|
|
|
|---|---|
|
Har inte fått nån kläm på om problemet med de berömda bultarna även gäller 4,4l motorn som jag har? Och kan man inte fixa en låsning på dem, t,ex borra hål i bultskallarna och låsa dem med att sätta en kraftig ståltråd igenom? Har inte sätt hur det ser ut där, men det var en tanke. Det är aldrig försent?? | |
Scheckheft |
Hej Detta gäller även M62 (4,4l) motorn! Här några "bra att ha bilder": Länk Mvh Scheckheft E9:Länk Letar M5E34 |
|
Tack för de snabba svaret! Man får göra en koll när man väcker den efter vinterdvalan! Det är aldrig försent?? |
|
| Om du köper nya bultar på BMW så har de en kraftig gänglåsning applicerad som fungerar. | |
Paap Reeder |
... nu blir jag osäker! .... är det skruvarna som håller själva pumpen eller är det skruvarna som håller ihop själva pumphuset? Jag borrade och säkrade dom stora M8 som håller pumpen men gjorde inget åt dom 8st mindre bultarna som håller ihop pumphuset. MVH /// Paap R |
| Det är de stora bultarna som är/varit problemet på M60/62. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är faktiskt både och. Bultarna som håller ihop pumpen skruvar upp sig också, med dåligt oljetryck som följd på tomgång lampan brukar tändas. Den första E39 540 som jag fick vetskap om hade "allt" löst ///MVH Hasso Länk |
Paap Reeder |
...jahaaa... borde således kanske även "säkrat" de små bultarna. Innan jag drog dit min nya pump på M30:ian så drog "litet extra" på de fabriksdragna små bultarna. Vi får hoppas ..... Nu är ju inte M30:ian "känd" för några problem med just dessa bultar men jag kan säga att på den gamla pumpen satt de små bultarna inte hårt om man så säger. Blev litet förvånad och drog därför litet extra på den nya pumpen. MVH /// Paap R |
|
Hej! Har en fråga om de lösa oljepumpsbultarna. Gäller det även bmw 750 1995-1999?? Bmw Beemer |
|
|
som jag förstår så gäller det bara V8 motorer 4,4 och 4,0 liters och inte 12. Rätta mig om jag har fel |
|
| v12 menade jag ----edit funktion tack---- | |
Scheckheft |
Hej Jag vet att det i enstaka fall har förekommit lösa bultar även hos M73 motorn. Däremot kan jag inte påstå att det är ett lika stort problem som hos M60/M62 motorerna. MEN - mitt tips: kontrollera bultarna även hos M73 modellen! Tar inte så lång tid att kontrollera. Mvh Scheckheft E9:Länk |
|
Tjo Inom flyget så är det väldigt vanligt att man låser skruvar med låstråd. Se och lär....Länk There`s no substitute for cubic-inches -Hasse K- |
|
|
Precis Mustangen! Det var något sådant jag tänkte när jag öppnade tråden. Det är aldrig försent?? |
|
|
Har köpt mej en 740 -95 precis o tänkte ta o kolla upp dessa bultar. Räcker det med att kontolldra dem eller bör man byta dem till nya med gänglåsning? Någon som vet vad en ny trågpackning kostar också? Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Skruva ur de och kladda på lite gänglåsning som tex loctite innan du drar fast de igen med rätt moment. Då bör du känna dig trygg tycker jag. Priset på packningen minns jag inte men det var inte något hårresande summa, kanske 300 kr? //Magnus |
|
|
Ok, tack. Vet du med vilket moment de skall dras? Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
22-23 Nm för huvudbultarna. 10 Nm för småbultarna som håller ihop pumphalvorna. Svekke |
|
|
Tack! Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.