varm.
Jag ska beställa tid på verkstad nästa vecka.
Kan meddela att det blivit värre för varje dag. Den har gått ca 20.000 mil. För övrigt går den hyfsat jämt i varvtal.

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Halvgute/Dive-
Har ni kontrollerat oljepumpsbultarna? Hur vågar ni köra bilarna även fast de låter som de gör? Det kan ju skita sig vilken sekund som helst.

DANNE
Min bil: Länk
Jag skulle nog inte köra den ens till verkstaden utan bogsera den dit !!!!!!

Billy B10 , Alpina Club Schweden
Länk
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Jag kollade mina för länge sedan, 2st. låg och svalpade i tråget..
Jag tror att dom flesta M60 haverierna beror på pumpbultar som lossnat och hamnat VÄLDIGT fel,men det är min personliga uppfattning.
Dive:BÄRGA den verkstad,starta den inte fler gånger!

Jo
9
Johan Leire
725TDSA -96
525TDS -92
525TDS T -93
524 -84
M5 90
530IM -93 (4.0L)
540IA Touring-94
För att kolla kedjestatusen så gäller det för primärkedjan, dvs huvudkejan. kejan som driver kammarna emellan slits inte alls på samma sätt. Demontera höger kamkåpa, studera spännarmens läge och hur långt ut spännaren är. Prova att lyft kedjan ifrån kedjehjulet KL 12. tycks det vara att det går att lyft upp kedjan så visar det att den är för lång, sträckt. Titta sedan längs med kedjan på retursidan där den lämnar hjulet och går över till spännskenan, skall vara i en fin linje inte att spännskenan går innanför radien på hjulet alltförmycket. nästa steg kolla om det syns slitmärken på bröstkåpan precis där kedjan greppar når hjulet. vid de ljud som näms så av någon anledning kan kedjan börja gå ien böljvåg och då ligga imot kåpan och då orsaka de ljud som vissa av er nämner. min 540 gjorde exaxt som jag beskriver, kedjan var 25mm för lång. bytte kedjan o allt frid o fröjd.
Oljepumpen kan inte orsaka detta problem som jag hade. Dock var den lös. min 530 som jag köpte med def motor(kedjan gått av) hade alla dessa symptom, så förmodligen har den motorn låtit illa en längre tid. dock utan förarens vetskap. mvh mr M60
dive
Tack Johan o alla andra, jag ska på måndag ta bilen till verkstad o hoppas att det inte kostar mer en max 2-3000.- - för de är denna summa jag kan lägga ut.

dive
Oj ojoj. :( Verkstan tror att det är kamkedjan som är för lång och att det kan kosta ca 10.000.- att laga....fasen....bilen är värd 30-40.000 bara :(
PANIK...vad göra? Och jag som skulle sälja bilen nu i höst/vinter.
Finns det tips om det kan finnas någon som kan göra denna reperation betydligt billigare?

Jag blir så trött.....

fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Intressant diskussion! En kompis har en 740 1993 som knackar och vi
försöker klura ut vad som har pajat.
Johan L! Hur lät din V8 när kedjan var för lång?
Jag förväntar mig ett rasslande ljud, men i vårt fall låter det mera som
om man slår med en hammare mot metall, och det låter HÖGT.
(låter så illa att man slår av motorn efter några sekunder)

Mvh
FB

Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
NI SOM INTE KOLLAT OLJEPUMPSBULTARNA PÅ EN M60-MOTOR, GÖR DET!
Minst 90% av alla lossnar förr eller senare. På med loctite och passa på att spänna kedjan oxå. Min rasslande 530 blev tyst efter det.
in
438
inkognito
E34 535-92
Oj ojoj. :( Verkstan tror att det är kamkedjan som är för lång och att det kan kosta ca 10.000.- att laga....fasen....bilen är värd 30-40.000 bara :(
PANIK...vad göra? Och jag som skulle sälja bilen nu i höst/vinter.
Finns det tips om det kan finnas någon som kan göra denna reperation betydligt billigare?

Jag blir så trött.....

Byt den själv med nån kompis, köp en reparationshandbok och fixa det, eller hör me en mekare som gör det svart. Jag skulle aldrig kasta ut 10 papp för att byta kamkjedja i alla fall, man lär sig när man mekar.

/Stefan F
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.