AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.661

530D -99 vet någon vad det är för fel

2*
2
2*fast
530D, -99
Bilen är en Bmw 530D -99. När jag köpte bilen så tyckte jag att den gick ganska dåligt. Jag tog den till chiptrimmningen och då gick den bättre men blev rekommenderad att byta luftmassemätaren och luftfilter. Jag beställde från Bmw Segeltorp och installerade den men gick ingen bättre för det. Jag lämnade in den på Bmw i Huddinge där dom prövade olika luftmassemätare med olika programvaror till styrdonet utan resultat. Det dom sa var att bilen gick bra utan luftmassemätare men hade ingen lösning. När man trampar gasen i botten så fastnar den på 4000 varv tills man släpper gasen. Nästa verkstad var på Jwr i Tyresö där dom bytte turboladdsgivare utan resultat. Sen lämmnade jag in den på El & Diesel i Högdalen dör dom bytte spridaren i ena cylindern utan resultat. Dom gjode en kontroll på turbon där dom fastställde att det inte var något fel på turbon. Dom rekommenderade att jag skulle lägga in orginalfilen i bilen före chipptrimmningen för att sen lägga dit den senaste programvaran men desvärre utan resultat det med. El & Diesel sa sedan att man måste nolla adaption till luftmassemätaren vid ett byte så jag lämnade in den på Bmw Segeltorp där dom fastsällde att det inte var det som orsaken. Nu har jag bilen utan några felmeddelande i styrdonet med 4 verkstäder som har kollat på den utan resultat. Dom har tom ringt varandra utan att kommit på vad som är felet. Nu lämnar jag detta meddelande och hoppas verkligen att någon har en lösing på detta problem.

Tack på förhand.
mogge64
Hej

Jag vet tyvär ej svaret på ditt problem, men jag har ett liknande.
525D-00 chiptim och mycket svartrök. kopplas luftmassemätaren bort och bilen går på backup programmet för luftmassa så försvinner svartröken.
Har haft inne bilen på BMW verkstad, de har bytt EGR ventil och vevhusventilation. Dock utan resultat, problemet kvarstår.
På något sätt är luftmassemätaren med och spökar men jag vet inte hur...

Jag hör av mig om jag får reda på nått, och hoppas du kan göra detsamma...

mogge64
Hej igen

Var det Jörg från Östersund som chippade den?

2*
2
2*fast
530D, -99
Nää, jag chippade den på tuningchip i kungsholmen.
Tänkte pröva att ta bort katalysatorn, kan tänkas att den är trasig och stryper motorn.
Hör av mig efter jag gjort det och berättar hur det gick.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.