AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
12.164

Vad tror ni om priset på denna 320 -04?

Sida 1 av 2
Hej!

Vad tror ni om att köpa denna bil. Fördelen är ju att den är en sen -04 med nybilsgaranti kvar. Nackdelen är väl den massiva värdeminskning de närmaste 2-3 åren, eller vad tror ni? Tycker priset verkar rätt om skicket är bra och de skickar med vinterhjul. Flera tankar?
Länk
När det gäller bilköp så är det alltid en avvägning man får göra om man vill njuta av nybilskänsla, fri service, garantier mm eller undvika största möjliga värdeminskning men samtidigt ha lite småbry i form av reparationer och dyl.

Jag köpte en nästan identisk, fast Touring, eftersom jag var så trött på rostiga bakluckor, och allehanda reparationer.

Värdeminskningen lär bli en tung post på denna bil precis som de flesta andra 1 år gamla bilar, å andra sidan har den redan nu sjunkit med ca 70-80kkr. Just 3-serie sedan är vanligen den minst eftertraktade och kommer således att sjunka snabbast.

Lifestylepaketet är trevligt och där ingår bla sportstolar i halvskinn.

Försök pruta rejält på den och köp är mitt tips om du gillar modellen, jag tror att nyare svensksålda E46 kommer kommer att hålla sig rätt skapligt så länge rätt utrustning finns (sportstolar etc) och den inte rullar för långt, dvs betydligt bättre än motsvarande importbil de närmsta åren.

Jämför med nyare E39 sv-sålda, de håller värdet förvånansvärt bra trots att E60 blir allt vanligare.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag skulle satsat på att hitta nån liknande dock med M aerodynamikpaket. Lyfter upp bilen en hel del, dessutom ger det bättre andrahandsvärde om inte det blir bilen mer lättsåld. Men så mycket vackrare en e46:a blir med det.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Varför har man skrivit ut priset exklusiva moms?
Företag kan väl inte lyfta momsen på vanliga personbilar?

Jag har för mig att man bara kan lyfta momsen på last/transportbilar, där kupe och lastutrymme är avskilda.

Har jag fått det hela om bakfoten?

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Mugge: En utländsk importfirma kan väl lyfta momsen precis som en svensk firma kan göra i tyskland. På bmw.de brukar det anges om momsen kan lyftas.

Det förekommer rätt ofta hos många större märkeshandlare i Sverige att de skriver ut ex. moms priser i internetannonser, oftast brukar även priset anges i Euro också.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tack för infon!

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Företag och juridiska personer kan lyfta halva momsen på personbilar om de leasar dem, annars inte. Har för mig att taxi kan lyfta hela momsen.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har hört någonstans att man kan lyfta halva momsen för vanlig personbil vid leasing men hela om bilen har flak/skåp. Någon som vet mer?

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Lövets resonemang stämmer. Dock måste bilen vara helt ny och ägas av en bilfirma, eller beg men ägd av en firma som tidigare ägare och sedan säljas till företaget. Så fort en privatperson någon gång ägt bilen så är den momssmittad, då går det inte o lyfta momsen. Gäller även helägt företagsbil.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Momsbilar brukar ofta stå något högre i värde pga detta.

Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Rolex: Annars heter det tvärtom...är en bil momssmittad, så finns det just moms i bilen =)
Fartglad:
Ja, men det var det jag skrev! Du verkar ha missuppfattat mitt inlägg kraftigt.....

Vi tar det en gång till så du förstår hur jag menar:

Företagsägd bil sedan ny = ej momssmittad (går att lyfta momsen)
Företagsägd bil + sedan privatägd = momssmittad (går ej att lyfta momsen)

Comprende???

Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
no, en momssmittad bil har moms som går att dra av!

Samma sak..en bil i tyskland som är momssmittad, får EJ köpas utav svenska bilhandlare brutto, utan endast netto. Då den är just momssmittad.

Comprende?
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
låter rätt realistiskt med...momssmittad "smittad med moms"...
Möjligheten att dra av moms på varor köpta av privatpersoner som är momsad försvann för ett antal år sedan om jag minns rätt.

735
Var det inte en 320 som skulle värderas och inte huruvida vad som är momssmittad eller inte?

Tycker priset är bra för att vara en 320 från en aukt. BMW handlare! Dock finns naturligtvis billigrare privat men detta är säkert ett tryggt köp. Som tidigare sagts kommer en bil med m-paketet hålla värdet bättre och troligtvis vara mer efterfrågad. Tycker som sagt priset är ok, men du borde kunna pruta till 200' och inkludera vinterdäck i detta.

BMW-förare älskar oftast!
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
735: Jo och är det då inte viktigt att veta vad momssmittad innebär?
735: Tack för dina åsikter och för att du försökte styra in tråden på rätt spår igen. Jag tycker också att 200 med vinterdäck verkar vara ett bra pris på en auktoriserad handlare. Vill dessutom gärna ha motorvärmare, få se vad det går att göra åt den saken. Åker nog ner i början av nästa vecka och tittar på denna.

Fartglad: För mig som privatperson är det väl helt ointressant om den är momssmittad eller inte?
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
åsbrink: detta är ett forum där folk läser trådarna..om felaktiga inlägg skrivs, så borde väl det rättas till. Eller??

Lycka till med ditt köp
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
För nästan 205000kr hade jag STARKT avvägt att skaka fram ytterligare 50-60 papp och köpt mig en ny e90 istället.

254,000+30.000 (Kampanj advantage och comfort paket) ca 285,000
285,000 minus rabatt, tjötar du och hittar rätt handlare inga problem att få upp till 9%.
det ger: 259.500tkr för en NY bil!
Runda uppåt ca 260,000 vilket är 55,000 mer än för den du tittar på som kommer dyka FETT i andrahandsvärde framöver.

Bara en tanke,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.