AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
832

Motorbroms problem, 530ia

Kl
4
Klint2
530iA Touring -01
525i Touring -94
Hejsan,

Jag tycker att min 530ia -01 beter sig lite skumt vid motorbromsning.
Ex: Om jag kör i 80 och släpper gasen och motorbromsar så går bränsleförbrukningsnålen ner på 0 och bilen motorbromsar. MEN när jag har kommit ner i 60 så börjar motorn att driva igen (och bilen motorbromsar följdaktligen inte mer).
Jag har haft den inne och kollat felkoderna, men de kunde inte hitta något...

Är det någon som vet vad det kan bero på?

// Johan
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
När du släpper upp gasen helt reagerar motorstyrningen med att stänga av bränsletillförseln, vilket ger en kraftig motorbroms, förutom att spara bensin. När motorvarvet sjunkit tillräckligt nära tomgångsvarvtalet börjar motorn åter mata på med bränsle, vilket gör att motorbromsen avtar kraftigt. Det är helt normalt om du ligger på högsta växeln att detta inträffar vid c:a 60 km/h. Nu vet jag inte hur kraftigt det matar på i ditt fall, så det är inte säkert att det är i sin ordning, men låt en person från verkstaden provköra bilen så borde de kunna avgöra om det är i sin ordning eller ej.
Ve
121
VeeEight
318im cabbe -93 E30
den sissta E30:an
530i -94 V8 i molekyler
328i -98 åxå i molekyler
318is -89 åxå i molekyler
530ia -03 Touring
Tjaoo!!! ditt problem är inget problem. utan helt normalt..

När du motorbromsar så är det växellådan som driver motorn vilket styrboxen registrerar och stänger följdaktligen av insprutningen då den inte behövs, ända till du kommer ner till 60 km/h och varvtalet på motorn kommer ner till 800 v/min. då går insprutningen igång igen... så att tomgångsvarvet bibehålls på 7-800 v/min...

detta är till för att spara bränsle... samma gäller en manuell bil fast där är det ännu tydligare...

mvh // jon
Kl
4
Klint2
530iA Touring -01
525i Touring -94
Kan man inte få automaten att växla ner då? Och fortsätta motorbromsningen...
Kan den växla upp så borde den ju kunna växla ner.
Det går ju klart att slänga i manuell läget, men då tappar man ju lite av finssen med automat.

(Är kanske lite kinkig, men det är min första automat...)

// Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.