|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag var och kollade på en Svenksåld M5 -00 med 5700mil på mätaren och blev lite misstänksam på en del detaljer.. Sätena: skinnet var inte trasigt eller slitet men det var ingen spänst i den. Om man tänker ett nytt säte så är det helt plant på ytan men i denna M5'a så var det veckat/skrynkligt på sittdynan, mest på förar sätet men även på höger och i baksätet. Motorrummet: Plast behållarna för spolarvätska och expansionskärlet var alldeles gulnat och missfärgat. Aluminium delarna var väldigt oxiderade på en del ställen, typ oljefilter burken. Sen var den hyffsat skitig överlag i motorrummet trots att den nog var motortvättad av bilhandlaren. Kan dessa missfärgningar och oxider bero på vanvård (typ aldrig motortvättad) på en 5000 milare? Ni som har 5-7000 milare, ser plasten och aluminiumet ut på detta sätt? Bilen var väldigt fin för övrigt men saknade en del "måsten" som TV-navigator och taklucka och PDC och rollo. Tycker Svensksålda bilar är snikutrustade över lag, så det kanske blir en import iallafall när det blir affär.. Den som inte äger en BMW är en olycklig människa Länk | |
| Det låter inte som en BMW som gått 5700 mil, så mycket kan jag säga! | |
|
Kan ge dig två exempel: När jag sålde min M5 -95 som gått ca 15.000 mil (8 år gammal) kunde man möjligen se en avvikande skiftning i lädrets "blankhet" på förarstolen jämfört med passagerarstolen. Jag har också för mig att sittdynan var "litet vågig" eftersom skinnet töjer sig något när man sitter mycket i stolen. I motorrummet var skicket inte långt från nytt. Lacken skinande blank, ingen oxid på aluminiumet och ingen missfärgad plast. Köparen "Gemini" får rätta mig om jag kommer ihåg fel! Den SAAB 9-3 Aero -00 som jag har nu har likaså gått ca 15.000 mil. Även här syns det på förarstolen att den är använd mer än passagerarstolen. Skinnet har töjt sig på sittdynan mittdel så att det är vågigt. En aning skillnad i skinnets kulör är det också. Litet oxid finns på aluminium- och kromaterade detaljer. Ingen missfärgad plast finns dock. Per L |
|
|
Hittade bilen på nätet här Länk På baksätes bilden ser skinnet fint ut närmast kameran men på högersidan så har det stått en barnstol såg det ut som. På framsätes bilden där man ser båda stolsdynorna syns det hur skinnet är veckat på förarsidan. Bilen kändes mycket fräsch i övrigt så det var lite förbryllande med dessa detaljer. |
|
Grubbe |
Jag tycker absolut inte att den verkar mer sliten än 5-7000 mil. Slitaget på stolarna beror mer på ägarens vikt och skötsel än miltalet. Bmw är inte direkt kända för att hålla hög kvalitet på sin skinninredning på deras nyare modeller. |
|
Gör det enkelt ta en faxupplysning. Den visar att bilen först gått hos IML international i Täby. Sen inbytt på BMW Danderyd och efter det haft en privat ägare i Sollentuna. Kolla med IML, Danderyd så kan de nog ge dig lite miltal mm för att korsreferea om det kan stämma eller inte. Mvh Asken |
|
| Jag tror nog inte du skall oroa dig... Som grubbe skriver, Att det har helt enkelt att göra med vem som har ägt den förut alltså kroppsmässigt.. Har du en gubbe på 130 kg säg så lär ju skinnet forma sig en anning "inget illa menat till ngn" Men om den är svensksåld och ägd av ett företag tidigare så ska de väl inte vara så svårt att kolla upp. Håller med asken ring IML o hör med dem | |
|
Bilen såg ju hur fräsch ut som helst på bilderna iallafall. Titanpanelerna slits väldigt lätt, och de där såg ju som nya ut... Länk |
|
|
Ok, tack för bra info alla. Just den här bilen är jag inte så intresserad av pga dåligt utrustning nivå, jag var mest och kollade på den för att få mej en bild av hur en 5-7000 milare ska se ut i skicket. Jag åkte ju på en blåsning med 540'in som jag tyckte var fräsch trots att den gått kanske 28.000 mil när jag köpte den så jag håller på "lär" mig hur en lågmilare ska se ut och kännas innan jag slår till och handlar. Det säger ju en hel del om BMW's kvalitet att man inte märker att den gått långt, har haft 22 olika bilar genom åren, mest Volvo, så jag är väl inte så rutinerad med dessa high-tech maskiner ;o) i jämförelse med hyffsat nya Volvo bilar jag haft så ter sig min 540 som ny i kvalitets känslan. |
|
| Plastbehållarna och oxiderad aluminium har minimalt med miltal att göra utan snarare Svenska vintern och parkering ute i kombination med utebliven motortvätt. | |
|
Snygg inuti utan den fula lilla tv apparaten, bilen ger ju ett fräscht intryck på bilderna. mvh |
|
| Ja, bilen känns fräsch när man tar på den oxå, hade det bara varit avsaknaden av TV/Navigator så hade den kunnat vara intressant men taklucka är något som jag uppskattar mycket och så länge jag kan jag välja så väljer jag bort bilar utan... och PDC är oxå en beroende framkallande finess som denna bil saknar. | |
