|
|
|
|---|---|
|
"Köper du däck på internet får du gamla hårda fjolårsdäck!!" brukar ju vara en vedertagen sanning hos missnöjda dyra däckmånglare Hämtade just mina nya Nokian RSi vinterdäck från Gummihuset.se ( som jag ALLTID haft goda erfarenheter av) och kollade tillverkningsdatumet: 3805 dvs däcken är tillverkade vecka 38 2005 alltså 6 veckor gamla... Så var det med den myten!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) | |
| Så var det med mina också, bara ett par veckor gamla. Också från gummihuset. | |
| Det är löjligt många gummihandlare som påstår att det är "sidoimporter avsedda för andra länder" och dylikt. En del gummiverkstäder har ju rena fantasipriserna baserade på däcktillverkarnas katalogpriser. De där katalogerna är ju i princip bara ett sätt för dem att kunna ge rätt rabatter till de olika gummiverkstäderna (vilket ges i % på katalogpriserna) | |
| Sommardäcken jag köpte i våras till min förre detta bil, snyft , frå dackonline.se var ca ett halv år gamla. Så jag fick inte min farhågor baesanade. | |
|
Beställde däck från Gummihuset som jag fick hem igår. Nokian WR 225/60-15 dubbfria vinterdäck till min 530d touring. Jag blev mycket överaskad när jag kollade upp tillverkningsdatum, dom var gjorda vecka 16, 2002!! Alltså nästan 4 år gamla!! Efter telefonsamtal med Gummihuset visade det sig att hela batchen av dessa däck till försäljning var lika gamla. Efter vänligt bemötande bestämdes om retur. Ps: Är det inte just på dubbfria vinterdäck som färskheten är viktig? Tur att man kolla!!! ds. BMWare |
|
| Hur kollar man däcken? Har glömt... | |
|
Intressant med ålder på däck. Betalar man fullt pris, så vill man ha dom färska! Vissa menar att ett däck som lagrats rätt, dvs svalt och mörk är färskt i upp till 5 år! Här finns två bra länkar! Länk Länk Vixit, dum vixit, laetus |
|
| Efter DOT-märkningen står numera 4 siffror, ex; 1605 = vecka 16 2005 | |
| Huruvida gamla däck är påverkade av ålder eller inte tycker jag är rätt ointressant. Eftersom däckutvecklingen går framåt är dom ju ändå vanligtvis rejält sämre än ett nytt däck även jämfört med samma modell och fabrikat. | |
|
Då kan man väl kanske förvänta sig både ett modernt OCH färskt däck när man betalar internethandelns fullpris..... BMWare |
|
nxv |
hittade ett däck hemma som jag tänkte använda på extrabilen, men det tillverkades i mitten på 60talet. kanske man skulle sälja det på blocket som "purfärskt" ? Bilen på G: Länk //Ted Andersson |
| Sist jag köpte däck på nätet fick jag två veckor gamla, sist jag beställde "analogt" fick jag fem månader gamla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.