|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag kör idag på 205/55 R16 däck, och vill byta till 195/65 R15, jag har 15 tums fägar till dessa, blir det problem med rullomkretsen? Bilen är en 320 E46. Tacksam för svar. | |
|
Kommer att funka fint. Ditt originaldäck har en rullomkrets på 198,51 och dina vinterhjul har en omkrets på 199,33. Du får ändra 5% plus och lika mycket minus, så det är grönt. /Kidde BMW - the ultimate drug... |
|
|
Längst ner på denna länk Länk kan du mata in dina data så ser du att skillnaden i rullomkrets är marginell, väl inom det som accepteras av bilprovningen. |
|
| Ok, tack ska ni ha. | |
| En fråga till: Är 195/65 15 godkänt enl. bilprovningen och BMW själva, eller måste jag ha bredare iaf? | |
|
Hur gammal är bilen? Jag har för mig att 320 E46 fick större bromsskivor i samband med att 2,2-litersmotorn kom. I så fall, går det att få på 15" hjul? Annars sitter det väl en klisterlapp i dörrhålet där olika godkända hjuldimensioner finns angivna. Även instruktionsboken borde kunna ge besked. |
|
| Det är en 99:a, alltså ingen 2.2 l motor (suck...) | |
| Ja, då klarar den 15". Jag har svårt att tro att det skulle vara några problem med 195/65-15, men om det är godkänt vet jag inte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.