AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
24.568

Vad e en vanos?

Visa användare
183
lier
320ia -94
Nu får ni känna er duktiga grabbar ,men vad e en vanos???
Märker att många har problem med vanos men va e det för nått.

Känner mig ganska dum som måste fråga ,men det e väll så man får veta saker.

Ägt så många bmw men aldrig vetat vad en vanos e ush vad jag skäms.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
VANOS är förkortning för "Variabeler Nockenwellen Steuerung" och betyder variabel styrning av kamaxeln.

Systemet fungerar så att motorelektroniken på hydraulisk-mekanisk väg kan ställa in kamaxeln (för insugsventilerna), vinkeln kan ändras upp till 12.5 grader.

I praktiken innebär det att ventilerna öppnas lite senare i det undre varvtalsregistret, för att ge förbättrade tomgångsegenskaper.

I det mellersta varvtalsregistret öppnas ventilerna tidigare än normalt, för ett högre vridmoment och återföring av avgaserna till motorn, vilket även sänker förbrukningen och avgasvärdena.

I det högre varvtalsregistret öppnas ventilerna åter sent för att få ut så mycket effekt som möjligt.

När man pratar om VANOS menas oftast enkel VANOS, d.v.s. VANOS på insugskamaxeln. Medan modernare bilar som t.ex. din 330 har dubbel VANOS, vilket innebär att motsvarande system även finns på utblåskamaxeln.

Kort och gott ger VANOS, högre vridmoment (framför allt på lågvarv) och lägre förbrukning och avgasvärden.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Bild på enkel vanos: Länk

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
183
lier
320ia -94
Tack för ett snabbt svar och bra förklaring. Nu känns det genast bättre *ler*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hm...varför fattar jag inte...
Mugge> Förklara lite till är du snäll. Jag tycker ju att om en ventil öppnar för SENT kommer det ju in MINDRE bränsle och hur kan det varar bra prestandamässigt? Samma sak tvärtom, dvs om ventilen öppnar tidigt kommer det ju in mer bränsle och en större explosion eller vad är det jag missar här...

*BAWORAK*
Vi pratar insugsventiler/avgasventiler inte insprutningsventiler!

Micke

Det jag inte vet, har jag ingen aning om!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
QUE?
Vaddå, en/två eller i extremfall tre ventiler för insug samt på andra sidan en/två för utsug, eller hur? Eller hur många ventiler finns det??? Så vaddå, ingen skillnad på isnug/insprut, kontentan är väl den samma, att när ventilen väl stänger så smäller det!!!

Öppnar ventilen senare kommer det väl in MINDRE luft och då blir det väl en MINRDE smäll?

*BAWORAK*
Öppningstiden för insugs och avgasventiler är lika lång ändå, TIDPUNKTEN när de öppnas förskjuts. Öppnar tidigare = stänger tidigare. Öppnar senare = stänger senare!

På högra varvtal måste ju tänding tidigareläggas för att förbränningen skall hinnas med och bli effektiv.
Kan man då också öppna insugsventilerna tidigare kommer bränsle-luft blandningen också in lite tidigare, och förbränningen/explosionen blir klar i tid.

Insprutningsventilerna sprutar ju in bränslet i insuget, om den ej är direktinsprutad, vilket inte är så vanligt ännu (BMW 760 t ex).

På lägre varvtal kan man likaledes senarelägga öppningsTIDPUNKTEN för bättre verkningsgrad.
Avgasventilerna följer i princip insugsventilerna på motsvarande sätt.

Micke

Det jag inte vet, har jag ingen aning om!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Svante:

precis som MiK säger är det tidpunkten som avses och inte tiden.
Ventilerna är öppna stängda lika lång tid som i en motor utan vanos, däremot förskjuts tidpunkten för när de öppnar och stänger.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
Nu fattar jag lite bättre.
tackar

*BAWORAK*
Länk
Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.