|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
hejsan! har en m535 (e28) som inte får nån gnista när man drar den på startmotorn, har provat att byta Databox och tändspole men utan resultat! nån som varit me om detta fenomen åxå? har lagt märke till att soppapumpen inte går heller, den funkar mej får ingen kräm när man drar på starten! har detta nått sammanband och va kan felet isfånnafall vara? ni får gärna skriva va ni tror att de kan vara! mvh Oliver | |
Paap Reeder |
.... funkar givarna från svänghjulet? Om inte rpm-givaren fungerar triggas inte boxen till ngn gnista. MVH /// Paap R |
|
tveksamt! garaget ja står i nu e icke meckvänligt. men ja tänkte kolla tänkbara fel! har tänkt en del på tändlägesgivaren? framtill på motorn alltså! Mvh Oliver |
|
|
Sitter två st "kontakter" på bakre staget till insuget...En av dessa är tändlägesgivare och den andra en varvtalsgivare(givarna sitter monterade på "kopplingskåpan"),dessa måste fungera om motorn ska "hoppa igång"... Mvh Janne. |
|
|
Okej, funkar de att Ohm mäta dessa? ska kolla upp dom ikväll! Mvh Oliver |
|
|
Ja...det ska det. Mvh Janne. |
|
|
Trevligt. vet du hur mkt dessa ska ligga i? Mvh Oliver |
|
|
Tyvärr...Jag har själv aldrig behövt göra detta på min,men kanske någon annan här som mätt upp dessa kommer att svara vad det lider. Mvh Janne. |
|
|
ohm-värdet ska på båda givarna vara: mellan stift 1 (gul) och stift 2 (svart) 860-1060 ohm. kolla även mellan stift 3 och 1 eller 2, ska vara ca 100 000 ohm. |
|
|
Okej! får ta och mäta mer imorron. Mvh Oliver |
|
|
Inga fler som har nån vättig gissning? Mvh Oliver |
|
Paap Reeder |
... på min hade det uppstått ett brott på ledningen från kontakten till boxen. Sannolikt efter årens mekande när man skall ur och i med dessa kontakter när ventilkåpan skall av. Det var den vä kontakten i mitt fall och jag tror det var den svarta ledningen. Givetvis har du kontrollerat att du har spänning fram till spolen ... både i läge II samt i läge "start". MVH /// Paap R |
|
Okej, jo men ja har kräm till tändspolen i alla lägen.. men ja får ingen gnista.. och pumpen går inte.. så de måste va nån givare! ska mäta dom snart. Mvh Oliver |
|
|
har mätt upp kablarna nu! på Hanen, som e svart och ser ut att gå under bilen? mätte båda!. ena fick ja 960 ohm på och den andra 1094 ohm på. men honorna med grå kabel som också går in i kabelhärvan vid insuget fick ja inget resultat på. dom gråa går väl till givarna? och hanarna går till bilen? Hjälp mej, hänger inte alls med. Mvh Oliver, En glad amatör! Vit m535! |
|
Paap Reeder |
... kan du ha förväxlat honorna till hanarna ... då går den inte igång. MVH /// Paap R |
|
har ja inte meckat me dessa innan, ägaren innan ( som ja tror sitter på autopower ) sa att databoxen eller nån tändförstärkare? men va tror du om mätvärdena och kablarna? ska de vara värden om dom gråa eller dom svarta? mvh Oliver Vit m535! |
|
Paap Reeder |
... vill minnas att mina givare låg på ca 620 ohm. Men är inte säker. No matter ty det viktiga att det i första ÄR ett värde. Annars är det avbrott. Det måste också var "oändligt" till skärmen i annat fall är det kortis i givaren. Är båda lika kan du utgå ifrån att dom är OK. "Lyfter" du bara på gummimössorna till kontakterna som går till boxen och med en spetsig plattång "känner på" kablarna "åt båda hållen" så kan du nog också lämna dessa kontakter. Har du ström fram till boxen? MVH /// Paap R |
|
ja tog bort dessa gummimössor och mätte där, mätte på både honorna och hanarna. men de värkar konstigt att 2 av kontakterna e helt döda och 2 har värden. ja vet inte vilka som e vilka. hur mäter ja om ja har ström till databoxen? och på vilka stift till boxen? kontakterna ser fina ut men givarna har ja ingen aning om. Mvh Oliver Vit m535! |
|
|
tjena! för mig står det still, men kan ju försöka hjälpa dig..studerat ett elschema bör vara lika till din bil ett tipps kan ju var å se om du har ström till ström fördelaren,(relä) den delar i sin tur ut till bränslepumpens relä(spole +) har du ström mellan stift 86 på br-pumpreläet och chassi? styrboxen matar jorden till spolen på det reläet. kolla oxo om du har ström fram på grön kabel på en plint m 3 sladdar i handskfacksområdet(?) mvh christian |
|
|
Hejsan! min bil står åxå still! tack för tipset :) strömfördelaren? relät alltså? ja har matning till ett stift ( antar att de e den 12matningen som ligger på hela tiden?), de stiftet kan alltså vara 86an! men ja får inte fram nån signal till relät. får ta och kolla dendär så fort ja kan :) har faktiskt ingen aning om vilken grön kabel du menar! sitter den i coupen eller i motorrummet? Mvh Oliver |
|
|
hej igen! den gröna kabeln sitter på en plint som betäcknas:anslutning fordonskabelstam (område handskfack). sitter vid styrboxen på min. vid tändning på, kickar den igång relä2(strömfördelare)som i sin tur delar ut + till relä1 (br-pump) och sen till relä3(lambdasond ?) konstantmatningen på på br-reläet har betäckningen 30 mvh christian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.