|
Tozzy: här Länk är en bild på ett motorrum en 540 -00. Bilen var ca. 3 år gammal och hade rullat drygt 10.000 mil när bilden togs. ___ //Ulf |
|
| Programmer: Det är en sådan syn jag vill möta när maskinrummet öppnas. Man borde kunna gå efter skicket i motorrummet för att se hur välvårdad bilen varit verkar det som. M5'an som jag tittade på hade tydliga spår av grov smuts som dom hade missat vid motortvätten inför försäljningen, så den har nog bara körts och maskintvättats när färgen inte gick att urskilja. Att lacken var kanon kanske beror på en duktig rekondare som kan göra underverk på repiga lacker. | |
|
Hej, kollade på bilderna och vill bara säga ett par saker om inredningen: -Om bilen är en -00, varför sitter det då en ratt från -99 (färgade sömmar) i den? -Växelspaken är skinnklädd....det kom väl först -01 som original? -Pedalerna är utbytta. Ratt, växelspak och pedaler.....dessa är ju typiska 'byta ut grejer' om man vill att bilen ska se mindre sliten ut, eller? Dessutom är det ju varken svårt eller jättedyrt att byta ut titanpanelerna så att den ser som ny ut invändigt. Dock är det en viss nyansskillnad på de nya mer slitstarka panelerna jämfört med de 'gamla' som borde suttit som original...värt att uppmärksamma om man nu misstänker att något är bytt. Så klart kan det finnas en naturlig förklaring till att dessa saker är utbytta... Som sagt, bäst är att kolla med tidigare ägare av fordonet. /T.S. |
|
|
"timse" Det är inte så att det är DIN bil som har annan ratt?:-/ Vad jag vet var det denna som satt i M5 från -99 tom vissa -01:or. Spaken har ju många bytt till nyare pga ursel kvalitet. Jag tycker den ser helfräsch ut på bilderna, även förarstol med det miltalet. Vill man ha ännu fräschare får man ju köpa nytt... Nicke |
|
|
Nja, jag hade en sån ratt med färgade sömmar, men den bytte jag ut mot en från -00 som hade svarta sömmar, mindre diameter och lite tjockare grepp (annars likadan). Trodde att dom kom någon gång under -00 men det kanske endast gällde M-paketet till E39 (köpte min ratt på skroten). Jo, spaken kan man ju ha bytt p.g.a. den dåliga ytbeläggningen på titanvarianten...men på 5700 mil? Ja, kanske det. Som jag skrev, det kan finnas en fullt naturlig förklaring. Tycker också den ser fräsch ut på bilderna...ville bara nämna avvikelserna från original som jag observerade. Det där med stolen är svårt att bedömma. Min som har ca 3ggr. så många mil på mätaren är i det närmsta i perfekt skick och mindre veckad i skinnet (än på bilderna), men det slitaget beror nog mycket på skötsel och förarstorleken;-) mvh /T.S. |
|
|
Finns flera olika rattar till M5: till 03/99 diam 385mm 03/99-09/99 diam 385mm 09/99-09/00 diam 379mm alla dessa ser hyffsat lika ut Den som sitter i min 530 med M-paket har samma mått som den sista ovan men artikelnumret skiljer. 09/00 kom den helt nya ratten på M5 medan övriga E39 fick vänta ett år till. ___ //Ulf |
|
Helga |
Bilen ser ju mycket fräsch ut!! //Helga |
|
Hade jag inte en susning om att det fanns olika identiska rattar till M5:an... Får hem å mäta:-) Bra är att folk börjar fatta att mil - slitage inte alls behöver hänga ihop... |
|
|
Idag var jag och kollade på en annan M5'a -00 med 7500 mil på mätaren: Länk följande hade jag att anmärka på den: I motorrummet såg den betydligt fräschare ut än den förra. Vxl-knoppen, handbroms handtaget och övriga "titan" detaljer var otroligt slitna. På vxl-knoppen var det nästan bara grå/vit plast kvar av "Titanet" Innerhandtaget var nästan sönder nött där man dra för att stänga dörren och dörröppnar spaken hade oxå tappat "Titanet" Vxl-spaken kändes sladdrig som om motor/låda satt fast i gummisnoddar ungefär, det var ingen stum känsla i den. Huven och framlysena var rätt rejält blästrade av stenskott. Den var importerad 01 efter att ha gått 1500mil (alla importer har gått 1500mil/år verkar det som) och hit körd på lastbil, säljaren tyckte det var ett plus att den inte körts från Tyskland till Sverige men jag började fundera på om det var en krockad bil som fixades till i Svea. En annan sak som pekade på krockad import var att innerskärmarna i motorrummet och innanför bakluckan inte var klarlackade, såg ultra snikigt ut för att vara på en M5, gör verkligen BMW så att dom sparar på klarlacken på dessa ställen?? Totalintrycket när man satt i bilen var sunkigt, det lukta inte det minsta läder i den bara gammalt damm. Men den var fin att titta på utifrån, inga bucklor eller farligt många repor/märken i lacken förutom fronten, ännu en duktig rekondare som varit i farten. Nä, jakten går vidare..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.