|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Jirar |
Bra tänkt Dorfmeister, hur mycket tror du inte att den nya E90 kommer att sjunka??? |
|
Jirar, "Dorfmeister" har en poäng, det är inte "rocket science" att en lanserad modell sjunker mindre till att börja med än utgåeende, iallafall i procent. I rena kronor skulle jag tro att det är ganska dött lopp om man räknar på två års ägande t ex. Bilpriser.se har fö en funktion för att uppskatta värdeminskning/månad på olika bilar. |
|
735 |
Men sex är alltid mer än fyra!! ;-) BMW-förare älskar oftast! |
|
Fartglad: Du har fått det hela om bakfoten, tro mig - du har totalfel! En bil som ägs av en privatperson kan INTE köpas utan moms av en firma. PUNKT SLUT. Angående tyska bilar som köpa av svenska bilhandlare: "Das Fahrzeug wurde privat genutzt, so daß die Mehrwertsteuer nicht ausweisbar ist" = Bilen har brukats privat, så momsen kan inte dras av. (Saxats från modellguiden/tyska förkortningar). Du behöver inte driva denna frågan vidare längre, eftersom du har FEL. Du förvirrar bara alla på forumet med dina onödiga och felaktiga inlägg i denna tråden. Lägg ner! Till alla andra som läser tråden: Var bara tvungen o reda ut detta så att inget tror på de felaktigheter som skrivits av Fartglad tidigare i tråden. ----- För övrigt så håller jag med Dorfmeister och hans resonemang angående nyköp av en E90 istället för den begagnade E46:an. Finns väl inget skönare och tryggare än o köra en splirrans NY bil?! De extra tusenlapparna märks väl ändå inte i "den allmänna konkursen" ;-) - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Rolex: Jag har och äger en bilfirma! Du behöver inte lära mig om moms. JAG HAR ALDRIG NÄMT NGT OM PRIVATPERSON ELLER MOMS! Du skrev, men din vanliga otroligt tykna attityd som om du vore expert, att en momssmittad bil, är en bil som INTE har moms. DU HAR FEL! Kom gärna på nästa info-möte som RSV håller och lär dig lite. En bil som är momssmittad, HAR MOMS SOM GÅR ATT DRA AV! Jag citerar dig: "Så fort en privatperson någon gång ägt bilen så är den momssmittad, då går det inte o lyfta momsen. Gäller även helägt företagsbil." Detta är helt fel! Sedan så kan en privatpersons namn stå som ägare i exempelvis tyskt brief och ÄNDÅ ha moms som går att dra av, men detta är en annan historia. Det jag ville få sagt var, en momssmittad bil är en bil som företag ägt, dvs där moms finns att dra av. LÄr dig lite, istället för att skriva tykna inlägg där du tror att du kan allt. |
|
Jirar |
Finns väl ändå ett skäl till att Åsbrink tittar på den bilen och inte på en ny, låter som att 50-60tkr för vissa här inte är nånting. Vem fan säger att man får 9% bara för att nån tomte på AP skriver det, lite lustigt hur man räknar när det inte är en själv som skall köpa bil, alltid lättare att vara expert med andras pengar. |
|
Så envis man kan vara. En bil som är momssmittad har fått momsen inbakad, dvs den går inte att dra av. Knappast en benämning som RSV skulle använda i alla fall (RSV finns för övrigt inte längre utan heter Skatteverket). Momssmittad = momsen är inbakad i priset. Ej momssmittad = momsen finns avdragsgill. Rolex har rätt, Fartglad fel. Det hela handlar dock bara om ordval, tror ingen har några problem att förstå när momsen är avdragsgill eller inte. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Lövet: Du har fel. Jag har faktiskt papprerna här från skatteverkets informationsmöte från i år. Tror t o m jag har dom från förra årets. Jag har medverkat i dom samt lämnat in förslag till förändring i momsfrågorna. Du kan gärna få kopior faxade. Ring annars och hör med gruppen i Borås som sysslar just med detta. En bil som är momssmittad ÄR SMITTAD MED MOMS, dvs det finns moms, som går att dra av. Jag har en bilfirma sedan 4.5 år tillbaka och haft många samtal med andra kollegor i branschen samt skatteverket. Ett exempel som passar oss, då vi endast sysslar med import, är... Ta en tysk bil, då Rolex är en kunnig importör. En momssmittad bil i tyskland, är en bil som går att köpa netto. Den är smittad (ganska logiskt me tanke på namnet) med moms. HUR? Jo, en firma har ägt den som är momsreg. eller ett leasingbolag. Står ett firmanamn i briefet, så är den momsad, undantag för advokatfirmor, läkare och ngt mer. Finns fler undantag. Vi handlare får absolut inte köpa momssmittade bilar, detta har skatteverket gjort klart för oss, OM vi inte köper dom netto och betalar svensk moms på varan. Jag vet vad begreppet momssmittad innebär, det verkar dock inte ni göra. Nu handlade dock inte tråden om detta och jag ber om ursäkt för dessa "onödiga" inlägg. Dock ska ni inte uttala er när ni inte har fakta, vilket ni knappast har. Tänker inte skriva mer i denna tråden...tack och hej! |
|
|
Gör en sökning på Bytbil och kolla hur många bilar där uttrycket "ej momssmittad går att leasa" (som det nästan alltid står) som tvärtom har ej avdragsgill moms. Hur du personligen tolkar uttrycket får stå för dig själv. Du verkar onekligen vara rätt så ensam bland bilhandlarna att använda uttrycket momssmittad för en bil som faktiskt har levande avdragsgill moms. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Här har du 153 bilar på bytbil som går att leasa. Länk Inte en enda av dem använder ordet "momssmittad" för att påvisa att bilen går att leasa! (eller dra av momsen på). Du är för att uttrycka det lindrigt, rätt så ensam om ditt sätt att tolka "momssmittad" på. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Att jämföra med en E90 320 (4-cylindrig) med en E46 320 2.2 (6-cylindrig) är väl ändå lite som att jämföra äpplen och päron, även om "Dorfmeister" har en poäng att en E90 kommer att hålla värdet de närmsta åren bättre än E46 pga nyhetsvärdet denna modell har. |
|
|
Momssmittad = momsen är inbakad i priset. Ej momssmittad = momsen finns avdragsgill //Korrektamundo Sedan kan det säkerligen röra sig om ett tolkningsfel eller talspråk men en bil som är momssmittad, benämns som momssmittad just för att momsen INTE är avdragsgill, alltså "inbakad " i priset. Därav att det i många annonser står just "-ej momssmittad, går att leasa" Fartblind, - Den är smittad (ganska logiskt me tanke på namnet) med moms." Ditt resonemang är inte speciellt logiskt faktiskt... Nämligen: Just att den är SMITTAD med moms, alltså inte fri att lyfa bort. Smittad kommer från att en privatperson ägt bilen och smittat den moms så ett AB exempelvis inte kan köpa bilen"ren" av privatpersonen och sedan lyfta momsen igen. |
|
|
Skrattretande.. Jag vill inte handla bilar av mr världsmästare fartglad... nolla. |
|
|
"Skrattretande.. Jag vill inte handla bilar av mr världsmästare fartglad... nolla." Å andra sidan är han 5 år äldre nu än när han skrev inlägget, så han kanske har lärt sig nu hur det funkar... :o) // Jonas . |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.