|
|
|
|---|---|
|
Hej. Undrar om det är några som har tidigare erfarenheter om att köra omkring med 225 / 45 17" runt om på bilen med avseende på spårkänslighet m.m Tacksam för alla inlägg och tips. /Magnus | |
|
Det skall inte vara några problem. På min Z3'a är 225 runt om original och bottenplattan kommer ju från E36. Nu kör jag på 225/45/17 fram och 245/40/17 bak utan problem, skall dock byta till 235/40/18 runt om. När det gäller "spårighet" så får jag uppfattningen att det finns olika åsikter kring detta fenomen efter sökningar i forumet. Gränsen börjar väl dock vid 235 runt om... roadZter |
|
|
Har 235/45/17 runt om och har inga problem med spårkänsligheten. mvh Andy /Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96. |
|
|
Jeg køre med 225/45*17 på alle 4 hjul. Fælgene er 8*17 med ET35 og det er intet problem (rør aldrig skærmkanterne). Hilsen Rold (dansk) |
|
|
Finns det några nackdelar samt fördelar med att ha samma size runt om? /Magnus |
|
|
Hej Magnus! Kör också med 225/45-17"(vinterdäck) och upplever bilen klart spårigare än med originaldäcken, men samtidigt inte störande mycket. Har läst om många som inte har några som helst problem med att de tar i, men för mig tar det mot lite i innerskärmarna vid fulla rattutslag. Mvh, Jörgen |
|
|
BusterRS/Magnus: En fördel med att ha samma däckdimension runt om är att du lätt kan byta fram och bakdäcken med varandra. Bakdäcken tar ju lätt slut lite fortare... ;) roadZter |
|
Bmwboy |
Hej hej.... Körde med Good Year F1 däck 235/40/17 och tyckte att de spårade väldigt mycket . Byte sen till Dunlop SP sport 9000 och det blev betydligt bättre. Sen så tar det i inneskärmar vid full rattutslag. Nu i år så ska jag ha 215/40/17 för beemern blir kraftigt sänkt och då gick det inte att ha 235 i fram. |
|
BusterRS: Nu är jag här igen ;) Som du vet från lite tidigare diskussioner har jag 225/40/18 runt om och upplever det som något spårkänsligt. Skall byta och kommer att köra "orginal-setup" 225 fram och 245 bak. Som sagt var jag är också intresserad av att få kommentarer om detta från någon som faktiskt kört båda varianterna på samma bil. |
|
|
Hej, Jag har prövat på 235, 225 och nu på vintern även 205. När man lägger på sommarsulorna ömsom gråter man och skrattar. Spårigt värre om du jämför med 205, men detta är något du vänjer dig vid. Ha bara båda händerna på ratten i början så skall det inte vara något problem. Om däcken tar i när du gör fulla rattutslag har du inte styrbegränsat korrekt där fram. Detta kan en verkstad enkelt fixa till. Givetvis bör du även kontroller hjulvinklarna, vissa sänkta bilar kan bli mer spårkänsliga än andra. Det skiljer även stort mellan olika däcksmärken också, samt givetvis körstil. Jag kör på potenza 3 och de har en mycket stabil sida som mycket väl kan bidra till att minska spårigheten. Hur som helst, jag har inga problem vid 225 eller 235. /foo |
|
|
Kör med 215/45-17 med MM evo 17*8, det tar i ibland, men bilen är dock sänkt ca 40mm. /Nicke |
|
|
Glömde att säga att jag också hade tänkt att sänka bilen isamband med nya fälgar med 40 fram och 20 bak. Påverkar detta era tidigare tips? /Magnus samt tack för alla tidigare svar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.